Boomklevers Noorderplantsoen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Boomklevers Noorderplantsoen

Post by Maricée Ten Bosch »

Ik schrijf een stukje voor de buurtkrant over boomklever en boomkruiper. Weet iemand sinds wanneer ongeveer de boomklever in het Noorderplantsoen zit? En tot waar hij voorkomt hier in het noorden? Tot aan de kust? Op de eilanden is ie toch nog niet?

Maricée Ten Bosch
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by Aart »

Boomklevers in het Noorderplantsoen.png
Boomklevers in het Noorderplantsoen.png (35.15 KiB) Viewed 9969 times
Waarnemingen Boomklever afgelopen jaar.png
Waarnemingen Boomklever afgelopen jaar.png (235.21 KiB) Viewed 9973 times
Hoi Maricee,

Misschien een beetje late reactie.
In de grafiek alle waarnemingen van waarneming.nl van Het Noorderplantsoen.
Het lijkt of de opkomst van de Boomklever in 2003 begonnen is. Daarvoor 2 enkele toevallige waarneming.
Ook uit waarneming.nl alle waarnemingen uit Noord-Nederland. Ze zitten dus al vrij noordelijk.

Groet, Aart
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by anaburen »

Dat is grappig, want ik zie in mijn aantekenboekje dat ik op 28-10-2002 mijn eerste Boomklever zag in het Noorderplantsoen.
Ik had bij de voederplaats net kennis gemaakt met Klaas van Dijk die mij ging uitleggen wat een Kokmeeuw is. In de verte riep een vogel.
"Dat is een Boomklever." zei Klaas. Ik ben naar huis gegaan om een verrekijker van mijn buurman te lenen en heb de Boomklever teruggevonden.
En zo is het gekomen.
Ik had natuurlijk nog nooit van waarneming.nl gehoord.

Ana
JanBos
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 26 Jan 2011, 16:12

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by JanBos »

Opmerkelijk hoe er een verschuiving kan zijn in soorten, over een aantal jaren.
Toen ik als jonge tiener met vogels kijken begon, in 1959, was er in het Noorderplantsoen waar ik vlakbij woonde, geen boomklever te bekennen. Wel veel boomkruipers en in de wintermaanden veel keepen. Zomers was ook de grauwe vliegenvanger er vrij talrijk. De keepen en de grauwe vliegenvanger zijn bij mijn weten ook al verdwenen daar.
In de weilanden van de Paddepoel wemelde het in de wintermaanden van de bonte kraaien.
Ook die zijn er niet meer.
Jan Bos
User avatar
Dietrich
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2006, 23:00
Location: Onstwedde
Contact:

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by Dietrich »

Hallo Maricée,

1 van de beide toevallige waarnemingen waar Aart naar verwijst heb ik op waarneming.nl geplaatst, vandaar dat ik nu ook maar even reageer.

Op basis van de waarnemingen lijkt het misschien dat de opkomst van de boomklever in 2003 is begonnen, maar het kan ook betekenen dat in 2003 de opkomst van waarneming.nl is begonnen (ik ben pas begonnen met waarneming.nl in 2008, gelukkig had ik nog wel diverse oude waarnemingen in mijn notieboekjes staan). Als je alle waarnemingen van het Noorderplantsoen bekijkt kun je zien dat er voor 2003 maar weinig waarnemingen zijn.

De waarneming van de boomklever in het Noorderplantsoen was echter ver voor de tijd dat ik begon met waarnemingen bijhouden (vandaar dat ik de exacte datum niet meer weet). Ik kon mij deze waarneming echter nog wel herinneren omdat dit voor mij de eerste keer was dat ik een boomklever zag. Ik ben halverwege 1991 met mijn studie begonnen aan de HTS in Groningen en als ik met de trein naar huis ging liep ik wel eens via het Noorderplantsoen naar het Centraal station. Daar was het dus dat ik voor het eerst een boomklever zag. De vogel (of vogels) was niet erg schuw, waardoor ik van enkele meters afstand geruime tijd vol verwondering naar dat leuke blauwe vogeltje heb staan kijken.

Halverwege 1992 ben ik begonnen aan mijn eerste stage periode. Toen ik daarna begin 1993 weer terug kwam in Groningen zag (en hoorde) ik diverse kunstwerken in het Noorderplantsoen. Het leuke was er voor mij toen wel van af en ben volgens mij daarna niet meer in het Noorderplantsoen geweest. Nu ik hier zo aan terug denk kom ik tot de conclusie dat mijn waarneming in 1991 was en niet in 1992. Ik kan het mij niet meer herinneren of dit een eenmalige waarneming was of dat ik ze vaker heb gezien in de periode '91 - '92.

m.vr.gr.
Dietrich Meijer.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by hdelange »

hieronder de paar meldingen uit de database voordat we bij waarneming.nl zaten
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (24.17 KiB) Viewed 9765 times
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by Aart »

Inderdaad Klaas,

Het stadvogelrapport noemt twee IVN-inventarisaties. In 1995 zes paar en in 1996 vier paar Boomklevers.
Misschien weet iemand hoeveel Boomklevers er nu daadwerkelijk broeden?
Maar eerst op zoek naar nog oudere gegevens.

Groet, Aart
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Boomklevers Noorderplantsoen

Post by Maricée Ten Bosch »

Beste Aart, Ana, Jan, Dietrich, Henk, Klaas en Ronald,

hartelijk dank voor jullie reacties! Ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel zou oproepen :)
De deadline van het stukje was op 16 november, al kan ik er in het lentenummer natuurlijk nog op terug komen.
Dank voor de tips, verhalen en grafiekjes.
De broedvogelmonitoring stad Groningen 1993 - 2000 had ik (notabene!) in huis; het Noorderplantsoen is in 1995 en 1996 geteld:
respectievelijk 6 en 4 broedende Boomklevers.
Ik zie op het kaartje van waarneming.nl dat ze ook al op Vlieland en Ameland zitten!

Groet, Maricée
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 57 guests