Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
Guest

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by Guest »

Op de foto´s van Phil is goed de staartband te zien die nog steeds typisch is voor 3e winters Grote Mantels (heb er foto´s van). Ook is de lichtere iris te zien die al op meer volwasenheid duidt en met de rozeheid van de poten valt het inmiddels ook reuze mee.....
<BR>
<BR>Rudy Offereins
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by hdelange »

nog een berichte uit amerika,
<BR>
<BR>The bill size and general bulk of this bird suggest Great Black-backed
<BR>gull to me. It certainly does not look right for a Glaucous.
<BR>
<BR>Cheers
<BR>
<BR>Steve Lister
User avatar
Guest

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by Guest »

Beste allemaal,
<BR>
<BR>Naar mijn mening is dit inderdaad een leucistische Grote Mantelmeeuw en geen Grote Burrie, dit op grond van de vorm en de groot van de snavel evenals de grootte v/d band op de snavel. Deze lijkt zelfs een duidelijk rood-achtiog zwart vlekje te vertonen iets voor de zwarte band. Ook is deze niet zo scherp afgesneden als bij een Grote Burrie. Ook het postuur, vleugellengte en de pootkleur passen niet op Grote Burrie. Dus dit IS zoals velen al zeggen gewoon een leucistische (gedeeltelijk albinisme?!) Grote Mantelmeeuw.
<BR>
<BR>Met vriendelijke groeten,
<BR>Sjoerd Radstaak
User avatar
Leon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 27 Oct 2005, 23:00

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by Leon »

Op de Norwegian Gull Page (zie berichtje van Dusan Brinkhuizen) staat een serie fantastische foto´s van o.a. grote mantels en grote burgers. Een van de dingen die me daar opvielen, was dat bij alle onvolwassen grote burgers (in ieder geval tot 2e winter) de donkere snavelpunt zeer scherp is afgescheiden van de roze basis, ook op de ondersnavel. Bij grote mantels is het contrast sowieso minder groot, maar bij de 2e winters lijkt het patroon -met vooral op de ondersnavel een vage overgang van donker naar licht- wel erg sterk op dat van de raadselmeeuw. Puntje voor grote mantel?
<BR>
<BR>N.B. Het lijkt me dat de felroze kleur van de poten (en in mindere mate de snavel) samenhangt met de kleurafwijking van de raadselmeeuw. Dat zie je immers vaker bij albinistische/leucistische vogels.
<BR>
<BR>Leon Peters
User avatar
Guest

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by Guest »

Ik heb gisteren gekeken op de site. M.i. 100% zeker een (leucistische) grote
<BR>mantelmeeuw. kopprofiel en plaatsing oog, vorm en zwaarte snavel, waren bij
<BR>het eerste plaatje (portret) al voldoende voor mij. Inderdaad,
<BR>burgemeesterroze poten en het witte uiterlijk zijn wel vreemd. Maar zelfs in
<BR>zit zijn de buitenste donkere handpennen zichtbaar. Bij een grote burry
<BR>zouden deze niet donkerder (eerder lichter) zijn.
<BR>
<BR>Groet
<BR>
<BR>Ton Eggenhuizen
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Raadselmeeuw (Larus sp.) van Schiermonnikoog

Post by hdelange »

Ik heb het nu ook nog even kenbaar gemaakt in de nieuwsgroep nl.vogel.vogelaar om nog meer mensen te bereiken.
<BR>
<BR>groeten,
<BR>
<BR>Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests