Uitnodiging: Dag van het Groene Dak

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Uitnodiging: Dag van het Groene Dak

Post by manon »

Informatiebijeenkomst voor professionals en bewoners op vrijdag 20 maart in het voormalig Natuurmuseum te Groningen (Praediniussingel 59).
  • Hoe maak ik mijn dak groener?
  • Waar haal ik subsidie voor mijn groene dak?
  • Kan ik mijn eigen groene dak plaatsen?
De Milieufederatie Groningen, het Informatiepunt Duurzaam Bouwen, de gemeente Groningen en diverse leveranciers willen u graag informeren over de mogelijkheden van een groen dak op uw eigen huis of bedrijf.

Het ochtendprogramma richt zich op de professionals en het middagdeel op huiseigenaren.

09.00 uur Inloop.
09.15 uur “Waarom een groen dak?” door Henny van der Windt, voorzitter Milieufederatie Groningen.
09.35 uur “Wat houdt de stedelijke subsidieregeling in?” door Wout Veldstra, gemeente Groningen.
09.45 uur “Hoe maakt mijn bedrijf de transitie naar het Cradle to Cradle –principe?” door Bob Groenewold, Esha.
10.05 uur “Groene daken in de praktijk” door Henk Veenstra, Zinco.
10.45 uur: Pauze
11.15 uur “De opbouw van dakbegroeiingen” door Pieter Wesselink, Novadrain.
11.30 uur Ruimte voor vragen en rondleiding langs de expositie.
12.00 uur Einde ochtenddeel.
Vanaf 13.00 uur: openstelling expositie voor overige geïnteresseerden

U bent van harte uitgenodigd om deze dag bij te wonen. Deelname is gratis.
Voor het ochtenddeel is het wel van belang dat u zich aanmeldt bij de Milieufederatie Groningen. Dit kan via de mail (info@mfgroningen.nl), telefonisch (050 – 31 30 800) of door het opsturen van onderstaand aanmeldingsformulier naar:
Milieufederatie Groningen,
Postbus 1020
9701 BA Groningen


Aanmeldingen dienen uiterlijk 13 maart binnen te zijn.
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Re: Uitnodiging: Dag van het Groene Dak

Post by manon »

GroenLinks wil investeren in 'groene daken'

AMSTERDAM – GroenLinks wil dat de overheid jaarlijks honderd voetbalvelden aan groen op daken realiseert.


De groene daken zien er volgens Kamerlid Ineke van Gent niet alleen leuk uit, ze zorgen ook voor milieuvriendelijke woningisolatie en een stimulans van de werkgelegenheid.

“De meeste platte of hellende daken zijn in een handomdraai van een groene laag te voorzien, door er gras of vetplantjes op aan te planten, maar ook hele daktuinen zijn mogelijk”, aldus Van Gent tegenover NU.nl.

De plantenlaag op het dak zorgt volgens de GroenLinks-politica voor warmte-isolatie, wat energiebesparend werkt en dus goed is voor het milieu.

Subsidie

Van Gent wil dat de overheid de aanleg van groene daken aanjaagt. “Het CPB is enthousiast over woningisolatie als groene maatregel om de economie te stimuleren. Het Rijk zou daarom een subsidie van tien euro per vierkante meter kunnen verstreken."

Ook wil GroenLinks dat de 90.000 woningen die tot 2020 binnen het stedelijk gebied worden gebouwd standaard worden uitgerust met groene daken.

© NU.nl/Lucas Benschop
Uitgegeven: 8 maart 2009 07:41
Laatst gewijzigd: 8 maart 2009 07:41
http://www.nu.nl/economie/1929057/groen ... daken.html
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests