Nestplekken niet op het Forum zetten

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Nestplekken niet op het Forum zetten

Post by arenaria »

Vandaag een lang artikel in het Dagblad vh Noorden over eierroof en handel in wilde vogels. Onder andere wordt verteld hoe een nest van een Bontbekplevier werd leeggehaald. Laten we dus ook nesten van Kleine Plevieren niet op het Forum beschrijven.

Jan Allex de Roos
User avatar
Jacob
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 03 Jan 2006, 00:00

Re: Nestplekken niet op het Forum zetten

Post by Jacob »

Het is al zover, zo'n 100 kluten eieren zijn verdwenen uit Hoeksmeer. Na vele inspanningen van vrijwilligers, boeren en medewerkers geeft dit een nare bijsmaak aan de vele broedvogels dit jaar. Wat kunnen we hier aan doen? Het doorgeven van waarnemingen is blijkbaar gevaarlijk. Maar het is ook een leuke hobby en wij zijn ook trots op de mooie waarnemingen in onze gebieden. Alle betrokkenen in Hoeksmeer staan op scherp en "vreemd volk" wordt in de gaten gehouden. Het is jammer dat een enkeling de gastvrijheid zo kan aantasten.

Groeten,

Jacob de Bruin
Boswachter Natuurmonumenten Groningen en Noord-Drenthe
User avatar
ko veldkamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 24 May 2004, 23:00
Location: delfzijl

Re: Nestplekken niet op het Forum zetten

Post by ko veldkamp »

Moi Jacob,
Kan het zijn dat de aldaar aanwezige vos zich er mee heeft "bezat"?
ko veldkamp.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Nestplekken niet op het Forum zetten

Post by martijn »

Hallo,

Ik denk dat Ko hier gelijk heeft. Volgens mij zijn kluten ook niet echt voor veel geld te verhandelen in die wereld. Ondanks vele inspanningen van de terreinbeheerders, vossen zijn niet buiten de deur te houden. En vossen kunnen wel degelijk zwemmen en nog goed ook. En ze kunnen inderdaad een totale kolonie in een paar dagen opruimen. Dit hoort ook bij natuur, hoe zuur het ook is. En begin nu geen actie tegen vossen. Predatoren horen er nu eenmaal bij. En wat betreft het doorgeven van nestlokaties, een kluten kolonie of andere koloniebroeders kunnen volgens mij geen kwaad. Maar nestplaatsen van bijv. Buidelmees zou ik niet plaatsen. Het bekend maken heeft voor en nadelen. Het voordeel is dat de lokatie dan misschien bezocht wordt door "echte liefhebbers van vogels" en dat er dan een soort van controle ontstaat en het voor de boefjes moeilijker wordt om een aktie te ondernemen. Een nadeel is dat veel van de boefjes ook veel kennis hebben van bepaalde soorten en dat zelfs een zingend beest die doorgegeven wordt al voldoende informatie geeft waar te zoeken naar het nest. Laten we gewoon doorgaan met het doorgeven van de waarnemingen zoals we de laatste jaren doen. En laten we ons de verkijker niet snoeren door tuig. Deze zijn volgens mij ver in de minderheid.

Groet Martijn
User avatar
Jacob
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 03 Jan 2006, 00:00

Re: Nestplekken niet op het Forum zetten

Post by Jacob »

De vos kan het niet zijn. We schieten het gebied voor de broedtijd leeg. Dit soortgericht beheer doen we om de reproductie van weidevogels op een redelijk peil te krijgen. Ik loop regelmatig in het gebied (BMP) en er is momenteel geen vos in het terrein. Wellicht hebben mantelmeeuwen iets geroofd, maar de aanwijzingen in het veld wijzen allemaal naar menselijke rovers.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests