Vreemde Vogel?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
Kansee

Post by Kansee »

Hey

Ik ben misschien niet geïnformeerd over de details van de genetica en andere afwijkingen, maar misschien is dat net handiger om te redeneren :-)


Albinisme is een recessief kenmerk => beide allelen komen voor. Dus komt er maar 1 allel voor, heb je geen albino, want het dominante kenmerk komt tot uiting. (concl. Partieel albinisme bestaat niet)

Misschien is er sprake van isomerie? Bij de aanwezigheid van allel B, verandert er fenotypisch iets. In dit geval zou dat dan de pigmentatie op de kop zijn.

Of is er codominantie in het spel? Dan niet zozeer tussen het albino-allel en een ander, maar vb. een allel dat bepaald dat er witte vlekken verschijnen?


Ik weet het niet, ik had nog niet eens van leucisme gehoord, dus ik kan er grandioos naastzitten... Ik dacht gewoon "laat ik eens even de genetische mogelijkheden overlopen... Misschien dat het anderen op ideeën brengt"

Groeten, Kansee
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Bedankt, Kansee, voor deze verhelderende uiteenzetting, maar kan het zijn dat je de fenotypische DNA-variatie van de dubbele helix niet goed combineert met de dominante SM-gradaties van de onderliggende bascules?

Overigens is die witte Meerkoet met zwarte ogen wel een aardige 'case in point'. Dit is dus geen albino, maar wie zou het in zijn hoofd halen om dit beest anders te benoemen dan dat?

Jan Allex
User avatar
Kansee

Post by Kansee »

Gast wrote:maar kan het zijn dat je de fenotypische DNA-variatie van de dubbele helix niet goed combineert met de dominante SM-gradaties van de onderliggende bascules?

Jan Allex
Kan best, want van dominante SM-gradaties en onderliggende bascules heb ik nog nooit gehoord :)

'k zei dat ik er niet veel van wist dus jah... Ik heb misschien inderdaad wel té weinig kennis om me er mee te moeien... *sorry*
Maar 'k wou dat gewoon even meedelen om misschien een nieuw spoor op te zetten, zodat anderen daarop voort kunnen gaan (anderen => zij die er dus wel iets van weten)

Groetjes, Kansee
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Maak je geen zorgen Kansee. Jan Allex neemt je in de maling :wink:

Jan Allex, wat is een bascule?
En kun je even kort toelichten wat je onder dominante SM-gradaties verstaat? :roll:

Dusan
User avatar
Guest

Post by Guest »

Ik vindt dat de discussie nu wel op een erg laag nivo is aangelandt.
Klaas.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi Dus,

een bascule isdt een weegschaal! En wie is toch die Klaas?

Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Klaas is een serieuze man :D
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Veel natuurvoeding winkels worden "de Bascule" genoemt.
En dominante SM gradaties lijkt me een gradient wat loopt van zeer licht sadomassogistisch naar de zeer zware vorm (bah, wat moet ik me daar van voorstellen). En dat in combinatie met de dubbele helix van Watson.

Maar om weer even terug op het onderwerp te komen. Het klopt wat Martijn zegt dat albinisme een puur genetische afwijking is en dat in principe er alleen sprake kan zijn van een "albino" als elke cel de gen "afwijking" bezit. In dat geval is er dus sprake van een individu zonder pigment en met spier witte haren/veren/wat dan ook én met rode ogen.
Als je echter zoekt op pubmed (www.pubmed.com) vind je wel hits op "partial albinism". Hier is dan sprake van plaatselijk zeer ernstig DNA schade in een van de pigment coderende genen, wat ook (hetzij plaatselijk) lijdt tot het afwezig zijn van pigment. Dit wordt bijna altijd gevonden in tumorcellen.
In dat geval zou er dus wel sprake kunnen zijn van gedeeltelijk albinisme. Let wel dat dit individu geen albino genoemt mag worden.
Maar omdat dit meestal plaatsvind in (ernstige) tumoren en er bij vogels met een enkele witte veer (oppervlakkig) niets van een gezwel lijkt te zitten lijkt me dit niet het geval bij vogels. Bovendien zijn er genoeg gevallen van vogels met enkele witte veren die jaren achtereen op dezelfde locatie zitten (en dus geen tumor hebben gezien de overleving).
Snappen we het nog? Ik ben zelf intussen behoorlijk de draad kwijt in dit witte bos.

De Wintertaling in de Lars Johnsson heeft geen rood oog en bovendien is het pigment van de zwarte delen wel zichtbaar, maar wel zeer sterk verbleekt. Volgens mij kan je zo'n vogel met recht een leusistische vogel noemen.

Marnix
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Een vraag en een opmerking, Marnix:

Wie is die Johnsson? De enige Lars Johnsson die ik ken is gasfitter in Glasgow en weet niets van vogels.

En geen Watson zonder Crick!

Jan Allex

Overigens denk ik dat het langzamerhand wel duidelijk is hoe het zit!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 104 guests