Actieplan Weidevogelbeheer Groningen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Re: Actieplan Weidevogelbeheer Groningen

Bericht door klaas » 26 sep 2018, 14:35

Beste mensen,

We zijn ondertussen een maand verder. Het bestuur heeft tot heden niet weersproken dat ze "een enorme flater hebben begaan door zomaar in zee te gaan met de jagers en intensieve landbouwlobby". Het bestuur heeft tot heden eveneens niet weersproken dat ze het actieplan helemaal niet eens hebben gelezen.

Het bestuur van Avifauna Groningen heeft wel gezegd dat ze op het forum niet over dit onderwerp zullen reageren. Het bestuur heeft ook gezegd dat ze niet op andere berichten zullen reageren (die overigens niet door mij zijn verstuurd, en wat ik ook niet van plan was, want dit onderwerp lijkt me juist bij uitstek geschikt voor het forum).

Anyway, wie zwijgt stemt toe. We kunnen dus inderdaad ondertussen constateren dat het bestuur een enorme flater heeft begaan door zomaar in zee te gaan met plezierjagers & hun vrinden. We kunnen dus ook ondertussen constateren dat het bestuur het Actieplan Weidevogels Groningen niet eens heeft gelezen alvorens ze accoord zijn gegaan met de tekst.

In het verleden was er altijd erg veel ruimte in De Grauwe Gors voor artikelen over allerlei uiteenlopende vogelbeschermingsactiviteiten. Zou dit onderwerp iets zijn voor een opiniërend / beschouwend artikel voor het komende nummer van De Grauwe Gors? Of zou het een idee zijn de Werkgroep Grauwe Kiekendief te vragen of zij voelen voor een bijdrage voor de Gors over hun visie over (de deelname van Avifauna Groningen aan) het Actieplan Weidevogels Groningen? In het verleden was er ook ruimte voor dit soort bijdragen in de Gors.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door MaartenJansen » 27 sep 2018, 13:30

Beste mensen,

Het bestuur suggereert in haar laatste bericht op het forum in deze kwestie dat ik of Klaas mensen van het bestuur zou lastigvallen met appjes en e-mails: "Het heeft dus geen zin om bestuursleden te bestoken met e-mails of appjes over deze zaak" (zie forumposting 18 Juli j.l.). Dit is een zeer onterecht verwijt. Ik heb hier welgeteld 1 e-mail aan gewijd op 19 juni met dezelfde vraag als hier op het forum en twee keer Whatsapp contact gehad met een bestuurslid, respectievelijk op 21 juni en 6 juli (op mijn laatste suggestie bleef reactie uit). Ik ben genoodzaakt om mij te verweren omdat er door het bestuur met modder gegooid wordt naar leden met opbouwende kritiek.

Aangezien we specifiek inhoudelijk op onze vragen niets van het bestuur hoeven te verwachten en de tactiek lijkt te zijn aangenomen om criticasters dood te zwijgen, dan wel van paternalistische repliek te voorzien, vraag ik me af hoe andere Avifauna leden inhoudelijk over het door het bestuur gesteunde Actieplan Weidevogels Groningen denken met alle in het Actieplan voorgenomen plannen omtrent het bejagen/monitoren (door WBE's) van inheemse predatoren waaronder zwarte kraai, vos, steenmarter en buizerd. Het actieplan is voor ieder lid leesbaar en kan dus door ieder lid beoordeeld worden:

https://www.groningerlandschap.nl/asset ... en_WEB.pdf

Met vriendelijke groeten,
Maarten

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door klaas » 08 okt 2018, 08:01

Beste mensen,

Vanochtend vond ik in mijn e-mail box de 'Nieuwsbrief Avifauna Groningen oktober 2018' met daarin een uitgebreide reactie van het bestuur op deze discussie. Gemakshalve zet ik deze reactie ook even op het forum.
Mede naar aanleiding van een (wel wat eenzijdige) discussie op het forum van onze website is de gedachte opgevat om een discussieavond te houden over het Actieplan Weidevogels Groningen. Dit Actieplan is een voortvloeisel van het Weidevogelmanifest (zie jaarverslag 2017) dat mede door Avifauna Groningen is ondertekend.

Er is sprake van verschillende standpunten over het onderwerp predatorenbeheer. Er zijn aan de ene kant mensen die tegen elke vorm van jacht zijn en niet vinden dat predatoren een probleem vormen voor weidevogels. Aan de andere kant heb je mensen die blijkbaar alleen de oorzaak van de teruggang van weidevogels willen leggen bij predatoren en afschot als dè oplossing zien.
De discussie over predatoren-beheer in relatie tot weidevogelbescherming is een hele lastige. Het bestuur is van mening dat predatie niet de oorzaak is van de achteruitgang maar in de huidige situatie wel een grote impact heeft. Predatorbeheer is daarom wel degelijk een issue. Daarbij wordt echter niet meteen gedacht aan afschot. De secretaris heeft dit ook zo verwoord in het forum. Een recent rapport van SOVON sluit hier (niet geheel toevallig) ook goed bij aan met nog veel meer onderbouwing: https://www.sovon.nl/sites/default/file ... 2017_0.pdf

Het feit dat Avifauna Groningen toch heeft ingestemd met dit actieplan is omdat wij, als niet terreinbeheerder, actief invloed willen kunnen blijven uitvoeren op het plan en de praktische uitvoering daarvan. Zorgwekkend daarbij is dat in landbouwkringen (vooral waar een zekere hobbyboer uit Oost-Groningen populair is) predatorbeheer automatisch afschot betekent. Uitspraken van de gedeputeerde Staghouwer wijzen er op dat deze bekrompen visie ook leeft onder de provinciale bestuurders. Het SOVON-rapport laat de nutteloosheid zien van een dergelijke eenzijdige mening. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te roepen overal tegen te zijn zonder met goede argumenten te komen. Veel elementen van het actieplan ondersteunen wij van harte, het idee van predatorbeheer=automatisch afschot niet.

We zijn voorstander van een overlegmodel en niet om activistisch vanaf de zijlijn dit plan te gaan becommentariëren. Hopelijk kunnen we op basis van argumenten de overige ondertekenaars van dit actieplan overtuigen van de meestal nutteloosheid van afschot op basis van de huidig beschikbare inzichten (zie rapport Sovon). Het idee is om dit mede te doen met een discussieavond. De organisatie daarvan blijkt echter nogal lastig en het is de vraag of dit zal lukken: zeker niet dit najaar, hopelijk volgend voorjaar. Vanuit Avifauna Groningen wordt hieraan gewerkt door de lezingencommissie (bij gebrek aan een vogelbeschermingscommissie o.i.d.), maar die heeft het ook al druk met het gewone lezingenprogramma. Er wordt getracht het samen te doen met NMF-Groningen, maar dat gaat op dit moment ook nogal moeizaam. Wel hebben zich de eerste sprekers bij ons aangemeld. Uitgangspunt blijft om zeker voor het volgende broedseizoen deze avond realiseren Het bestuur zal ook bekijken hoe op een andere wijze de mening van Avifauna Groningen onder de aandacht kan worden gebracht bij de uitvoerders van het Actieplan. Onze mening zal ongetwijfeld ook grotendeels gedeeld worden door andere ondertekenaars van het Weidevogelmanifest, zoals Vogelbescherming Nederland.

Het is duidelijk dat er hoog nodig wat moet gebeuren om de achteruitgang van de weidevogels te stoppen. Daarbij moeten ongebruikelijke maatregelen niet worden uitgesloten. Maar actie moet wel gebaseerd zijn op gefundeerde redenen en niet alleen onderbuikgevoel. Mocht er nieuws zijn te melden over de discussieavond, dan zal dat uiteraard kenbaar worden gemaakt via de website en mogelijk een extra nieuwsbrief.
Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door RLindeboom » 10 okt 2018, 22:00

Hoi Klaas
Hartelijk dank dat je reactie van het bestuur aan jou persoonlijk gericht op het forum zet zodat wij er ook deelgenoot van worden. De reactie van het bestuur laat namelijk zien dat ze er een genuanceerd standpunt op na houden dat i.i.g. door mij zeer gewaardeerd wordt. Het laat ook zien dat ze bereid zijn de discussie aan te gaan tijdens een avond. Hetgeen ik persoonlijker vind dan via allerlei media.
mvg
Rob

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door MaartenJansen » 11 okt 2018, 09:56

Beste Rob,

Het bericht van het bestuur staat in de nieuwsbrief die elk lid per e-mail krijgt. Het betreft dus geen persoonlijke reactie van het bestuur aan Klaas. Klaas heeft op eigen initiatief de reactie van het bestuur in de nieuwsbrief op het forum gezet omdat het bestuur zelf niet meer wenste reageren via het forum of op e-mails etc van leden over deze kwestie- zie eerdere post van Venema op 18 juli j.l. Het bestuur is daar niet op teruggekomen. In dit geval is het dus geheel aan Klaas te danken dat deze reactie op het forum staat.

Voorts merk ik op dat het bestuur in haar repliek geen enkele keer geciteerd heeft uit het actieplan. Mijn kritiek gaat specifiek over ondertekening van DIT actieplan en algemene standpunten doen minder ter zake. Ik nodig dus iedereen uit om het actieplan waar Klaas en ik uitvoerig uit hebben geciteerd eens te lezen.

Met vriendelijke groet,
Maarten

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door klaas » 11 okt 2018, 11:44

Beste mensen,

Excuses dat ik in mijn vorig bericht niet duidelijk had vermeld dat het uitgebreide bericht van het bestuur over dit actieplan in een nieuwsbrief stond die naar alle leden van Avifauna Groningen is gestuurd die een geldig e-mail adres hebben.

Verder is de zin "Mede naar aanleiding van een (wel wat eenzijdige) discussie op het forum van onze website" niet helemaal juist.

Maarten en ik hebben namelijk op een aantal manieren juist geprobeerd er geen eenzijdige discussie van te maken.

Ik ben trouwens erg blij dat in het uitgebreide bericht in deze nieuwsbrief geen enkel onderdeel van het inhoudelijke commentaar van Maarten en mij op inhoudelijke gronden wordt weerlegd. Met andere woorden: ons inhoudelijk commentaar snijdt hout.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door klaas » 02 dec 2018, 09:48

Beste mensen,

Naar aanleiding van uitgebreide inhoudelijke discussies over het besluit van de Ledenraad van Sovon van 5 november j.l. om op de afgelopen Landelijke Dag van Sovon de rode loper uit te leggen voor (de organisatie van) plezierjagers c.s. heb ik weer eens gekeken naar de inhoud van een uitgebreide reactie van het bestuur van Avifauna Groningen over dit Actieplan in de 'Nieuwsbrief Avifauna Groningen oktober 2018' (zie mijn posting van 8 oktober jl.). Deze Nieuwsbrief is dus verzonden naar alle leden van Avifauna Groningen met een actief werkend e-mail adres.
Hieronder een aantal opmerkingen op citaten uit deze Nieuwsbief.

De discussie over predatoren-beheer in relatie tot weidevogelbescherming is een hele lastige.
Hoezo? Vooralsnog is er sprake van een eenzijdige discussie omdat het bestuur ervoor heeft gekozen niet via dit forum op de inhoud in te willen gaan. Deze discussie is helemaal niet lastig. Waar komt deze opvatting vandaan?

Het bestuur is van mening dat predatie niet de oorzaak is van de achteruitgang maar in de huidige situatie wel een grote impact heeft.
Ha, nu dus wel een statement. Wat is 'een grote impact' en is het bestuur het er zonder weerwoord mee eens dat 'tussen de 50% en 75%' een goede werkdefinitie is van 'een grote impact'? Kan het bestuur zorgen voor een aantal deugdelijke bronnen om hun statement te onderbouwen en is het bestuur bereid om hier op het forum in discussie te gaan over deze bronnen?

Veel elementen van het actieplan ondersteunen wij van harte, het idee van predatorbeheer=automatisch afschot niet.
Mooi, er zijn dus een aantal elementen in het actieplan die het bestuur niet ondersteunt (waaronder in ieder geval 'het idee van predatorbeheer=automatisch afschot'). Kan het bestuur aangeven waar in het actieplan staat te lezen dat Avifauna Groningen niet akkoord is met dit element van het actieplan (bijvoorbeeld in de vorm van een disclaimer)? Welke andere elementen van het actieplan worden eveneens niet ondersteund door het bestuur, kan het bestuur aangeven welke elementen dat zijn, en waar (bijvoorbeeld met een disclaimer) dit is te vinden in het actieplan?

Is het bestuur ermee bekend dat de (organisatie van de) plezierjagers c.s. er dus voetstoots vanuit gaat dat Avifauna Groningen wel akkoord is met al deze elementen (inclusief 'het idee van predatorbeheer=automatisch afschot') als het bestuur deze disclaimers (o.i.d.) niet weet op te hoesten, en dat de (organisatie van de) plezierjagers c.s. hun visie hierover tot in het oneindige maximaal zullen blijven uitventen (en net zolang totdat het bestuur een dergelijke disclaimer, of zoiets, weet op te hoesten)?

Hopelijk kunnen we op basis van argumenten de overige ondertekenaars van dit actieplan overtuigen van de meestal nutteloosheid van afschot op basis van de huidig beschikbare inzichten (zie rapport Sovon).
Het is volgens mij A of B. Met andere woorden: het bestuur hoest een disclaimer (of zoiets) in het actieplan op en kan daarmee beargumenteren dat ze inderdaad met een aantal elementen van het actieplan niet akkoord zijn gegaan, of het bestuur zal bij een gebrek hieraan in een inhoudelijke discussie hierover moeten toegeven dat ze voor de volle 100% akkoord zijn gegaan met alle elementen van het actieplan.

Zorgwekkend daarbij is dat in landbouwkringen (vooral waar een zekere hobbyboer uit Oost-Groningen populair is) predatorbeheer automatisch afschot betekent. Uitspraken van de gedeputeerde Staghouwer wijzen er op dat deze bekrompen visie ook leeft onder de provinciale bestuurders.
Zonder disclaimer, zie hierboven, zal Avifauna Groningen bij iedere inhoudelijke discussie hierover het onderspit delven, want de tegenstanders cq. de (organisatie van de) plezierjagers c.s. zullen tot in het oneindige blijven herhalen dat Avifauna Groningen voor de volle 100% akkoord is gegaan met alle elementen van het actieplan. Met andere woorden: bovenstaand citaat is een loze zin / bevat loze teksten.

Er wordt getracht het samen te doen met NMF-Groningen, maar dat gaat op dit moment ook nogal moeizaam.
Hoezo?

Daarbij moeten ongebruikelijke maatregelen niet worden uitgesloten. Maar actie moet wel gebaseerd zijn op gefundeerde redenen en niet alleen onderbuikgevoel.
Excuse me very much, maar dit is een buitengewoon onnozele opmerking (en over een alternatief heb ik het niet eens). De hele discussie over de zin van plezierjacht in Nederland en over het moedwillig doden van wilde zoogdieren en wilde vogels in Nederland door personen die dat voor hun lol (= plezier) doen, draait juist om de ontkenning dat we in Nederland in een sterk verstedelijkte omgeving wonen waarbij 90% (of meer) van de stemgerechtigde inwoners juist om deze emotionele argumenten helemaal niets moet hebben van het geschiet en geknal en het voor de lol doden van wilde vogels en wilde zoogdieren (onder andere onder het mom van vermeende landsbouwschade en/of 'predatorenbeheer', etc.).

Een buitengewoon goed voorbeeld van mijn standpunt is het huidige beheer door de gemeente Groningen van de populatie Soepganzen in de parken in de stad Groningen. Hier is goed geluisterd naar de inwoners van de stad, goed geluisterd naar de bezoekers van deze parken en naar de overige omwonenden, en goed geluisterd naar de burgers in de gemeente Groningen die hun stem uitbrengen bij gemeentelijke verkiezingen.

De uitslagen van de meest recente gemeenteraadsverkiezingen hebben laten zien dat het huidige beleid van de gemeente Groningen m.b.t. het beheer van de populatie Soepganzen in de stadsparken kan rekenen op een zeer groot draagvlak.

We zijn voorstander van een overlegmodel en niet om activistisch vanaf de zijlijn dit plan te gaan becommentariëren.
De leden van Avifauna Groningen en de andere belangstellenden die aanwezig waren op de buitengewoon inspirerende lezing van Ben Koks van afgelopen woensdag over de werkzaamheden en de activiteiten van de Werkgroep Grauwe Kiekendief zullen hebben gemerkt dat Ben Koks en de Werkgroep Grauwe Kiekendief erg veel tijd steken in overleg met alle mogelijke partijen (en dus niet 'activistisch vanaf de zijlijn commentaar geven') en dat men hier daadwerkelijk resultaten mee weet te boeken.

De op deze lezing aanwezige personen zullen ook hebben gemerkt dat er niet werd gesproken over 'predatiebeheer' cq. over 'predatie heeft een grote impact', maar dat het over heel andere factoren en oorzaken ging. Er werd een breed ecologisch verhaal verteld. De Werkgroep Grauwe Kiekendief is ook niet één van de ondertekenaars is van het actieplan en dat is niet omdat de Werkgroep Grauwe Kiekendief zich (vooral) op akkervogels richt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Wim Woudman
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door Wim Woudman » 13 dec 2018, 13:58

Grutto; to be or not to be? That’s the question!

Op de vraag of we de Grutto in Nederland moeten offeren aan de in de afgelopen ruim halve eeuw veranderde inzichten over het optimaal produceren van landbouw- en veeteeltproducten in de agrarische sector - voor het voeden van de mensheid en de hoogst mogelijke economische opbrengsten - levert het voorgestelde Aktieplan voor weidevogelbeheer een duidelijk antwoord: Nee! Ik wil hieronder aangeven waarom ik dat kan volgen ondanks ook mijn aversie tegen het jagen en zeker het jagen voor de lol.

De soort zit nu bijna alleen nog is speciaal beheerde gebieden, bij landschapbeschermende organisaties of bij boeren met een bredere kijk. Die oorden vormen heden een fractie van het totale weideareaal in Nederland. Grutto-getto’s zou men ze kunnen noemen. Wachtend op de Bevrijding.
Deze gebieden zijn (natuurlijk!) ook aantrekkelijk voor predatoren, zoals Marco Glastra hierboven duidelijk aangaf. Gevolg: toch lage weidevogelopbrengst en gefrustreerde beschermers. Uiteindelijk dus toch een kwijnende-verdwijnende populatie van wat eens “de kening fan e greide” (dit voor Klaas) was! De statistieken spreken al decennia voor zich!

De Grutto is eigenlijk een zeer kostbaar luxeproduct geworden. Maar ‘we houden van de Grutto’ en hebben dat geld en die inzet er dus voor over.
Ikzelf zie het voorgestelde Actieplan als een weliswaar tegennatuurlijke maar noodzakelijke (nadruk op Nood) van beheer, nu gevoerd beheer dus onvoldoende effect heeft. (Is er nog niet-beheerde natuur in dit deltaland…?)

In afwachting van betere tijden moeten we inderdaad misschien toe naar beheer waarbij zelfs inzet van al of niet voor hun plezier schietende medewerkers noodzakelijke voorwaarde zijn. Zie de Oostvaardersplassen.

Het is wel even slikken. De nood voor het voortbestaan van de soort Grutto is echter nu te hoog! Voor het redden van met verdwijnen bedreigde soorten dienen ook dierentuinen of opvangcentra. Lastig om dat voor weidevogels te realiseren. Dus dan dit Plan maar. Mens weer als rentmeester?

Daarnaast en -boven spelen grootschaliger dingen onverminderd, zoals de druk van de mensheid op de planetaire gezondheid waardoor dit soort maatregelen (en de emoties die ze oproepen) bijna een achterhoedestrijd lijkt. De zeespiegelstijging is al ingezet. Aan wetlanden binnenkort geen gebrek. Dus zet de Grutto - en attendant - maar even in quarantaine!

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door MaartenJansen » 14 dec 2018, 18:23

Hoi Wim en anderen,

Wat mij betreft is de OVP het excellente voorbeeld van natuurbeheer/beleid in Nederland als nachtmerrie: Natuur lijkt daar wel volledig verscheurd te worden door allerlei en belangen en modes - burgers, boeren, bedrijven, recreatie, ecologische adviesbureas, politieke partijen etc. Wetenschap heeft ook daar het nakijken en wordt gebruikt wanneer het de geld verdelende partijen uitkomt. Het afschieten van een groot aantal van de grazers kondigt wat mij betreft niet het einde van de nachtmerrie van natuurbeheer/beleid in de grote zin aan maar de continuatie daarvan.

En inderdaad dit dreigt ook met de weidevogels te gebeuren. Waar veel geld te verdelen is zwijgt het hoofd en het hart. De grutto verwordt in de beleidsstukken van trekvogel met complexe ecologie tot een leeg politiek symbool dat als een tuinkabouter langs onze Monsanto groene weides op de paaltjes moet prijken en zijn kunstje moet vertonen voor de toerist en ons geweten.

Goedwillende vogelaars en andere natuurliefhebbers dreigen voor het karretje gespannen worden met een vals toekomstbeeld van weleer. Als we doorgaan met deze intensieve landbouw - en er is geen enkele maatschappelijke aanwijzing dat dit niet gebeurt (daarvoor zijn radicale economisch ideologlische veranderingen nodig) - dan is het zeer waarschijnlijk voorbij met de grutto en veel andere vogels en dieren van ons boerenland: hoeveel vossen, zwarte kraaien, blauwe reigers, steenmarters, ooievaars - de lijst is bijna eindeloos - je ook schiet, afvangt of verplaatst. Voorbij voorgoed voorbij.

Einde van de donderpreek... Ik dank het bestuur voor het met mij in gesprek willen/durven gaan over het Actieplan Weidevogels tijdens de LNV - ook al verschillen we van mening. Ik begreep dat er nog een discussiemiddag komt met daarin verschillende visies vertegenwoordigd. Ik dank Arjo voor de tip van het nieuwe boek van ecoloog Ian Newton "Farming and Birds" uit 2017 - over deze in onze tijd problematische verhouding in de VK. Ik heb het na het ingekeken te hebben besteld.

Met vriendelijke groet,
Maarten

Plaats reactie