Welke Uil?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Welke Uil?

Post by Guest »

Hallo,

een Uil, vliegend over de grote vijver in Groningen - De Held.

's Nachts regelmatig te horen (jong?). Ik heb geen verstand van uilen dus om welke soort het gaat weet ik niet precies, wel dat het een uil was.

:?:

Frans
User avatar
Frans

Welke soort uil

Post by Frans »

Toen ik vanmorgen op de waarnemingen pagina keek zag ik dat m'n bijdrage van gisteren verplaatst was naar het forum. Voor de de duidelijkheid wat extra informatie.
Dat het een uil was weet ik zeker omdat ik de vorm en vlucht (geluidloos) herken van langgeleden toen we in het nieuwe Lauwersmeergebied veel uilen zagen i.v.m. de direct na de afsluiting grote hoeveelheid muizen. Deze hele zomer is er in het bosje (of wat er van over is sinds er gebouwd wordt) tussen Vinkhuizen en de Held, 's nachts een uilenjong te horen met een karakteristiek doordringend geluid. Ook op Schiermonnikoog heb ik een paar jaar geleden dit geluid en de daarbij behorende uil waargenomen. Weet iemand om welke soort het gaat?

Hartelijk dank voor de reactie!
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

onbekende uil

Post by meeuwiss »

Hallo Frans,
De uil waar het hierom gaat is vrijwel zeker de RANSUIL. Na het uitvliegen gaan jonge ransuilen roepen met een regelmatige herhaalde en doordringende bedelroep. In de broedtijd begint dit roepen meestal vanaf 22.00 uur. Als je gaat rondfietsen in een boomrijke omgeving met veel sparren (bossen, parken, plantsoenen) kom je heel wat families ransuilen tegen. Ouders met 1, 2 of 3 roepende jongen die zich in de loop van de tijd langzaam verplaatsen in het territorium. De bosuil zou natuurlijk ook nog kunnen, maar deze is veel zeldzamer en lijkt mij onwaarschijnlijk in de Held. De uilen die indertijd massaal op veldmuizen jaagden in de Lauwersmeer waren daarentegen Velduilen.
Met groeten Guido Meeuwissen
User avatar
Frans

Welke soort uil

Post by Frans »

Guido,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Wat leuk om te weten dat zo vlakbij waar ik woon een ransuil met jongen leeft. En dat nog wel aan de rand van de stad! Ik hoop dat het stukje 'bos' wat nog over is tussen de Held en Vinkhuizen onaangetast blijft.

Vriendelijk gegroet,

Frans Kromme
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

Ransuil

Post by draaisma »

Frans,

Ik heb de ransuilen die je beschrijft, regelmatig gehoord in de buurt van de kinderboerderij Vinkhuizen. Soms rond 23:00 's avonds maar ook 's nachts om 4:00 (na een avondje stappen). Ze schreeuwen vrij indringend en luid. In de Held zag ik ze regelmatig vliegen over de tuintjes richting weilanden.

Gert Draaisma
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Nog even een aanvulling: De (deze?) ransuilen broeden met succes al weer een jaar of tien in de Eelderban, de groenstrook tussen Vinkhuizen en De Held. Meestal zitten ze (gelukkig) in het noordelijk deel, dat (vooralsnog ?) is blijven staan. met name de jongen kunnen zeer luidruchtig zijn met hun bedelroep. Zelfs voor een vogelliefhebber kan het irritant (nou ja...) worden als ze de hele nacht doorroepen op zo'n twintig meter van je openstaande slaapkamerraam...... Dit voorjaar (11 april om precies te zijn) heb ik vanaf mijn balkon s’avonds lange tijd op mijn balkon gestaan om te genieten van de deze ransuilen. Een van de vogels zat ergens in een boom, wellicht op het nest, continue te roepen; een klagend nasaal oe-geluid. De andere uil vloog rond en was af en toe te zien in het lichtschijnsel afkomstig van het flat. Het karakteristieke snavelklapperen van deze vogel was prima te horen.
Ik zal deze balkonsoort gaan missen na mijn verhuizing...

Arjo Bunskoeke.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests