Zieke Vinken

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Zieke Vinken

Post by arenaria »

Daarnet vier Vinken Fringilla coelebs foeragerend op de grond, in mien toentje. Twee man, twee vrouw. Opvallend helaas dat beide vrouwen één poot hadden die opvallend dik, rozig-wittig, haast rauw en open was. Beide vrouwen hadden duidelijk last van die zieke poot, want ze liepen behoorlijk kreupel.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zieke Vinken

Post by arenaria »

Nu ook een man met een slechte poot. Dat zijn dus al drie verschillende individuen.

Jan Allex
sweg
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 12 Jun 2012, 13:46

Re: Zieke Vinken

Post by sweg »

Vandaag zat er op de voedertafel een vrouwtje Huismus met een mank pootje. Kan toeval zijn maar het is wel verdacht.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zieke Vinken

Post by arenaria »

Waar is die voedertafel?

Jan Allex de Roos (hele naam, al ben ik natuurlijk binnen de VAG bekend als de bonte hond, en als erelid ...).
sweg
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 12 Jun 2012, 13:46

Re: Zieke Vinken

Post by sweg »

Voedertafel staat in Woltersum. De manke huismus is trouwens de enige zaadeter die 'm aandoet .
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zieke Vinken en Pimpelmees

Post by arenaria »

Daarnet verscheen weer in mien toetje aan de zwaaikom Wilhelminakade, Groningen, de Pimpelmees met de geheel zwarte buik die ik enkele weken geleden in kleine kring ook meldde (ik heb het goed kunnen zien - van vleugel tot vleugel en van keel tot anaal streek zijn de veren van deze Pimpelmees diep-grijs/zwart).

Opvallend dat het beestje veel zit te pikken in zijn buikstreek.

Nog opvallender: de linkerpoot ontbreekt - er is een stompje te zien, maar de gehele voet met tenen is weg. Hij hangt dan ook met één poot onderaan een vetbol.

Vreemd. Wat is hier aan de hand? Een agressieve parasiet die ook het bot van de poot heeft aangetast?

Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zieke Vinken

Post by arenaria »

De eenpotige, zwartbuikige Pimpelmees Cyanistes caeruleus unipoda nigriventris heeft zich vandaag (30 jan 15) weer in mijn tuin gemeld.
Verbazingwekkend hoe handig het beestje met vleugels en die ene poot kans ziet om ondersteboven aan de vetbol te gaan hangen.
Ik heb de zwarte buikveren eens goed bekeken door mijn Leica en kom toch tot de conlusie dat het geen vuil is maar echt zwarte veerpartij - partieel melanisme, of zo, al zal ik nu wel weer op mijn donder krijgen dat dit geen goede term is.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests