Fikse daling Kleine Bonte Specht sinds 2013

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Fikse daling Kleine Bonte Specht sinds 2013

Post by jhvenema »

De laatste jaren zie en hoor ik maar weinig Kleine Bonte Spechten meer. Heb daarom maar eens even gekeken of dat aan mij ligt of dat dit het algemene beeld is. Hieronder een grafiek met het aantal waarnemingen in onze provincie en aangrenzende gebieden. Daaruit blijkt dat sinds 2013 er een fikse terugval (40%) heeft plaatsgevonden (ondanks nog steeds toenemende aantal waarneming.nl gebruikers).
Aantal waarnemingen KBS (bron: www.waarneming.nl)
Aantal waarnemingen KBS (bron: www.waarneming.nl)
groningen.JPG (21.96 KiB) Viewed 3256 times
Het jaar 2013 kenmerkte zich door een zeer koud voorjaar. Wellicht dat de piek in KBS waarnemingen, die in maart/april ligt, daardoor achterwege is gebleven. Maar de jaren daaropvolgend gaf geen herstel te zien. Ook 2016, dat nog loopt, zal geen duidelijk herstel te zien geven.
Landelijk is ook lichte terugval (20%) waar te nemen in 2013. Maar hier trad binnen 1 jaar weer volledig herstel op.

Heeft iemand enig idee waar de aanhoudende terugval in onze provincie mee te maken kan hebben? De soort komt tot ver in het Noorden van Scandinavië en in Syberië voor en lijkt wel tegen een beetje kou te kunnen.
Groet Jan Henk
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Fikse daling Kleine Bonte Specht sinds 2013

Post by randomeda »

Wellicht zou het volgende een rol kunnen spelen. GBS en KBS zijn namelijk wel degelijk concurrenten. Waar ze samen voorkomen, neemt de KBS een ietwat andere niche in dan de GBS. Maar als de GBS er niet zou zijn, of minder zou zijn, zou er dus meer ruimte voor de KBS zijn. Ik vraag me dus af of een soortgelijke analyse van de GBS een toename laat zien waar de KBS afneemt.

groet,
Michel
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Fikse daling Kleine Bonte Specht sinds 2013

Post by jhvenema »

De Grote Bonte Specht is een soort die denk ik niet bij iedere waarneming wordt ingevoerd. De soort laat, net zoals de Kleine Bonte Specht tot 2012, een continue stijging zien.
In 2014, een uitzonderlijk warm voorjaar, lijkt sprake van een extra stijging in onze provincie. Dus of jouw suggestie klopt?
Hiervoor zou je specifieker binnen deelgebieden moeten gaan kijken.
Grote Bonte Specht Groningen (bron: www.waarneming.nl)
Grote Bonte Specht Groningen (bron: www.waarneming.nl)
GBS groningen.JPG (23.36 KiB) Viewed 3187 times
Rond strenge winters (1996 en 97; 2004; 2006) zie je over het algemeen een terugval of stagnatie van de KBS groei in Nederland.
KBS (bron SOVON).JPG
KBS (bron SOVON).JPG (23.35 KiB) Viewed 3187 times
Voor Groningen lijkt het er nu op dat de stand blijft steken op een stabiel niveau van het jaar 2010.
Groet JH.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests