Trek van Blauwe Reiger

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Trek van Blauwe Reiger

Post by arenaria »

Als men zoekt in de waarnemingen van deze site komen een aantal heel aardige gegevens over de najaarstrek van Blauwe Reiger boven water. Grote groepen worden met regelmaat gezien - dit is kennelijk een normaal verschijnsel. Speel eens met 'Zoek Waarneming'.
Gisteren (zondag 23 september) was er ook over de Noordzee bij Vlieland en over de Waddenzee sprake van Blauwe Reigers die alleen of per twee naar Z vlogen. Ik neem aan de er van de trektellers op de Eemshaven ook leuke gegevens zouden kunnen komen.

Is er een ornitholoog met tijd die hierover zou kunnen schrijven?

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Dank, met Z bedoel ik idd West (er vanuitgaande dat de vogels die de kust min of meer volgen uiteindelijk Z gaan).

Jan Allex
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Post by Rudy »

Hoi Jan Allex,

Ook in de Eemshaven was het zondag een goede dag voor Blauwe Reigers met 57 exemplaren langskomend, in hoofdzaak 's ochtends. Na 12-en was het andere koek; vanuit het niets bestookten groepen Buizerds de telpost, beginnend met clubjes van 3-6, later twee groepen van resp. 21 en 28 exemplaren circelend recht boven de telpost! Met recht Falsterbo aan de Waddenkust. Later bleven de kleinere groepjes komen, later in de middag steeds meer solitaire exemplaren. De dagteller is uiteindelijk blijven steken op 162 exemplaren! De buizerds kwamen aan vanuit het westen en zeilden af richting zuidoost. Mogelijk betreft het een verbetering van het Eemshaven-record voor deze soort. Andere roofvogels als Wespendief en Rode Wouw bleven onopgemerkt, wel enkele kiekendieven (Br en Bl), Torenvalk en Sperwers.

Groet, Rudy
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Er was ook iemand die Kraanvogels had. Ik ben benieuwd of die nog meer gezien zijn.

A.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests