Vissen schrikken zich dood van Aalscholver?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Vissen schrikken zich dood van Aalscholver?

Post by arenaria »

Familie van mij heeft een tuinvijver van ongeveer 8 x 3 m en tot hun woede dook er deze week een heuse Aalscholver tussen de goudvissen.
Gefundenes Fressen voor onze haakssnavel, die ook nog eens lastig te verjagen bleek, want toen mijn zwager het beest poogde te verdrijven, dook hij uiteraard liever onder dan dat hij wegvloog.
Uiteindelijk wiekte de Aalschover, boerend, het Drentse zwerk weer in.

Maar nu iets bijzonders: nadat de Aalschover weg was, kwamen er zeven goudvissen met de buik omhoog boven drijven. Men meldt die als dood maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Zouden die zeven vissen catatonisch geweest kunnen zijn, dus schijndood en verlamd van schrik? Kan dit een beschermingsmechanisme van de vissen zijn? Van kleine zoogdieren is bekend dat als ze eenmaal door bv een Havik zijn gegrepen, eigenlijk al meteen een hartstilstand krijgen. Dat is natuurlijk mooi, want dan voel je minder van het opgepeuzeld worden.

Weet iemand of het beschreven is dat vissen zich 'doodschrikken' van een jagende Aalscholver? Ik neem hierbij overigens aan dat de vissen niet door de Aalschover gedood waren. Die pikt volgens mij onder water geen vissen dood.

Jan Allex de Roos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests