Twitchers als minderwaardige onderklasse

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Twitchers als minderwaardige onderklasse

Post by rdevries »

Vogelaars,

Ik lees in het forumonderwerp 'Avifauna-secretaris' van Aart (vogelaar) de opmerking dat 'twitchers regelmatig in dit forum kunnen lezen dat ze tot een minderwaardige onderklasse behoren'.
Aangezien ik de vogelsoortverzamelaar (twitcher) een boeiend type vind, probeer ik steeds alles over en van hen te lezen. Ondertussen ben ik, geloof ik, daarmee reeds zodanig gevorderd, dat ik best zelf wel een twitcher zou willen worden. Maar zeker niet als ik daarmee deel uit zou gaan maken van een minderwaardige onderklasse!
Kortom, heb ik iets gemist? Ik kreeg tot dusver nog niets waarlijk denigrerends over de twitcher onder ogen. Waar staat iets dat tendeert naar de twitcher als onderklasse?

met dank en groet,

Renze de Vries
User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Beste Renze,

Een mooi boek over twitchers is Birders, Tales of a Tribe van Mark Cocker.
Uitgave uit 2001, en via internet in verscheidene edities verkrijgbaar (vorig jaar althans, maar nu waarschijnlijk ook nog wel).
Ik heb een Amerikaanse editie ('t is een Britse schrijver), uitgegeven door Atlantic Monthly Press, New York. ISBN: 0-87113-844-1.
Aanbevolen, kortom.

Groeten,
Arnold Heikamp
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Dat twitchers zo behandeld worden hier lijkt mijn inziens ook wat overdreven, natuurlijk ontstaat er wel eens discussie tussen de verschillende soorten vogelaars(om ze zo maar even te noemen), in de vereniging als ook daarbuiten wordt toch op allerlei niveaus en manieren van vogels genoten, of worden er zaken onderzocht of beschermd.

Door de wisselwerking en ook hier in het forum, weet je tenminste ook waar anderen zich mee bezig houden.

Daarbij maak ik geen enkel onderscheid en respecteer ik ieders beleving, hoe die ook mag zijn.

De site is er voor een breed publiek en dat blijft ook zo, beginnende vogelaars moeten juist door hun gevorderede mensen geholpen worden, we zijn toch allemaal klein begonnen niet waar?

Dus iedereen is welkom hier en mag zijn zegje doen, zolang het maar niet beledigend wordt.

groeten,

Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Renze & vogelaars,

In de discussie over de toekomst van Avifauna onlangs op forum is i.i.g. twee keer iets over twitchers gezegd. Iemand die zei dat we het verschijnsel maar voor lief moeten nemen en iemand die zei dat hij met alle soorten vogelaars had samengewerkt maar met (gemotoriseerde) soortenjagers niets te maken wou hebben. Ik heb daar toen een opmerking over gemaakt.
Het meest stuitende dat ik ooit heb meegemaakt was op de Eemshavendijk toen een van de aanwezigen iets ‘op de pieper kreeg’ waarop hij besloot daar heen te gaan. Hij werd, toen hij vertrok, door een aantal van de aanwezige tellers uitgejouwd!
De discussie over soortenjagers speelt al zolang Avifauna bestaat. Er is ook in de Gors al regelmatig over gediscussieerd. Toen een aantal jaren geleden er in nummer van de Gors wat bovengemiddeld over nieuwe soorten geschreven werd zegden enkele mensen hun lidmaatschap op.
In de andere forumdiscussie (over de secretaris) heb ik de meerjarenvisie genoemd. Helaas heb ik van Ronald nog geen antwoord gekregen, maar in deze visie werd de zorg uitgesproken over een beeld van gezelligheidsvogelaars binnen Avifauna. Volgens mij worden hier vooral twitchers bedoeld.
Calvinisme speelt ook een rol. Je mag wel leuke soorten zien, maar je moet het verdienen. Dus veel aan tellingen meedoen en onderzoek verrichten. Met de auto ergens achteraanjagen blijft voor velen uit den boze.

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests