tolerante ganzen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
m.wijnhold
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 04 May 2012, 13:45

tolerante ganzen

Post by m.wijnhold »

Hallo,

Ik weet niet precies hoe ik hier een foto in het forum kan zetten, bij deze dan maar een linkje naar waarneming.nl/
Bij de vijver aan de Vondellaan/van Lenneplaan zit een groep soepganzen die sinds een paar maanden zijn vergezeld door een brandgansje. Ze grazen, poetsen en zwemmen samen. De soepganzen zijn erg tolerant, kunnen sommige mensen nog iets van leren.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70973141#

groet
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: tolerante ganzen

Post by hboerma »

Hallo,

De brandgans zit inderdaad sinds voorjaar 2012 in de vijver bij de Vondellaan in Groningen. Na eerst wat geruzie en macho-gedrag van de brandgans is het nu verworden tot een soort gedomesticeerde brandgans. Ik ben benieuwd of het dit jaar jongen op gaat leveren.

Ik volg het beest dagelijks vanuit mijn lokaal aan de Vondellaan en verbaas me erover hoe snel deze gans tot de groep is gaan behoren en eigenlijk een beetje het gedrag gaat vertonen van de rest van de soepganzen. Op je 11- en dertigste de weg oversteken bijvoorbeeld.

Herman
m.wijnhold
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 04 May 2012, 13:45

Re: tolerante ganzen

Post by m.wijnhold »

Hallo Herman,

Dank voor je reactie. Is het je trouwens ook opgevallen dat er in de vijvers nu 3 mandarijneenden zitten? 2 vrouw, 1 man.

groet
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: tolerante ganzen

Post by hboerma »

Die mandarijneenden komen inderdaad soms zomaar aanwaaien in deze vijvers. Wellicht straks ook weer grote zaagbekken? Helaas na de afgelopen strenge winters geen ijsvogel meer!

Herman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests