Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by arenaria »

Op dit moment is een volwassen Scholekster op het grasveldje hiertegenover (in zwaaikom Wilhelminakade, Groningen) actief bezig naar wormen te peuren.
Dit lijkt me haast de vroegste terugkeerder ooit.
Of hij is gewoon laat met wegtrekken, natuurlijk, maar ik heb ze hier maanden niet gezien en dus lijkt het werkelijk dat er al één terug is - ze broeden altijd op het dak van de JUMBO aan de Wilhelminakade.

Jan Allex de Roos
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by Wilster »

Hallo Jan Allex,

Leuk. Dat is zeker een heel vroege terugkomer in de Stad. Maar het is ook een winter van niks tot nu toe.
Je kunt de vogel misschien meenemen in de tuinvogeltelling half januari... (hoewel 'tuin' dan wel wel een heel rekbaar begrip wordt).

Arjo
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by jhvenema »

Hoi Jan Allex,

Inderdaad een mooie vroege waarneming. En dit keer niet bij de Kardingeplas als eerste!
Heb maar eens even in de eerste waarnemingen rubriek gekeken op deze site. Daaruit bleek mij dat in 2008 op 1 januari bij de Kardingeplas ook een hele vroege waarneming werd gedaan.

Wat mij ook opviel is dat voor 2014 nog veel lege velden (X) te zien zijn v.w.b. de eerste waarnemingen van veel soorten.
Geven we onze eerste waarnemingen niet meer door en moeten we daarvoor nu kijken in de rubriek fenologie van waarneming.nl?
Op zich zou ik dat jammer vinden want in de loop der jaren is toch een aardige overzichtelijke database opgebouwd.

Wat mij betreft kunnen de doorgegeven waarnemingen aan waarneming.nl hiervoor ook gebruikt worden (mits de waarnemer daar goedkeuring aan verleend heeft in zijn status).

Groet Jan Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by arenaria »

Ondertussen heb ik al 5 dagen geen Scholekster meer gezien, hier. Het beest kan natuurlijk met gemak weer terug naar de Waddenzee zijn gevlogen.

Jan Allex
van der Velde
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 11 May 2013, 15:42

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by van der Velde »

Goedemiddag,

Ben het helemaal eens met Jan Henk. Jammer voor de database.

groet,

Dick van der Velde
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by arenaria »

Vandaag, zondag 15 feb 2015, twee Scholeksters terug aan de Wilhelminakade (waar ze elk jaar broeden op het dak van de Jumbo-super). Dit lijkt op een echte terugkeer - dat ene beest begin januari is duidelijk even heen en weer gevlogen.

Eerste waarnemingen zeggen dus niet zo veel, soms.

Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by arenaria »

Ik zie wel eens een jong - maar meer dan één heb ik, naar ik me kan herinneren, nooit waargenomen. Ze foerageren dan met zijn drieën op de smalle groenstrook Wilhelminakade, tussen de flats en het water.

Het lijkt me armoe troef daar - geen goede lokatie (weinig grasland in de buurt om wormen te peuren) en het barst er van de katten.

Eerlijk gezegd denk ik dat in al die jaren één keer één jong vliegvlug is geworden ...

Jan Allex
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Scholekster vroeg terug in de Stad Groningen

Post by Wilster »

Afgelopen zondag had ik een groep van 11 tepietende scholeksters die rondvlogen boven het Westpark (Vinkhuizen/De Held). Gisteren zag ik mijn eerste scholekster van dit jaar op het Zerniketerrein (op de kant van de grote vijver). Op het Zerniketerrein zitten zeker een stuk of 10 "dakbroedende" scholeksters de laatste paar jaar. Sommigen hebben uiteindelijk twee vliegvlugge jongen, wat extreem goed is als ik dat vergelijk met de situatie die ik ken op Schiermonnikoog. Er zullen op Zernike ook wel wat minder katten zitten dan dieper in de Stad. In Vinkhuizen (met meer katten) doen ze het wat minder goed, maar ook daar heb ik wel eens een broedpaar gezien met twee vliegvlugge jongen. Het aantal broedparen in Vinkhuizen is de laatste jaren wat minder geworden doordat diverse grasveldjes inmiddels zijn bebouwd.

Arjo
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 57 guests