Peizermaden

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Peizermaden

Post by hboerma »

Hallo,

ik lees in de waarnemingen dat er een kwartel gehoord is in de Maden. De eerste en enige. Dit klopt niet helemaal, de eerste is het zeker niet, ik heb er 2 gehoord aan de Drentse Dijk, al eerder in het jaar. Daarvan is er 1 uitgemaaid.
Als LSB-inventariseerder van de Peizermaden moet ik constateren dat het dit jaar wel heel erg bedroefend is. De resultaten zijn 3 territoria paapje, 2 watersnippen, 2 kwartels, heel veel uitgemaaide grutto's, wulpen en tureluurs en na afgelopen weekend de conclusie dat bij een verbeterende kwako-stand er in de Maden er nog steeds (sinds 3 jaar) geen kwako's hier rondlopen. Lanceer ik daarna de opmerkingen dat de druk op het gebied wel erg groot wordt of gaat worden door het plan Terborgh of door de recreatiewoningen richting de Schelfhorst dan word ik weggelachen.
Zeker na afgelopen vrijdagnacht na een simultaantelling kwako en fietsend door een angstwekkend stille Maden met op de achtergond opdoemende gebouwen van plan Terborgh vraag ik mij wel eens af wat ik met welk doel nog inventariseer.
Ik word hier gewoon erg verdrietig van.
:(

Herman
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Moi Herman,

Klopt die Kwartel was van mij. Ik had van andere inventariseerders begrepen dat die het hele jaar nog geen kwartels hadden. Het is goed te horen dat er toch nog een paar waren.
Natuurlijk neemt de druk op de Peizermaden steeds meer toe. Als Terborgh klaar is komen de mensen met honden. Hun katten vinden de weg zelf wel. Dit jaar nog worden de dijken aangelegd voor het nieuw te maken bergboezem. Vissers rijden met auto over het gemaaide land om bij de Gouw te gaan vissen.
Ook ik had dit jaar geen enkele Watersnip meer, geen Paapjes en nog slechts enkele weidevogels.
Ik hoorde dat misschien de waterstand omhoog gaat. Misschien heeft dat nog een positief effect.
Dus toch maar weer tellen volgend jaar?

Gr. Aart
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Peizermaden

Post by hboerma »

Hoi Aart,

Volgend jaar toch maar weer tellen, want ik blijf me verantwoordelijk voelen. Toch zie ik de toekomst met grote vreze tegemoet. Nu al worden me de broekspijpen eraf geraced als ik sta te kijken aan de kant van de weg. Tot mijn grote schrik zie ik her en der grote bulten zand, wat blijkbaar gebruikt gaat worden om de weg te verbreden, kunnen we nog harder racen. Ook worden de Maden en straks zeker de Madijk het favoriete hondenuilaatplekje voor Terborgh en je hoort het al "hij doet niks hoor, het is zijn jachtinstinct". Het zal niet de eerste keer zijn dat ik zo'n "hij doet niks-hond" naar mijn edele achterwerk zie/voel happen om 07.00 uur in de ochtend. Jammer, jammer, jammer, want het gebied heeft op zich zo veel potentie. De waterstand verhogen is natuurlijk heel leuk en kan hele leuke soorten opleveren, maar het is weer een onnatuurlijke ingreep. Eerst verkloten we het en dan gaan we kunstmatig ingrijpen om de biotoop te veranderen om toch wat terug te doen? Ik snap het waarschijnlijk weer niet goed, maar goed.
Toch vorig jaar voor het eerst in 20 jaar een patrijs gehoord aan de Drentse Dijk, misschien zie ik het toch te somber in en is het gebied in staat zichzelf te herstellen.

Herman
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Monitoring als graadmeter

Post by Joostvanbruggen »

Hoi Herman,

Dat je de Peizermaden telt als LSB-telgebied is van groot belang. Zeker ook omdat je hier aan een SOVON monitoring-project meedoet dat ministrieel erkent wordt (in een rechtbank bijvoorbeeld een erkende methode om de stand van vogelssoorten te registreren).

Hierdoor kunnen jouw telgegevens bewijzen dat het gebied aangetast wordt. Zeker als daar bijvoorbeeld Rode Lijst soorten zitten waarvoor speciale beschermingsegels gelden. Ik weet niet of het gebied wat dit betreft zelf ook bedreigd wordt maar als je kan aantonen dat dit komt door de bouw van een woonlocatie en r zitten Rode Lijst soorten dan kan je het e.e.a. aanvechten.

In eerste instantie moet je, als er zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen, de AID moeten bellen (Groendesk). Kijk anders ook eens op http://www.vogelsendewet.nl. Of bellen met de Vogelbescherming

Groeten,
Joost
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Peizermaden

Post by hboerma »

Tot mijn grote schrik kreeg ik vanmorgen een mailtje dat een of andere malloot langs de Drentse Dijk allerlei braamstruwelen heeft weggefreest. Dat waren dus 1 Braamsluiper, 1 Grasmus, mogelijk een Blauwborst en een Roodborsttapuit.
Ik weet ook niet meer wat we hier nog mee moeten.
We zullen de beheerders maar eens aanspreken.

Herman
User avatar
stada
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 26 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen Hoornse Meer

Re: Peizermaden

Post by stada »

hboerma wrote:Tot mijn grote schrik kreeg ik vanmorgen een mailtje dat een of andere malloot langs de Drentse Dijk allerlei braamstruwelen heeft weggefreest. [...]
Herman
Ik heb ook al eens op een zondagochtend particulieren de struiken en de onderste takken van de bomenrij weg zien halen aan de weg naar de ecoboerderij. Waarschijnlijk toekomstige bewoners van de nieuwe wijk die alvast meer uitzicht wilden hebben.
Als frequent bezoeker van de Peizermaden kan ik onderschrijven dat er minder te zien is, de laatste tijd. Dit jaar voor het eerst bijvoorbeeld geen kwartels gehoord.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 69 guests