Grijze Junco in de media

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Grijze Junco in de media

Post by jhvenema »

Hoog tijd op dit forum voor Jacob's ontdekking van de Grijze Junco!
Ruim 10 jaar na de Haakbekken is het Jacob wederom gelukt een complete volksverhuizing van vogelend Nederland naar Beijum op gang te brengen.
Lijkt me leuk om alle media aandacht rondom deze waarneming hier in dit forum op te nemen mocht je wat gemist hebben.

http://www.sbs6.nl/video/VYNic8ozA3Lj
http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?v=33088
http://www.oogtv.nl/2015/02/zeldzame-vo ... -spotters/
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/vid ... 01473.html
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... pot__.html
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... EyJlO0Z5MB


groet Jan Henk.
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Grijze Junco in de media

Post by Maricée Ten Bosch »

Jacob, je bent DE HELD van de week! Wat zeg ik? Van de maand, van het hele jaar alvast maar =D>
Gefeliciteerd man en geniet er van. En als de rust is weergekeerd,
vergeet dan niet er een stukje over te schrijven voor de GG van 2016 :wink:
Erg leuk al deze media links bij elkaar.

Maricée
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by anaburen »

Kan iemand er eens verslag van doen, van dit spektakel?
Ikzelf heb nog geen tijd gehad om te gaan kijken, want ik ben aan het verhuizen.
Zit ze er nog steeds? En hoe is het daar? Is ze mooi? Wat doet ze?
Houdt de buurt het nog een beetje uit, of moeten er weer bloemen en flessen wijn worden uitgedeeld als verontschuldiging?

Vertel! Ik ben reuze nieuwsgierig naar anekdotes.
Ana
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Grijze Junco in de media

Post by Fred van Maurik »

Goedemorgen,

Anna, de junco is vanaf de eerste waarneming door Jacob nog steeds ter plaatse. Meestal is ze aan het fourageren in de volkstuintjes, waar ze af en toe erg slecht valt te zien tussen de groentes die daar nog staan, of dat ze achter de schuurtjes zit.
Ze komt wel steeds terug op het voer wat door Jacob daar is neer gestrooid en dan is ze redelijk goed te zien, afstand is dan ongeveer bij schatting 30 meter.
Ze wil ook nog wel eens de wijk invliegen, waar ze in een den gaat zitten of ze fourageert in de tuintjes van de huizen op het zaad. Ze komt wel elke keer terug in de volkstuintjes.
Aangezien de toegang tot de volkstuintjes niet is toegestaan en angstvallig door de eigenaren van de tuintjes het hek elke keer wordt afgesloten (onderlinge afspraken tussen de tuinbeheerders) moet men langs het pad lopen om enig zicht op het vogeltje te kunnen krijgen.
Tijdens de afgelopen sneeuw en ijs periode was het pad redelijk begaanbaar, maar nu met de zachte periode is het pad een aardige modderige bedoening geworden en zijn laarzen zeker aan te bevelen.
Er zijn enkele bewoners uit de omgeving die het helemaal niets vinden, dat ze er moeilijk kunnen lopen, zeker in de afgelopen dagen toen er 100 tot 200 man stonden te kijken.

De afgelopen dagen heb ik mensen gesproken uit Nederland, België, Duitsland (Keulen en Dusseldorf) en Frankrijk (Parijs) en zelfs heb ik Italiaans gehoord.

Het vogeltje zelf.... tsja het is eigenlijk op het eerste oog niet veel bijzonders (qua kleur), lijkt een beetje op een kruising tussen mus, putter, vink. Heeft de typische snavel van een zaadeter en dit is eigenlijk het enigste wat een beetje kleur heeft en wel roze. Zoals men op bijgaande foto kan zien, grijs, wit en roze. Het is natuurlijk wel een heel bijzonder iets en zeker omdat het maar de 2e keer is dat een junco in Nederland wordt waargenomen.

De vogel schijnt overigens in goede conditie te zijn.

Op Bird alerts werd de eerste dag al aangegeven dat men de auto het best kan parkeren bij de Hornbach en dan het sluis bruggetje overloopt, dat is en blijft het makkelijkst. Men heeft de auto ook al geparkeerd voor een hulpverlenings instantie op het hoekje waar praktisch de tuintjes zijn, maar dit is niet de bedoeling, de instantie moet kunnen uitrijden om hulp te verlenen.

Met vriendelijke groet

Fred van Maurik

aanvulling op het vorige: vanochtend heb ik gesproken met iemand die kwam uit Noord Denemarken, de vogelaar was gisteravond vertrokken en had een afstand afgelegd van 850 km
Attachments
M3P_2627.jpg
M3P_2627.jpg (296.14 KiB) Viewed 11114 times
Last edited by Fred van Maurik on 09 Feb 2015, 12:11, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

Inderdaad is deze ontdekking een felicitatie waard - tweede voor NL, de eerste was in 1962, in Rotterdam.

Even inhakend op dat laatste. Rotterdam is een havenstad en veel van mijn Engelse literatuur vermeldt dat Junco's 'ship-assisted' de oversteek vanuit Noord-Amerika naar Europa maken. Deze soort houdt van voedertafels en laat zich ook aan boord van een schip door de dodelijk verveelde bemanning gemakkelijk voeren.

Ik denk dat een overtocht per schip voor de hand ligt. Ik kan me niet voorstellen dat een zangvogeltje rechtstreeks en non-stop de Atlantische Oceaan kan overvliegen, en ook lijkt de route Newfoundland, Groenland, IJsland, Shetlands, Waddeneilanden, Vasteland van Nederland mij onwaarschijnlijk.
Zou dit vogeltje in de Eemshaven of in Delfzijl aan land gegaan zijn? Dan moeten daar schepen uit Noord-Amerika aanleggen. Weet iemand of dat gebeurt?

De tweede vraag die mij intrigeert is: waarom gaat zo'n beestje dan in Beijum zitten - vliegt die over de kale vlaktes van Noord-Groningen totdat zich een geschikte biotoop aandient?

Wie weet hoe dit zit?

Jan Allex de Roos
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by hdelange »

dat die in Beijum uitzoekt komt natuurlijk omdat Jacob daar supervoer strooit! :D

Nu maar hopen dat die tegen heien kan, want daar beginnen ze nu mee daar in de buurt!
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by meeuwiss »

1.Een blik op Trektellen.nl telpost Kardingebult geeft je direct een overzicht wat er zoal vanuit het Noorden in de herfst doortrekt boven Beijum.
Beijum ligt heel gunstig op deze trekroute van Noord naar Zuid en verklaart hiermee het voorkomen van dwaalgasten en zeldzame doortrekkers.
Dankzij Jacob Bosma, altijd heel scherp, worden ze regelmatig ontdekt.
2.Op blz.362 van de ANWB-gids wordt uitgelegd waarom sommige Noord-Amerikaanse zangers opduiken in West-Europa, met name vooral in
Brittannie, Ierland en IJsland. Voor de 25 gram wegende Groenlandse Tapuit is het bijvoorbeeld mogelijk om de Atlantisch Oceaan over te steken van Canada naar Afrika in een non-stop vlucht van 31-68 uur. (Optimal Bird Migration J.D. McLaren proefschrift Universiteit van Amsterdam).
Soms kunnen de trekvogels ook voor korte of langere tijd uitrusten op schepen. Of ze dit doen valt moeilijk te bewijzen.
Groet
Last edited by meeuwiss on 11 Feb 2015, 00:03, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

Op trektellen.nl zie ik geen doortrekkende junco's en de Groenlandse Tapuit is door een heel bijzonder evolutionair verloop geconditioneerd geraakt om over de zee te kunnen trekken - dat is een uitzondering die een regel bevestigt.

Deze Grijze Junco hoort nu in het zuiden van de US te zitten - het is een vogel die relatief korte afstanden aflegt op de trek.

Nog steeds de vraag: komen er Noord-Amerkaanse schepen aan in Eemshaven en Delfzijl? En waarom vliegt deze Junco naar Beijum?

Ook interessant (gold ook voor de Witkruintapuit van, eh, Oegstgeest): als de vogel zo trekkerig is, waarom blijft ie nu dan hangen?

Groet,

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by meeuwiss »

Vorig jaar hebben wij, in tegenstelling met voorgaande jaren, weinig geteld op de Kardingebult.
Misschien hadden we de Grijze Junco, met name Jacob, dan opgepikt. Kan ook zijn dat deze soort
een nachttrekker is, weet ik eigenlijk niet. Zoals bekend blijft een Grijze Junco in zijn overwinteringsgebied
vaak hangen in tuinen met voedertafels. De vogel in Beijum voldoet hiermee prima aan het bekende gedrag van deze soort.
De Witkruintapuit lijkt me een slecht voorbeeld, wordt waarschijnlijk ook niet aanvaard voor de Nederlandse soortenlijst.
De Groenlandse tapuit zat op 30 september 2005 in de Eemshaven op mijn rugzak. Deze soort wordt regelmatig
tijdens de najaarstrek waargenomen, in Lauwersoog en de Eemshaven.
Voor informatie over schepen moet je bij het Havenschap zijn, maar of het veel oplevert?
Groet
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Grijze Junco in de media

Post by Marco_Glastra »

Vraag aan Groningen Seaports staat uit of er in januari schepen uit N-Amerika zijn aangemeerd.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

Ik heb Seaports gemaild. Veel dank voor de suggestie!

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Grijze Junco in de media

Post by jhvenema »

We wachten de connecties van Glastra bij de Groninger Seaports dus maar even rustig af.
Ik ben benieuwd.

In het vervolg kan een ieder zelf ook uitzoeken welke boten hebben afgemeerd in de Groninger Zeehavens ontdekte ik:
http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... 6ff459d9ed
Met een extended version (gratis 30 dagen proef) zou het dan ook moeten lukken...

Overigens kan ik nog wel wat scenario's bedenken hoe de GJ vrouw hier ook beland kan zijn...
Groet Jan Henk.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by Wilster »

En inderdaad Ana, zo ontstaat langzamerhand weer een artikel voor de Grauwe Gors.... :D

Ben je al wezen kijken?

Arjo
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

Hoi Jan Henk,

welke scenario's kun jij bedenken?

Groet,
Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by meeuwiss »

We kunnen natuurlijk Jacob, de ontdekker, voorstellen een artikel te schrijven voor de Grauwe Gors van 2016.
Het Grijze Junco-vrouwtje blijft een boeiend vogeltje. In haar gedrag wijkt ze toch wel af van de andere soorten, die rondhangen in en bij de volkstuintjes. In tegenstelling tot de Roodborst bezoekt ze de voerplaats met zaden kortstondig om daarna direct op te vliegen en voorlopig niet terug te keren. Op het filmpje van Willem is te zien dat ze moeite heeft met de zwarte zonnebloempitten. Deze grote zaden kan ze niet goed kraken, zoals een Goudvink dit doet. Op de paden van de volkstuin laat ze zich amper zien, terwijl vinken daar geregeld rond trippelen. Meestal foerageert ze op de grond tussen en in de groentebedden met artisjokken, prei, boerenkool enz.
Als ze gaat uitrusten doet ze dat heel verborgen in het kreupelhout van bijvoorbeeld de houtwal langs de ringweg. Hier heb ik haar drie kwartier lang kunnen bekijken al poetsend en fladderend, continue roepend laag boven de grond. Het tikkend roepje laat ze vooral horen in de vlucht of bij opwinding, als ze wordt gestoord door vogelaars, een kat of een sperwer. Dat "pittend" roepje is uniek en niet vergelijkbaar met dat van een Appelvink, Roodborst of Geelgors,
Rest me nog te melden dat met name de bermen omgeving Zadelpad er inmiddels uitzien als de soppige modderpoelen uit een loopgravenoorlog. Kunnen we, als het wat droger wordt, de honderden voetstappen plat harken? Wie heeft er een idee?
Groet
Attachments
Even foeragerend met merel bij de voertafel
Even foeragerend met merel bij de voertafel
grijzejunco13web.jpg (112.71 KiB) Viewed 10895 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 62 guests