Toekomst van de vereniging Avifauna Groningen ...

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Toekomst van de vereniging Avifauna Groningen ...

Post by arenaria »

Hallo lezers, leden, vrienden en sympathisanten van de VAG,

jl woensdag de ALV van onze vereniging bezocht. Daar zat het bestuur, waarvan de secretaris en twee leden afscheid gaan nemen (een nieuwe secretaris is nog nergens gevonden). In de zaal 16 van de 445 leden, waarbij opvallend was: 1 ) het feit dat bijna alle aanwezigen oud-voorzitter, -secretaris, -penningmeester waren 2 ) de respectabele gemiddelde leeftijd van de aanwezigen 3 ) het ontbreken van ook maar één vertegenwoordiger van het aanzienlijk aantal leden dat zich voornamelijk met identificatie bezighoudt.
Er werd gesproken over de onvindbare nieuwe secretaris, het feit dat er geen lezingcommissie meer is (en er geen kandidaten voor te vinden zijn) en ondergetekende noemde nog even het feit dat de Vogelwerkgroep Twente helemaal geen bestuur meer heeft.
Wat is hier aan de hand? Is er nog wel behoefte aan een vereniging als de onze? Zijn we nog wel van deze tijd? Of hebben we alleen maar last van een breder maatschappelijk fenomeen: de mensch van tegenwoordig heeft het te druk met iets anders? Kan het zo doorgaan?

Mvg,

een wat sombere Jan Allex, die als hoofdredacteur van de Grauwe Gors de laatste weken is geconfronteerd met het unieke verschijnsel dat 6 van de 6 beloofde artikelen voor de Gors werden teruggetrokken door de beoogde auteurs.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

toekomst avifauna?

Post by meeuwiss »

Beste Jan Allex,
Ik vind het een goede zet van jou dat je op dit forum weer eens de stok in het hoenderhok gooit! De vereniging kan wel eens een duw gebruiken.
Zelf was ik ook present op de laatste ledenvergadering, hoewel ik een gruwelijke hekel heb aan vergaderen, kascommissies en paperassen. Heb er altijd moeite mee om niet weg te dutten tijdens zo'n lange zit.
Het is dan ook geen goed idee van het bestuur om de gehele avond vol te praten. Het maakt toch niet veel uit in het eindresultaat, je kan beter een leuke lezing of fotopresentatie na de pauze op het programma zetten. Dan komt de zaal wel vol! De notulen, bestuursverkiezing en enquetebespreking kan je er met een half uur doorheen jagen, dan is het maar achter de rug.
Als coordinator van de Midwintertelling heb ik dit winterseizoen geconstateerd dat we een bloeiende vereniging zijn met fanatieke en dolenthousiaste mensen. Dag in dag uit kreeg ik telefoontjes en e-mailtjes van alle vogelaars uit de provincie. Als dan blijkt dat we met z'n allen in een weekend 161.000 watervogels tellen in 175 (?) telgebieden met minstens 75 tellers en helpers dan kan ik alleen maar vaststellen dat veel mensen zich willen inzetten voor de vogels waar we bijna elke dag wel naar kijken. De kritiek van professionele kant dat het nog allemaal beter kan met zo'n telling doet me niet zo veel, het gaat om de inzet. Door de gehele provincie heen blijkt iedereen "zijn" natuurgebieden wel te kennen en dagelijks te bezoeken.
Als Avifaunaleden hebben we heel veel kennis in huis en wat mij betreft zouden we als vereniging veel strijdbaarder moeten zijn, de angel in de maatschappij!
Als je ziet wat er in de praktijk van terecht als je de ambtenaren hun gang laat gaan dan weet je dat wij het soms wel beter kunnen. Voorbeeldjes: waar zijn toch de ganzen gebleven rond Haren? Het is niks meer in de winter. Moeten er nog meer pitrusvelden met blauwborsten, roodborsttapuiten en Hooglanders bijkomen? Waarom gaat het bij Garrelsweer wel goed met de gedooggebieden en bij Haren niet? Waarom wordt het allemaal een pot nat en drassig, heel veel van hetzelfde? Als vogelaars hebben wij wel betere ideeen, hoe je een ganzen- weidevogel- of steltlopergebied inricht! Voor het beheer van ganzen- en weidevogelgebieden zijn we uiteraard afhankelijk van de boeren. Hoeveel moeite doen we eigenlijk om de natuurliefhebbers onder de boeren aan onze kant te krijgen? Hoeveel steun krijgen ze van ons?
Laten we daar eens uitgebreid over beginnen.
Goed bedoeld, maar de inrichting van natuurgebieden getuigt allemaal teveel van een kleinschalige, voorzichtige geest. Soms denk ik wel eens, wie dit heeft bedacht, wie die wel hoe vogels zich gedragen? Komt ie wel eens buiten?
Ga eens naar de Kale Duinen kijken, daar is de aanpak stukken beter. Lekker grootschalig natuurbeheer. Je valt er over de Boomleeuweriken en Tapuiten en er zijn ook weer Raven. Belooft veel.
Wat te denken van de vervolging van de roofvogels in onze provincie, met name de havik en buizerd. Jagers stellen nog steeds zo hun eigen vogelwetje op. Misschien moeten we daar veel meer achteraan en de deze stropers volgen in het veld.
Dit soort discussie mis ik vaak in ons blad de Grauwe Gors. Het wetenschappelijk gehalte mag voor mij best omlaag. Wordt het weer wat meer kontaktblad. Een verenigingsblad is in de eerste plaats om te gebruiken en informeren, pas dan om te bewaren en in te lijsten.
Maak gebruik van alle technieken van deze tijd zou ik zeggen. Dagelijks worden we op de site op de hoogte gehouden van vogels in Groningen al of niet met prachtige foto's. Maar dan vraag ik me af waar is onze vereniging nou?
Voor mij mogen er best wat meer e-mailtjes binnenkomen over alle zaken die bij het bestuur op tafel komen. Ook over geplande excursies, verenigingsavonden, werkgroepjes noem maar op!
Goed Jan Allex, ik hoop hiermee iets van jouw somberheid te hebben weg genomen. Er is nog genoeg toekomst voor onze "Avifauna".
Met groeten
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi Guido,

goed verhaal, maar mijn vraag gaat over de toekomst van de VAG, niet over natuurbeheer en tellersenthousiasme. Zijn er nog mensen die 1) onze vereniging willen dragen 2) behoefte hebben aan een vereniging als de onze (en zo ja, waar zijn die dan en waar blijkt dat uit)?

En we zullen toch echt eerst onze eigen broek moeten kunnen ophouden voordat we ons nog meer gaan storten in politiek en beleid.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

toekomst avifauna?

Post by meeuwiss »

Beste Jan Allex,
Je intensief bezighouden met vogelbescherming en je bemoeien met het beheer en de inrichting van gebieden waar de vogels voorkomen lijkt mij een belangrijke doelstelling voor onze vereniging. Daar ligt onze toekomst. Daar valt het tellen van vogels ook onder!
Als je dit doet, komt de rest vanzelf.
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik deel je optimisme niet. Ik constateer dat we binnen afzienbare tijd geen vereniging meer hebben. Vanzelf gaat het allang niet meer.

Jan Allex
User avatar
bert
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 27 Dec 2005, 00:00

De toekomst

Post by bert »

Ik zag op de webpagina het verhaal over de excursie van 3 april voor nieuwe leden en las tot mijn verbazing dat er 1 nieuw lid aanwezig was, en voor de rest oudgediende. Nu kwam ik zaterdag langs de Noordijk in Kardinge en kwam een grote groep vogelaars tegen (wel 20 mensen van jong tot oud) deze waren van het IVN en hadden een vogelexcursie voor beginners, waarom gebeurd dat niet bij onze vereniging. 1) zijn we niet bekend genoeg. 2) Is de vereniging te moeilijk voor beginners. 3) Is de vereniging alleen maar goed voor informatie (webpagina en de GG). De vereniging heeft genoeg geinvesteerd in folders en ander materiaal, maar zie er nooit wat van.
En J.A. de Gors is altijd vol met verhalen dus voor de nieuwe moet het ook wel lukken. :wink:
Groet Bert van Tol
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Allen,

nou ik was ook op de ledenvergadering aanwezig, en ik wil er ook wel even op reageren.

Guido snijd een belangrijk punt aan, wat je niet zomaar terzijde mag schuiven.

Ik heb de afgelopen week van meerdere mensen te horen gekregen dat op dit moment veel mensen die in het veld bezig zijn zich op de een of andere manier steeds minder aangesproken voelen door de vereniging.
En dan spreek ik over ervaren mensen, die zich niet goed kunnen identificeren binnen Avifauna Groningen.

Ze refereren vaak naar de jaren '90 toen er een bloeiend draagvlak was onder de beschermers.
Ook tijdens het tot stand brengen van de “Avifauna Groningen” was er een groot gevoel van samenhang volgens sommigen.

Ik weet hier zelf allemaal niets vanaf, want ik woon nu slechts een jaar of 8 in Groningen, ik geef alleen maar door wat mij ter ore komt!

Maar aangezien er een projectgroep is samengesteld voor wellicht een nieuwe “Avifauna Groningen” zou dit wellicht een mooie aanzet kunnen geven om eens te kijken hoe we hiermee ook de betrokkenheid tot de vereniging weer kunnen vergroten.
(hier moet maar eens iemand uit die projectgroep iets van zeggen!)

Gezien de hoeveelheid mensen die er bij de Midwintertelling en de Telling van de Roofvogels in de winter te vinden zijn is er dus wel zeker een draagvlak volgens mij.

<b>“Het wetenschappelijk gehalte mag voor mij best omlaag. Wordt het weer wat meer contactblad. Een verenigingsblad is in de eerste plaats om te gebruiken en informeren, pas dan om te bewaren en in te lijsten”</b>
Deze opmerking die Guido hier plaatst over de inhoud over de GG, kreeg ik ook van meerdere mensen te horen, ze zeiden dat we steeds meer opschuiven en zo bijna een afdeling van DBA aan het worden zijn als we niet oppassen.
Hier zou dan een beter evenwicht in gezocht moeten worden.

Maar goed het moet van twee kanten komen, aan de ene kant kan men klagen dat er te weinig geplaatst wordt over onderzoek e.d. maar er moet ook wel iets aangeleverd worden natuurlijk.
Hierover moeten we dus beter in gesprek komen waar de knelpunten liggen, zo kunnen we er aan werken om het voor beide partijen op te lossen.

Een ander punt is de werkgroepen, het blijkt volgens de coördinator soms moeilijk om b.v. resultaten te krijgen hetzij voor de gors of voor de website, de werkgroepen die zich hierop aangesproken voelen, mogen hier best op reageren, ook hier geld dat we eens moeten kijken waar hem de schoen wringt.

Ik deel dan ook de somberheid zeer zeker niet van Jan Allex, er is op het gebied van vogels genoeg te beleven en te doen, en hierbij zouden we elkaar natuurlijk beter en meer kunnen laten delen van ieders bevindingen zowel in de natuur als op papier of internet.

Ik hoop dat ik hierbij een positieve bijdrage lever aan deze discussie, wil men niet op de discussie (hier) reageren maar toch wel hun ei kwijt, mail me dan persoonlijk, ik ben best bereid om een soort klankbord te zijn voor de vereniging en dit over te brengen aan het bestuur, aan onderhuids gemopper hebben we tenslotte niets en lossen we de problemen zeker niet op!

Henk de Lange
hdelange@avifaunagroningen.nl
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ja mensen, ik heb nog steeds niet een antwoord gezien dat ook maar ten dele inging op mijn constatering dat er binnenkort geen VAG meer is omdat er kennelijk geen belangstelling meer is voor bestuurs- en andere taken en dat de vereniging, zeker qua actieve leden, totaal vergrijsd. Het is nu echt wel duidelijk dat er in het veld met groot enthousiasme wordt gevogeld en geteld (waar zijn de artikelen?) maar daar heb ik nooit aan getwijfeld. Ga nou es in op de sentimenten die verwoord worden in mijn oorspronkelijke mail.

En, even terzijde, waar ik echt gallisch van wordt is altijd meteen die opmerkingen over dat VAG gaat lijken op het DBA als er eens een artikel in de Gors verschijnt over een zeldzaamheidl. In de laatste Gors stonden inderdaad drie (bijzonder goede) bijdrages over zeldzaamheden - ik ben de auteurs daarvan, die daadwerkelijk de moeite hebben genomen dit op schrift te stellen, nog steeds dankbaar en als het aan mij ligt (en dat ligt het gelukkig) komen er in komende Gorzen nog veel meer van zulke artikelen. Vergeet niet dat we eigenlijk alles in de Gors plaatsen wat wordt aangeleverd, maar dan moet het wel worden aangeleverd (nietwaar, werkgroepen? in het jaarverslag 2004 staat dat jullie zo veel van je laat horen, maar merkwaardig genoeg heb ik dat als hoofdredacteur van de Gors niet gemerkt).

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hallo,

De reacties op de inbreng van Jan-Allex roepen veel vragen bij mij op.
Guido zegt bijvoorbeeld: ‘De kritiek van professionele kant dat het nog allemaal beter kan met zo'n telling doet me niet zo veel, het gaat om de inzet”
Wat bedoel je hiermee. Wie zijn die mensen? Avifauna lijdt al jaren onder de kritiek van mensen van’professionele kant’ zijn dit toevallig diezelfde mensen?
Later zegt Guido: ‘Je intensief bezighouden met vogelbescherming en je bemoeien met het beheer en de inrichting van gebieden waar de vogels voorkomen lijkt mij een belangrijke doelstelling voor onze vereniging. Daar ligt onze toekomst. Daar valt het tellen van vogels ook onder!’
Dit lijkt mij niet. Als je hiervoor kiest lopen er zeker nog meer mensen weg. Deze mensen kunnen dan mooi naar de IVN waar Bert van Tol het over heeft. Moeten we hiervoor kiezen?

Henk zegt dan vervolgens: ‘Ik heb de afgelopen week van meerdere mensen te horen gekregen dat op dit moment veel mensen die in het veld bezig zijn zich op de een of andere manier steeds minder aangesproken voelen door de vereniging.
En dan spreek ik over ervaren mensen, die zich niet goed kunnen identificeren binnen Avifauna Groningen. Ze refereren vaak naar de jaren '90 toen er een bloeiend draagvlak was onder de beschermers.
Vreemd, toen ik in ’92 in het bestuur kwam was er al veel kritiek . Die kritiek is gebleven tot op een gegeven moment Klaas van Dijk als voorzitter op een achterbakse manier weggewerkt is en tot het moment dat de zogenaamde meerjarenvisie verscheen. Daaruit bleek zelfs dat de aktieve periode van Avifauna nog veel verder terug lag. Welke mensen zijn dat dan en waarom voelden ze zich dan vroeger wel aangesproken door Avifauna

Ook tijdens het tot stand brengen van de “Avifauna Groningen” was er een groot gevoel van samenhang volgens sommigen.
Welke Avifauna wordt dan bedoeld? Voor het boek de vogels van Groningen (30 jaar geleden) of de Atlas (20 jaar geleden) of misschien toch het recente Atlasproject waar massaal aan meegewerkt is.

Tot zover mijn eerste reactie. Ik hoop antwoorden op mijn vragen te krijgen.

Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

toekomst avifauna

Post by meeuwiss »

Hallo Avifauna-leden,
Bedankt Jan Allex, Henk en Aart voor jullie reactie.
Met mijn spontane reactie heb ik geprobeerd uit de doeken te doen waarom het niet lekker loopt met onze vereniging. Waarom leden wegblijven bij een ledenvergadering, geen ambities voor het bestuur, weinig copie voor het blad, weinig deelnemers aan onze excursies.
Voor een Midwintertelling breekt echter het enthousiasme los. Zo'n telling is kortdurend, overzichtelijk en valt te doen voor 1 teller per gebied.
Maar dan nog blijft het een stevige klus bij ijskoud winterweer voor een of meer telgebieden. Onderschat het maar niet!
Alle telformulieren liggen inmiddels bij Sovon op tafel en het streven is dat dit soort tellingen een bijdrage leveren tot meer inzicht in de kwaliteit van de telgebieden en een steun vormen bij het beheer van de gebieden.
Dit vrijwillig telwerk zie ik als een actieve vorm van vogelbescherming.
Sommige tellers doen dit werk zelfs al 30 jaar en ze zijn nog steeds lid.
Om de vraag van Aart te beantwoorden: maak Avifaunaleden enthousiast voor een bepaald project, wat overzichtelijk is en in eigen omgeving kan worden uitgevoerd. Het moet niet te veel werk zijn, het moet leuk blijven!
En daar kan van alles onder vallen: midwintertelling, bescherming oeverzwaluwen, vogeltrek tellen, ganzenringen aflezen. Als zowel het natuurgebied als de pleisterende vogels er baat bij hebben snijdt het mes aan 2 kanten.
Laatdunkende kritiek van professionele tellers is inderdaad niet bemoedigend en stimulerend voor enthousiaste vrijwilligers. Daar moet je gewoon boven staan en je eigen weg gaan. Niets van aantrekken, ook als vereniging niet.
De werkgroep Grauwe Kiekendief moet het ook vooral hebben van vrijwilligers. En er gebeurt erg veel in Oost-Groningen!
Natuurlijk is het ook belangrijk dat er artikelen verschijnen in de Grauwe Gors die een boeiend onderwerp beschrijven, zoals de genoemde dwaalgasten, het seizoensverloop bij de smient om maar wat te noemen .
Maar we schijnen 450 leden te hebben waarvan velen volgens mij best een stukje kunnen schrijven over hun activiteiten op het gebied van vogelbescherming of de kwaliteit van een natuurgebied. Of gewoon wat ze hebben beleefd tijdens een vogeltrip.
Maar dan moet de drempel niet te hoog zijn. De (wetenschappelijke) kwaliteit van de stukjes in de GG is vaak zo goed, dat de gewone vogelaar het voor gezien houdt. Hij/zij begint er niet aan....
Over vergrijzing gesproken, de auteurs in de laatste jaargangen van de Grauwe Gors zijn minder grijs dan je zou denken. Kijk maar eens na.
Met groeten Guido Meeuwissen
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Guido,

Je begon zelf over kritiek van professionele tellers op jouw telling.
Wie zijn dat nu! Dit is wel belangrijk om te weten, want deze kritiek is volgens mij wel onderdeel van de problemen van Avifauna.

Aart
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

toekomst vereniging

Post by martin »

Als één van de drie vertrekkende bestuursleden wil ik ook even een duit in het zakje doen. Laten we nog eenmaal proberen terug te gaan naar de oorspronkelijk bijdrage van JA. De verhalen over enthousiast veldwerk zijn prachtig, daar zijn vogelaars erg goed in (zowel in veldwerk als de verhalen daarover). Maar daarmee zijn we er niet. Een vereniging kan alleen maar bestaan en functioneren als er ook mensen kantoorwerk willen doen. Bestuursposten (denk aan ledenadministratie, boekhouding, ALVs organiseren), redactie GG, coordineren werkgroepen, etc. Aard van het werk: telefoneren, vergaderen en zeer veel mailcorrespondentie. Als dit non-veldwerk niet gebeurt, komt de vereniging uiteindelijk knarsend tot stilstand. Gaat dit bij Avifauna over enige tijd gebeuren?? Ik deel Jan Allex´ somberheid op dit punt...

Om nog een nieuw element in te brengen, is fuseren met andere clubs een oplossing? Met Avifauna Drenthe? Met IVN? Tuurlijk, daar valt van alles tegenin te brengen, maar houdt er wel rekening mee dat die clubs misschien wel met dezelfde bezettingsproblemen kampen als wij, en daar ook een oplossing voor moeten verzinnen...


Martin Haan

(4 jaar met erg veel plezier in bestuur gezeten!)
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

avifauna groningen

Post by meeuwiss »

Aart,
Ik ben gewend nooit namen te noemen op internet en dat doe ik dus nu ook niet.
Het lijkt me ook verstandiger de gang van zaken bij Avifauna te benaderen vanuit een optimistische en idealistische denkwijze.
Vogelbescherming en verspreiding van vogelkennis is toch een van de doelstellingen van de vereniging en dat doe je vanuit idealistische overwegingen. Op milieugebied is het is vaak vechten tegen de bierkaai en daarom moet je er met z'n allen tegenaan! Eensgezind.
Met groeten Guido
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

toekomst avifauna: lang leve de vergrijzing

Post by Wilster »

Een laag animo voor bestuursfuncties beperkt zich niet alleen tot natuurverenigingen als Avifauna (en KNNV). Over het algemeen is er een lage belangstelling voor zaken die veel (tijds)inspanning vergen, zeker gedurende een langere periode. Voor kortere, eenmalige, projecten zijn mensen nog wel te porren. Voor een project als een mid-wintertelling is het dan ook makkelijker mensen te vinden dan voor een broedvogelproject dat meerdere keren per jaar gedurende een aantal jaren inspanning vergt, zoals het stadsvogelproject. Ook voor een integrale wadvogeltelling, waarvan er een aantal zijn per jaar, is het iedere keer weer lastig om voldoende mensen te vinden (hulde aan de coördinatoren !).
Het is een normaal verschijnsel dat een vereniging als Avifauna veel leden heeft die in feite alleen consumeren. Koester niet de illusie dit "probleem" op te lossen. Als dit simpel was dan zouden er niet zoveel verenigingen en andere instellingen met vrijwilligers zijn die kampen met dit verschijnsel.
Aan de andere kant; als er veel mensen lid zijn alleen vanwege het ontvangen van de Grauwe Gors, dan is dat een compliment voor dit blad en de redactie. Ik zou mij dan ook niet veel aantrekken van kritiek over een vermeend te hoog wetenschappelijk gehalte van de artikelen.

Dit gezegd hebbende betekent natuurlijk niet dat je genoegen moet nemen met de huidge situatie.
Avifauna is een diverse vereniging met tellers, soortenjagers, natuurbeschermers en mensen die vogels gewoon leuk vinden (of een combinatie van deze). Het lijkt mij niet goed dat de vereniging zich alleen concentreert op een van deze doelstellingen. Ik wil hierbij ook nog aantekenen dat een paar jaar geleden pas de statuten van de vereniging zodanig zijn gewijzigd dat de taak van vogelbescherming goed kon worden uitgevoerd.
De opkomst bij de ledenvergadering was natuurlijk wat laag. Met de vergrijzing die avond viel het mijns inziens nog wel mee. Er had beter kunnen worden opgemerkt dat de opkomst het beeld van de vereniging als een mannenclub nogal bevestigde.
Voor wat betreft de vergrijzing: ik denk dat de vereniging wel wat meer vergrijzing kan gebruiken. Het aantal vutters en gepensioneerden zal in de nabije toekomst alleen maar stijgen. Bovendien heeft deze groep meer ervaring en over het algemeen meer tijd voor bv. bestuursfuncties (uitzonderingen zoals Madeleine daargelaten !). Misschien zouden meer vutters en gepensioneerden warm moeten worden gemaakt voor de vogelhobby (in welke vorm dan ook).

Ik denk verder dat een verenigingbreed-project zeker wervend kan werken. Een nieuwe avifauna zou dit heel goed kunnen bewerkstelligen. Het is echter wel een "poet" werk en er is niets erger voor een vereniging dan een half afgemaakt project........ Een goede planning en voorbereidinging is essentieel. Ik wens de voorbereidingscommissie veel succes hiermee.

Dit waren zo wat losse gedachten en opmerkingen. Ik zal wel zien hoe de discussie zich verder ontwikkelt.

Arjo Bunskoeke 8O
Om 't Verborgene, behoud het Goede
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Richtingenstrijd

Waarom loopt de animo voor een lidmaatschap, voor lezingen, voor het schrijven voor iets in de Gors of voor een bestuursfunctie terug?
Gewoon omdat het niet leuk meer is in Avifauna!
Waarom is het niet leuk meer bij Avifauna? Henk en Guido illustreren dit hierboven op de volgende manier: 1. door anderen te citeren; ‘professionele tellers hebben kritiek op onze werkwijze’ ‘ik hoor veel dat ervaren leden(?) zich niet meer thuis voelen’, men zegt dat de Gors op een afdeling van DBA begint te lijken. Over wie dat dan zijn die ‘ze’ en die ‘men’ zwijgen de schrijvers dan. Vervolgens (2) beginnen ze hun mening te geven over wat er dan mis zou kunnen zijn. Te wetenschappelijk, te populair en een fout evenwicht worden genoemd.
Stemmingmakerij!, waarschijnlijk onbedoeld maar dat is het wel.
Wel is het heel illustratief. Dit gebeurt namelijk al jaren in Avifauna. De veelzijdigheid van Avifauna is een klein groepje mensen namelijk een doorn in het oog. Wie is dit groepje mensen dan? Een grove typering: tellers, beschermers en bestuurders. Zij voelen zich superieur aan het gemiddelde Avifaunalid en ze staan ver boven soortenjagers. Een aantal van hen heeft een betaalde baan in vogeltel en natuurbeschermingsland. Alleen zij weten hoe we aan moeten met de natuurbescherming in Groningen.
Tot zover is er niks aan de hand. Deze mensen heb je in elke vereniging en zolang ze met hun geluid en gestook niet de overhand krijgen is er niks aan de hand.
Totdat het omslaat. In Avifauna is dat gebeurd. Het begon met kritiek op de vorige voorzitter. Hij werkte bij vogelbescherming en dat was zogenaamd een nadeel. De ledenvergadering deelde die kritiek niet. De kritiek bleef en hij werd op een achterbakse wijze buiten het bestuur en buiten de ledenvergadering om eruit gewerkt. Vervolgens kwam een brief van zogenaamde verontruste leden. Zij maakten zich zorgen om de koers van de vereniging. Was er dan iets mis met Avifauna? Nee, de vereniging was actiever dan ooit en er werd meer aan bescherming gedaan dan ooit. Het was de kritische leden (die overigens nooit!! Op LV’s verschijnen) niet genoeg. In overleg werd besloten tot het schrijven van een zgn. Meerjarenvisie. Deze meerjarenvisie bevat weinig visie en is vooral een gebruiksaanwijzing voor beginnende hele jonge bestuursleden over hoe je een vereniging moet runnen. Verder werd dit document aangegrepen om nog eens flink naar beneden te trappen. Uit een analyse blijkt zogenaamd hoezeer het de laatste jaren achteruit is gegaan. Geringere activiteit werkgroepen, geen onderzoek eigen leden minder presentaties onderzoek. Avifauna is zijn centrale positie in Groningen kwijtgeraakt en veel meer negatief gepraat. Zaken die aantoonbaar onjuist zijn. Over de vele zaken die (wel) bereikt zijn wordt niet gesproken. De meerjarenvisie bevat leugens en verdachtmakingen en is zeer negatief over Avifauna in de jaren negentig.
Onze huidige voorzitter is medesamensteller van de visie. Hij weet hoe het allemaal beter kan (dat staat ook allemaal keurig beschreven) en hij zal het allemaal doen.
Tot ongeveer drie jaar terug groeide Avifauna nog constant met 10 tot 15 leden per jaar. Na het verschijnen van de huidige voorzitter met zijn visie is dit omgezet in een verlies van 10 tot 15 leden per jaar. Tel uit je winst.
De richtingenstrijd is gewonnen door de hard-liners. We gaan meer aan bescherming doen, meer aan studie, we gaan leden werven we doen alles voor de vogels. En de mensen?
Mensen spelen een ondergeschikte rol.
Zo dacht Volkert van der G. er ook over. Leuk hè?

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests