soepganzen dezelfde kant op als soepeenden

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

soepganzen dezelfde kant op als soepeenden

Post by alcovanklinken »

Vandaag zag ik een groep van ruim 200 Grauwe ganzen bij Leinwijk op oogstresten fourageren. Van die groep was zo 'n 10% soepgans, het verenkleed in alle stadia tussen witte boerengans en wildkleed in. Ik ha nog niet eerder zoveel sopegans-achtige ganzen tussen ''wilde'' Grauwe ganzen gezien.
Dit beeld deed mij denken aan groepen ''wilde eenden'' die je 's zomers in het buitengebied tegenkomt. Langzamerhand zijn die (hier broedende) eenden ook een mengelmoes geworden met (voorheen tamme) wilde eenden. Bij nadere bestudering zie je (vooral bij woerden) bij een groot percentage ''soepeend-achtige trekjes'' in het verenkleed. Bijvoorbeeld een te brede witte halsring, afwijkende vleugelkleur of borstvlek. Door decennialange menging van wilde- en soepeend, ontstaat langzamerhand een intermediair verenkleed.

Te verwachten is dat zoiets ook zal gaan gebeuren (aan het gebeuren is) bij Grauwe ganzen. Ook hier zijn de wilde- en tamme variant onbeschaamd promiscu (hoewel ze per paar monogaam zijn!) en zal er een Grauwe soepgans ontstaan.
Tenzij de jagers straks, als grootschalig afschot van ganzen begint; een selectieve hekel krijgen aan de mengvorm en vooral die gaan afschieten. Zo zal de ene cultuurinvloed (mengen van tam met wild ganzentype), verstoord worden door een andere cultuurinvloed (afschot van ganzen). Het blijft moeilijk om in Nederland puur biologisch onderzoek te doen!

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: soepganzen dezelfde kant op als soepeenden

Post by Aart »

Hoi Alco,

Gisteren op de Sovondag toevallig een lezing van (soep)ganzentellers bijgewoond.
Er was een vraag vanuit de zaal of het aantal soepganzen toenam. Volgens de tellers was dit niet het geval.
Ik denk dat jagers inderdaad gericht op soepganzen en soepeenden schieten. Zij vinden het doorgaans 'nuttig' beesten die hier niet thuishoren een kopje kleiner te maken. :?

Groet, Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: soepganzen dezelfde kant op als soepeenden

Post by arenaria »

Nou - soep kan natuurlijk best lekker zijn. En grappig om te lezen dat de ganzen zoveel op mensen lijken (in hun gedrag, bedoel ik)!

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests