nectar-drinkende braamsluiper

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

nectar-drinkende braamsluiper

Post by alcovanklinken »

Bij ons zit regelmatig een zingende braamsluiper in de tuin. Normaal gesproken is dit een soort die je niet lang kunt bekijken. Maar vandaag kreeg ik kans om zijn gedrag wat langer te observeren, om meteen ongewoon gedrag te zien. Vanaf de eerste verdieping heb ik zicht op een bloeiende cotoneaster die tijdens het hele bloeiseizoen (juni-juli) enorm veel hommels aantrekt. Blijkbaar zit er veel nectar in de bloemetjes.
Ook de braamsluiper bezocht de bloesem van deze cotoneaster! Hij hipte van bloem tot bloem en doopte zijn snavel gericht in ieder bloemetje. Om tussendoor zijn liedje te laten horen.

Vanuit tropische landen zijn nectar-etende vogels bekend (kolibries, honingzuigers) en van zangvogels is gemeld dat zij dit tijdens de trek ook wel doen. Maar dat braamsluipers zich ook in de eigen omgeving met neactar voeden: dat was nieuw voor mij.

Groeten

Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by arenaria »

Uit Cramp BIRDS OF THE WESTERN PALEACTIC deel 6, p 446 (Lesser Whitetroat): 'During spring passage in Denmark recorded drinking nectar (...) and in spring in Israel takes nectar of Eucalyptus and Tecoma. In England recorded taking nectar from Fritillaria imperialis.'
Dus inderdaad zeker bekend van de trekperiode maar iig in Cramp niets over de zomerperiode - die Fritillia is een Keizerskroon, zie ik.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by jhvenema »

Ha Ha, de cotoneastersluiper.....
In hoeverre is aangetoond dat de Braamsluiper in de bloemen daadwerkelijk nectar drinkt en niet de daar (voor de regen of zon) schuilende insectjes en spinnetjes zit te verorberen? Of water zit te drinken?

Een dergelijke waarneming bewijst niet gelijk dat de vogel nectar zit te eten lijkt mij, ook al staat het in de Cramp bijbel.
Groet JH.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by arenaria »

Wijlen Stanley Cramp heeft dit niet allemaal zelf bedacht - de artikelen in het Handbook zijn (alhoewel bijna uitsluitend gebaseerd op Engelstalige literatuur) samengesteld op basis van de toenmalig beschikbare wetenschappelijke publicaties.
Als ik heel veel zin heb, zal ik ook nog es in Glutz kijken.


Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by arenaria »

Heb Glutz gelezen. Pff, wat een werk om daar wat in op te zoeken. Nektar wordt genoemd, maar veel minder volledig dan in Cramp.

Jan Allex
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by alcovanklinken »

over de reactie van Jan Henk, dat de braamsluiper ook insecten zou kunnen eten die in de bloesem verstopt zitten: zonder de maaginhoud van de braamsluiper te onderzoeken, kun je dit nooit uitsluiten. Maar wat ik zag, leek niet erg op de beweging van ''insecten vangen'': de braamsluiper doopte zijn snavel in de bloemetjes, ging die stuk voor stuk af. Er was geen sprake van ''pikken'' of ''snappen'', wat ik zou verwachten als een vogel levende insecten vangt en verorbert. De snavelbeweging leek volgens mij het meest op drinken.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: nectar-drinkende braamsluiper

Post by meeuwiss »

Dag Alco,
Leuke waarneming van jou van de nectar snoepende Braamsluiper. Raymond van der Ham beschrijft in het KNNV-blad Natura Jaargang 112 nr. 4 december 2015 blz.9 het snoepen van de Zwartkop
op 18 januari 2014 in de achtertuin van zijn benedenbuurvrouw. "Minutenlang hipte hij en vloog hij heen en weer tussen de gele pluimen van een rijk bloeiende mahoniestruik ((Mahonia x media). Waar hij erbij kon, stak hij zijn snavel in de bloemen." Bij inspectie van de bloemen vond Raymond onderin de bloem, rondom stamper en meeldraden, een glimmend plasje nectar. De schrijver heeft ook geproefd.
In het artikel worden ook waarnemingen vermeld op de Canarische Eilanden van vogels zoals de Tjiftjaf, de Pimpelmees en Zwartkop die vaak nectar uit bloemen drinken.
Groet Guido
Attachments
Zwartkop
Zwartkop
Zwartkop-mahonie-Foto-Raymond-van-der-Ham-ndb-wo91215.jpg (83.75 KiB) Viewed 5590 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 57 guests