Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by batman »

Er zijn de afgelopen tijd weer heel wat lachsterns waargenomen in Nederland, waaronder ook in Groningen. Het gaat daarbij niet alleen om adulte dieren, maar ook om juvenielen die nog gevoerd worden.

Op internet vond ik de volgende broedlocaties in Noord-Europa: de monding van de Elbe, het Duitse Waddengebied, Denemarken en Sleeswijk-Holstein. Is bekend of dit ook de herkomstgebieden van 'onze' vogels zijn? Of is er een andere (zuidelijkere) 'bron'?

Rob Koelman
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by marnixjonker »

Hoi,

Eén van de juveniele vogels is met kleurringen geringd. Naar ik heb begrepen zijn deze afgelezen door Emo. Dus wellicht dat hij of iemand anders hier een uitspraak over kan doen?
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by emoklunder »

Goedemorgen,

De Lachsterns in Oost-Groningen zullen wel uit Duitsland komen. Ik heb max. 14 vogels bij elkaar gezien.
Er zaten 4 juv. vogels tussen, waarvan 1 geringd. (Links: groen boven oranje, rechts; wit boven geel)
De ringers hebben nog niet geantwoord.
De jongen bedelen veelvuldig en worden gevoerd met (o.a.) Grote Groene Sabelsprinkhanen.
Dit is door verschillende waarnemers vastgesteld.
Het is niet onwaarschijnlijk dat het voorkomen van Lachsterns in Oost-Groningen al langer gaande is.
Vorig jaar in deze periode werden van 30 juli tot en met 8 augustus max. 4 vogels boven de Groningse akkers waargenomen.

Emo
Last edited by emoklunder on 12 Aug 2012, 13:17, edited 1 time in total.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by marnixjonker »

emoklunder wrote:Er zaten 4 juv. vogels tussen, waarvan 1 geringd. (Links: groen boven oranje, rechts; wit boven geel)
Ook een andere juveniele vogel was geringd, maar deze had geen kleurringen om, alleen een aluminium ringetje.
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by IpeWeeber »

Ik heb de vogels nu tweemaal langdurig bekeken en gefotografeerd.
Ik heb geen andere prooi gezien dan grote groene sprinkhanen, waarmee de jongen worden gevoerd.
Wel heel apart vind ik.
De jongen worden niet alleen op de grond, maar ook in de lucht gevoerd.

groeten, Ipe
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Waar komen 'onze' lachsterns vandaan?

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Op 6 augustus l.l. maakte Eric Menkveld een foto bij Schagerbrug van 2 geringde juveniele Lachsterns. Ook hier, net zoals bij het geringde jong van Emo, een jong met links groen boven oranje en rechts geel-rood. Het ander jong op de foto met kleurringen is niet goed af te lezen.
Wel frappant, want je kunt je afvragen of dit jong met links dezelfde kleurringserie ook uit de kolonie in Duitsland komt. Op 7 augustus werd een maximum van 27 Lachsterns gemeld op het Balgzand.
Nu wachten op berichten uit Duitsland..
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 60 guests