het andere jonge gansje

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

het andere jonge gansje

Post by alcovanklinken »

in het Boeremapark (Haren) zitten dertien witte soepganzen. Een daarvan heeft een groene halsband. Die halsband is afgelopen zomer omgelegd door biologen. Waarom hebben die biologen alleen deze gehalsband, en niet alle soepganzen?
Zoals wel vaker is de werkelijkheid ingewikkelder dan de eerste indruk. De ene witte gans met halsband, heeft een andere voorgeschiedenis dan de rest van de groep. Deze soepgans is opgegroeid bij canadese ganzen. Hij/zij is door z'n moeder als koekoeksei gelegd in een nest van canadese ganzen en opgegroeid met 5 jongen canadezen. Het meest aparte in zijn prille leven vind ik het volgende: de rest van de familie canadese ganzen is uit het park vertrokken na de ruitijd. Heo soepgans-jong is blijven hangen.
Waarom heeft de familie canadese gans dit jong verlaten? Een verklaring zou kunnen zijn, dat jonge canadese ganzen eerder vliegvlug worden dan canadese ganzen. Toen de groep ruiende canadese ganzen het Boeremaprk verliet (begin augustus), konden de ''canadese'' jongen wel meekomen en het soepgans-jong niet. Daarom doolt die ''eenzaam'' door het Boeremapark. Of uit dit jong nog iets speciaals gaat groeien, zal de toekomst ons leren.

Groeten,

Alco van Klinken
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: het andere jonge gansje

Post by jhvenema »

Hallo,

Mij was dit gezin ook al opgevallen dit voorjaar.
Ik heb met mijn mobiel er wat plaatjes van gemaakt en wel op zaterdag 22 juni 2013.
Reeds eerder op dit forum geplaatst bij discussie over Grote Can. Ganzen...
Soepgansje bij de Grote Can. familie, 22-06-2013.
Soepgansje bij de Grote Can. familie, 22-06-2013.
can. ganzen Boeremapark1.jpg (112.29 KiB) Viewed 8195 times
Het nog jonge Soepgansje, 22-06-2013.
Het nog jonge Soepgansje, 22-06-2013.
het soepgansje.jpg (189.63 KiB) Viewed 8195 times
Ik ben geen soepgansexpert maar de onderste foto laat een rare knobbel en afwijkende vleugelontwikkeling zien?
Welke biologen voeren dit halsbandprogramma uit? Wellicht de kortste klap hen gewoon even hierover te benaderen?
Groet Jan Henk.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: het andere jonge gansje

Post by alcovanklinken »

Een mooie achriefopname, de ''hoofdpersoon'' staat er inderdaad op (alleen toen nog zonder halsband....). Klaas: ik zal de waarneming op de ganzenwebsite invoeren. Jan Henk: de biologen die dit halsbanden (nieuw werkwoord!) doen, zijn Berend Voslamber en companen. Berend halsbandt en ringt ganzen in aanvulling op zijn werk bij Sovon. Het levert inzichten op over verspreiding en gedrag van grauwe- en canadese ganzen in o.a. Groningen. In 2011 of -12 heeft Berend hierover een artikel geschreven in de Grauwe Gors.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: het andere jonge gansje

Post by anaburen »

xGBSG_2013-08-22_0848.jpg
xGBSG_2013-08-22_0848.jpg (220.3 KiB) Viewed 8152 times
Toch maar even gaan kijken vandaag. BSG verkeert in blakende gezondheid. Hij zwemt/loopt/rent steeds achter de groep soepganzen aan,
hoewel die helemaal niet aardig voor hem zijn. Zodra hij in de buurt komt jagen ze hem weg.
xGBSG_2013-08-22_0527.jpg
xGBSG_2013-08-22_0527.jpg (215.76 KiB) Viewed 8152 times
Hij is de laagste in de hierarchie. Voorheen was dat de Canadese bastaard die daar ook al jaren rondloopt. Die is nu een plekje gestegen.
xGBSG_2013-08-22_0739.jpg
xGBSG_2013-08-22_0739.jpg (250.45 KiB) Viewed 8152 times
groet,
Ana
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: het andere jonge gansje

Post by alcovanklinken »

op 28 augustus leek de gans verdwenen uit het Boeremapark. Weggevlogen?
Ook nu is de werkelijkheid ingewikkelder dan de eerste indruk, want wat blijkt? De halsband is afgevallen: het beest zit nog wel in het park (bij de andere soepganzen), met alleen de pootring met inscriptie. Blijkbaar houden halsbanden soms niet erg lang....

Groeten,


Alco van Klinken
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 43 guests