Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by meeuwiss »

Gisteren, 12 maart, om half tien plaatste Marco Glastra een foto van het paartje Zeearenden op een prooi in de Westerbroekstermadepolder. Het gevolg van deze melding laat zich raden op een zonnige zaterdag. Ik telde 's-middag vanaf het gemaal overal verspreid op de kades van de Westerbroekstermadepolder en Kropswolderbuitenpolder zoekende vogelaars, die ook een glimp wilden opvangen van de Zeearenden. Zelfs beide kades naar de molen de Biks werden afgezocht.
De Zeearenden waren uiteraard al lang vertrokken en lieten zich niet meer zien.
Als je nu nog denkt dat dit paar hier gaat broeden ben je als vogelkenner wel uiterst naief en wordt het eens tijd je in het gedrag van vogels te gaan verdiepen.
Groet
Guido
Attachments
Paar Zeearenden in WBM-polder
Paar Zeearenden in WBM-polder
zeearendWBM.jpg (391.59 KiB) Viewed 6212 times
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by Marco_Glastra »

Lekker toontje, Guido.
Als brave vogelaar voer ik gewoon mijn waarnemingen in op waarneming.nl. Als er een embargo rust blijven ze verborgen, zo niet dan zijn ze zichtbaar. De afweging of er een embargo wordt ingesteld ligt bij de dagelijks beheerder en de mensen van waarneming.nl. Voor zover ik weet heeft er op de KWBP en WBMP nooit een embargo gerust (en is er dus ook niks opgeheven) omdat de zeearenden deze gebieden alleen als foerageergebied gebruiken.
Ook ik vraag me af of de zeearend voldoende rust zal vinden om in het Zuidlaarderrmeergebied te gaan broeden. De schaal is toch heel anders dan in Lauwersmeer, Oostvaardersplassen of Biesbosch. Maar aan de andere kant weten ze het er nu al twee jaar prima vol te houden, dat geeft hoop. De zeearenden waren gisteren overigens na een stevig ontbijt zonder enige verstoring al op eigen initiatief vertrokken naar een gebied waar rust verzekerd is én waarop een embargo rust :-)

Groet, Marco
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by meeuwiss »

Dag Marco,
Niet mijn bedoeling iemand te kwetsen op de site, maar ik was een beetje chagrijnig van alle gedoe in de polders. Vanaf het gemaal konden we de ene na de andere vogelaar zien langskomen op de kades. Alle kades, ook naar de Biks, zijn vrij toegankelijk, dus het is ieders goed recht daar rond te banjeren. Wel sneu voor de kijkers op het gemaal.
Als je de zeearend-waarnemingen bekijkt in het Zuidlaardermeergebied dan is direct te zien dat vanaf 20 december 2015 het embargo is ingegaan voor de Onnerpolder, Westerbroekstermadepolder en de Kropswolderbuitenpolder, op een heel klein hoekje na. In die periode van 20 december tot vorige week is hier geen enkele waarneming van een Zeearend ingevoerd.
In de tussentijd is kennelijk dit embargo zonder bericht opgeheven.
Ik was dan ook heel verbaasd over jouw melding, maar kennelijk was je niet op de hoogte van dit uitgebreid embargo.
Ik ben het met je eens dat de Zeearend in de grootschalige natuurgebieden, ook de uiterwaarden, succesvoller is als broedvogel, omdat hij kan uitwijken naar ontoegankelijke rustgebieden.
Als jachtgebied zal het Zuidlaardermeergebied voor deze soort wel aantrekkelijk blijven, met name in de winter.
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by jhvenema »

Tsja, een jammerlijke maar realistische visie van de directeur van de beheerder van dit gebied…
Behalve de schaalgrootte wordt niet gemeld dat ook het beheer en gebruik van dit gebied totaal verschillend is van de drie gebieden die door Glastra aangehaald worden waar Zeearenden reeds succesvol gebroed hebben. Deze worden niet geheel toevallig allen beheerd door Staatbosbeheer. Waar SBB zich niet hoeft te bekommeren om de gunst van de donateur/beschermer of subsidiegevers, zijn de provinciale landschapsbeheerders daar juist steeds meer van afhankelijk. Waar laatstgenoemden het aanleggen van laarzen- en fietspaden, plaatsen van megalomane vogelkijkhutten, torens, en aanlegsteigers tot hun kerntaken menen te moeten rekenen, kan SBB zich beperken tot het plaatsen van enkele bescheiden kijkhutten en schermen langs de randen van hun gebieden die bovendien slecht of geheel niet toegankelijk zijn (en ook niet worden gemaakt).

Wanneer je zoals Glastra concludeert dat het ZLM gebied qua schaalgrootte te klein is voor een succesvol broedgeval Zeearend dan verbaast het mij des te meer dat het GLS mede betrokken is bij de plannen rond stimulering van het toerisme op en rond het Zuidlaardermeer. Een investering van bijna 400.000 Euro moet de werkgelegenheid in dit gebied versterken lezen we vandaag in de pers:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/160687/Bi ... eer-zorgen
Ondanks dat het ZLM voor een groot deel ook in Drente ligt, is het Drentse Landschap in tegenstelling tot het GLS wijselijk niet betrokken bij deze plannen volgens dit persbericht.
http://www.drentslandschap.nl/natuurgeb ... aardermeer

Het is naïef om te denken dat provinciale landschapsbeheerders alleen voor natuur en cultuurhistorische waarden opkomen. Het GLS zou daarover naar buiten duidelijk(er) en eerlijk(er) kunnen zijn.
Zo lees ik op de GLS website (http://www.groningerlandschap.nl/welkom) onder “nieuws” of “projecten” geen informatie over de plannen rondom stimulering van het toerisme rond het ZLM. Ja, er wordt melding gemaakt van het project “revitalisering ZLM”, maar daar wordt niet de stimulering van het toerisme onder verstaan. Ook in het glossy magazine van het GLS, "Golden Raand", wordt geen melding gemaakt van deze plannen. Begrijpelijk want de meeste donateurs/beschermers zijn natuurliefhebbers en geen watersporters of kroegtijgers. De echt kritische volger moet de ver weggestopte en inmiddels verouderde gebiedsvisie ZLM met de titel “Rust en ruimte, voor mens en natuur” doorspitten, om van alle plannen op de hoogte te geraken. Zo staat ook de bouw van een bezoekerscentrum nog op de rol als ik het goed lees (http://www.groningerlandschap.nl/files/ ... ermeer.pdf).

Ik zelf was, misschien naïef, wel optimistisch gestemd over de kansen voor een succesvolle broedpoging van het Zeearendpaar. Je ziet dat de dichtheid aan Zeearenden in Nederland gestaag toeneemt en paren kunnen steeds minder kieskeurig zijn over hun broedhabitat. Maar dan moet het in de zomermaanden niet nog drukker worden in het gehele Zuidlaardermeergebied door toerisme een impuls te geven. Als de doelstelling het creëren van werkgelegenheid is dan kun je 4 ton ook anders besteden…

De plannen hebben inmiddels de nodige weerstand binnen de politiek opgeroepen en voor maatschappelijke discussie gezorgd:
http://www.harendekrant.nl/opinie-balan ... r-is-zoek/
https://haren.groenlinks.nl/nieuws/recr ... aardermeer
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... toeristen/

Een verontruste liefhebber van het Zuidlaardermeergebied,
Jan Henk.
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by Marco_Glastra »

Beste Jan Henk,

Je spreekt me aan vanuit m'n functie en niet als collega vogelaar, dus ik moet even een andere pet opzetten.
Het Zuidlaardermeergebied heeft naast een natuurfunctie ook een landbouw-, recreatie-, waterwinning- en waterbergingsfunctie. Dat heeft de democratie zo besloten. Het Groninger Landschap is ondedeel van deze samenleving en probeert een balans te vinden tussen haar eigen doelstellingen - natuur, landschap en erfgoed - en de andere belangen, in samenspraak met de streek. Sommigen vinden dat we dat goed doen, anderen vinden dat de balans teveel doorslaat naar de ene of de andere kant. Zelf vind ik het geweldig dat we al die functies weten te combineren met witwangsterns, otters en bevers. Een paartje zeearenden zou een geweldige bekroning zijn, maar we gaan de boeren en recreanten er niet voor wegjagen.

in plaats daarvan zijn we in gesprek gegaan met de recreatieondernemers en kunnen we ons vinden in hun plannen, omdat die uitgaan van een goede zonering. En als je naar de gebieden van Het Drentse Landschap kijkt in het Hunzedal zie je een ruime openstelling, tal van recreatieve voorzieningen en een goede samenwerking met lokale ondenemers. En SBB staat vandaag in de krant met een werelderfgoedcentrum in Lauwersoog dat miljoenen gaat kosten....

Op dit moment werken we aan een nieuw beheerplan voor het Zuidlaardermeergebied. In dat kader willen we dit voorjaar o.a. een 'vogelaarscafé' gaan organiseren waar we deze en andere discussies kunnen voortzetten. Dat is een betere plek dan dit forum, dat af en toe het karakter krijgt van het balkon in de Muppet Show. Een uitnodiging voor dit café zal zeker op dit forum worden geplaatst.

Groet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by jhvenema »

Hallo Marco,

Je doelt hierop waarschijnlijk: http://youtu.be/LmE0oAtY5L4
Alhoewel grappig voel ik mij gezien mijn leeftijd hier niet geheel toe aangesproken. Maar ja, het is ook wel weer de charme van zo'n forum (mits de toonzetting respectvol en fatsoenlijk blijft uiteraard).

De muppets van Avifauna Groningen laten zich denk ik graag eens uitnodigen door jullie. Vaak gebeurt dat andersom.
Hopelijk is de nieuwe gebiedsvisie/beheerplan dan gereed. Meestal maak je eerst een visie en daarna plannen. Rond het ZLM lijkt nu het omgekeerde het geval te zijn/of wordt de visie aangepast.
Ik zou in het beheerplan zeker ook geld en FTE inruimen voor handhaving.

Uiteraard is het moeilijk om in dit specifieke geval de twee petten van Glastra te scheiden. Dat was ook één van de frustraties van Guido neem ik aan, dat snap je natuurlijk best.
Wij worden als vaste bezoekers van het gebied door de beheerders regelmatig benaderd om terughoudend met bepaalde meldingen te zijn. Wij gaan er dan vanuit dat dat ook geldt voor alle GLS medewerkers die op hun vrije zaterdagochtend het gebied als "vogelaar'' bezoeken. Maar genoeg daar over.
Met vriendelijke groet,
Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Embargo Zeearend in het Zuidlaardermeergebied opgeheven?

Post by Marco_Glastra »

Geweldig filmpje!
Onderdeel van het beheerplan is een lange termijn streefbeeld. We gaan het gesprek aan aan de start van het proces.
Groet, Marco
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests