Melding 8 Ortolanen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ja, Ana, dat mag, allemaal!

Overigens hoor ik uit goede bron dat ons lid W.A.D. Hanebeijter ook bezig is met een artikel over de ratio achter, en de patronen van, dubieuze waarnemingen. Niet uit te sluiten valt dus, helaas, dat hij mij voor zal zijn - Hanebeijter is met pensioen en heeft derhalve meer tijd dan ik, die nog 16 jaar moet werken, en bovendien heeft toegezegd nog voor morgenavond een historisch verantwoorde impressie van zijn 5 jaar in het eerste van Groene Uilen te schrijven (dit in het kader van het 50-jarig bestaan van de vereniging).

Zo veel te doen, zo weinig tijd ... maar wel vanmorgen - terwijl een Grote Gele Kwikstaart over de Folkingestraat vloog - een handgeschreven brief van G.A. Brouwer aan Ferdinand Lieftinck kunnen kopen, over een reis van L. naar Egypte, echt heel leuk. Misschien kan ik daar ook nog es wat over schrijven. Ik was toch al van plan ooit eens een artikeltje over Lieftinck te produceren en kan alleen maar hopen dat Hanebeijter dat niet doet.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hallo,

Nu graag even weer ter zake. Ooit zag ik een groep van vijf Ortolanen (Lauwersoog 1980 of 1982) . Acht moet dus ook kunnen. Zeker in de goede tijd van het jaar in een goed gebied. Ortolanen zijn tenslotte akkervogels (in Zweden zie ik ze vaak op akkers) en niet uitsluitend Eemshavenvogels.
Jammer dat dat rolletje is zoekgeraakt. TNT is natuurlijk niet echt een betrouwbare organisatie (TNT! ook Al Quaida maakt gebruik van TNT!).
Mocht het rolletje boven water komen dan denk ik dat er acht fraaie Ortolanen op te zien zijn.
Nog maar even afwachten dus.

A.
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Wat denken we dan wat het is?

Post by Joostvanbruggen »

In afwachting van niets kunnen we wel een Poll starten met als vraag:

Om welke vogelsoort gaat het op de foto?

o Kneuen
o Geelgorzen
o Ortolanen
o Anders, nl


Ik zet mijn geld nog steeds op de Kneu.

:wink: Joost van Bruggen
User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Zou een leuke bijlage zijn bij Jan Allex zijn boek...
Ik kies ook voor de kneu.

Arnold H.
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Ik keek gisteren nog even door mijn Zeiss (ander onderwerp, zie aldaar) en er pasten wel 9 orto's in het beeld. Dus daar houd ik het op: 9 stuks.

Renze

PS. Heb er meteen 100 Euro per ortolaan van gemaakt!
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Henk, zou je de ontdekker van de 8 Ortolanen willen mailen dat ik bereid ben hem 5 nieuwe rolletjes (3 van 36 en 2 van 24) te schenken, plus een vergoeding van de ontwikkelkosten van het ortolanen-rolletje?

Met uiteraard als voorwaarde dat de foto's op dit forum in deze thread worden gepubliceerd?


Groet,

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Patser!

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Alles voor de wetenschap!!

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Ha Jan Allex,

Weet je wel dat je bovenin de top-10 staat van degene met de meeste geplaatste berichten in forum?
Hier is de top-10 (bron www.avifaunagroningen.nl)

1 arenaria 385
2 hdelange 357
3 anaburen 346
4 Aart 224
5 meeuwiss 165
6 RonaldNuiver 161
7 bakker 122
8 DusanB 114
9 willemwind 112
10 marnixjonker103

Gefeliciteerd, ikzelf kom bij brons nog niet in de buurt.

Gr, A.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ja, waarom dacht je dat ik dit allemaal schrijf??

Groet,

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Wat ben je snel ja, het lijkt wel of we aan het msn-en zijn. Het moet natuurlijk wel over vogels gaan he.

A.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Nou, ik ben uw vliegende reporter. Zoogdier.
En Henk zit in Oerol, dus we hebben even vrij spel.
Ik hoorde vandaag dat er een Kraanvogel in Kardinge zit.
Had ik trouwens al verteld dat die Blauwe Reiger met de kraag van een patatdoos nog steeds leeft?
Gister zag ik hem en had het idee dat zhij niet langer meer de patatdood om de hals droeg.
Zo ziet u maar dat alles in het leven een wending kan krijgen.

Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Het volgende verontrustende bericht was op de Vale-Gierendiscussie te lezen van de hand van Dusan:

Die man van de "8 Ortolanen" heeft mij laatst opgebeld en voelde zich ernstig gekwetst toen hij het forum las. Hij twijfelde om nog verder te gaan met avifaunagroningen. Zonde.

Ja, zonde.

A.
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Post by Joostvanbruggen »

beste mijnheer van de ortolanen,

Ik ben het geheel eens met Ronald Nuiver,
De kans dat het iets anders is is weliswaar groter dan de kans op een foto van 8 Ortolanen maar op dit moment is het gissen naar de waarheid. Misschien wel omdat we al zolang wachten op een beslissende foto worden we een beetje flauw..
Zolang we geen zekerheid hebben, terwijl er wel foto's zijn gemaakt, over de waarneming is enige twijfel naar mijn bescheiden mening niet onterecht bij zo'n soort, toch?

En als het wel bijvoorbeeld Kneuen zijn die u op de foto ziet wat is daar nu mis mee? Ik denk dat iedereen die hier de afgelopen MAANDEN mee bezig is geweest op dit forum opgelucht zou zijn wanneer eindelijk het verlossende antwoord komt. En dat antwoord kunt u alleen geven.

Wat mij betreft maakt het niet eens meer uit om welke soort het gaat. Ik wil nu alleen nog maar een verlossend antwoord horen/lezen.

Op deze forums wordt af en toe de draak gestoken met waarnemingen of waarnemers. Dat hoort er een beetje bij geloof ik. Dat moet u zich niet te persoonlijk aantrekken want als ik nu zou komen met een waarneming van 6 Kuifleeuweriken op het Centraal Station van Groningen zouden de meeste mensen mij in twijfel trekken, mij een sterkere bril adviseren en een goed vogelboek aanraden... Niet geheel onterecht trouwens zo'n waarneming is tegenwoordig nagenoeg uitgesloten..

Hopelijk kunt u ons de de flauwe opmerkingen (u heeft daar wel gelijk in..) vergeven en middels en foto en einde maken van deze maanden durende 'discussie'?

Groeten,
Joost van Bruggen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests