Bijzonder (balts?)gedrag Nijlganzen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Plaats reactie
arenaria
Vogelaar
Vogelaar

Bijzonder (balts?)gedrag Nijlganzen

Bericht door arenaria » 13 jan 2019, 14:24

Hier op de landtong in de zwaaikom Wilhelminakade stond vanmorgen de geringde vrouw Nijlgans (groen/rood meen ik) te roepen naar een ongeringde man die daar ook aanwezig was (de 'oude man' is dood).

Ineens liepen ze op elkaar af, staken de koppen naar elkaar toe en tot mijn verbazing zakte de vrouw daarop door de poten en ging plat met de buik op het gras liggen - ze strekte haar nek ook plat over het gras.

De man ging naast haar staan en begon in de veren van haar kop en nek te pikken (flink stevig, hij tilde haar nek zo nu en dan van het gras) en vervolgens pikte hij haar via haar rug tot haar stuit flink in de veren. Hij ging al pikkend op haar rug en nek een paar keer heen en weer (stelt u zich een massage voor door een gespierde masseur met enorme handen, dan heeft u het beeld zo'n beetje te pakken).

Tijdens deze behandeling bleef de vrouw doodstil liggen. Twee keer leek het tot een paring te komen maar voorzover ik dat kon waarnemen kwam het daar niet echt van (en mijn Cramp stelt dat paringen altijd op water plaatsvinden; of dat waar is, weet ik niet).

Ik had deze onderdanige pose van de vrouw, met veerpik-massage van de man nog nooit gezien. Is het bekend? Cramp rept er niet over.

Jan Allex de Roos

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Re: Bijzonder (balts?)gedrag Nijlganzen

Bericht door klaas » 15 jan 2019, 09:29

Beste Jan Allex,

In de loop der jaren heb ik al een aantal malen gezien dat Nijlganzen ook wel op de grond kunnen paren en Ana Buren heeft daar ook wel foto's van gemaakt. De informatie hierover in de Cramp is dus onvolledig.

Bij het begin van een paring op de grond gaat het vrouwtje plat op de grond liggen en ze strekt dan haar hals. Ik kan me ook herinneren dat het mannetje dan een tijdlang bezig kan zijn om het vrouwtje te pikken in de veren van haar kop en nek. Ik kan me zo niet herinneren dat hij dan ook in de veren van de rug gaat pikken, maar dat zegt lang niet alles. Het vrouwtje blijft dan inderdaad stil op de grond liggen.

Bij een echte paring gaat het mannetje vervolgens bovenop het vrouwtje staan en dat gedrag heb jij dus kennelijk niet gezien. Volgens mij heb jij dus het inleidende gedrag van een paring gezien waarbij het uiteindelijk niet tot een echte paring is gekomen. Volgens mij gebeurt dit wel eens vaker.

Kun je hier zo wat mee?

Groetjes,

Klaas

Plaats reactie