Waar zijn de slobeenden?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Waar zijn de slobeenden?

Post by RLindeboom »

Het valt me op dat er dit voorjaar in Kardinge en Noorderhogebrug slechts weinig tot geen slobeenden zijn. Dit i.t.t. vorig jaar. Hiervoor zijn naar mijn idee twee mogelijke oorzaken:
1/ door de strenge winter zijn veel van de in ons land overwinterende slobeenden omgekomen (heb zelf in ieder geval twee dode vogels gevonden)
2/ door de strenge winter zijn uiteindelijk toch veel slobeenden richting Frankrijk en Spanje vertrokken en daar in de pan beland.
Wie heeft soortgelijke waarnemingen en kan de genoemde oorzaken bevestigen dan wel ontkennen?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zijn de slobeenden?

Post by arenaria »

Ik kan niets ontkennen of bevestigen. Wel leer ik uit de Avifauna van Nederland 2 dat 'fluctuaties waarschijnlijk kenmerkend zijn voor deze soort' (p 83).

Was die afgelopen winter nou wel echt zo ontzettend streng? Op ondiepe watertjes heeft zeker wekenlang prutijs gelegen, maar lag het iets diepere water niet gewoon open, waren er niet gewoon overal grote wakken, en zouden de Slobeenden echt veel last gehad hebben? Er is op dit moment een stortvloed aan publicaties waarin de vooronderstelling is dat winter en voorjaar heel zwaar zijn geweest voor allerlei soorten vogels. Uiteraard zijn daarvoor aanwijzingen, maar heel voorzichtig zou ik willen poneren dat het ook wel wat mee valt.

Cramp stelt de jaarlijkse mortaliteit van Slobeend op 44 %. Dat is dus in een 'normale' situatie ook al 44 van de 100 vogels per jaar die het loodje leggen.

Ik neem aan dat de soort op dit moment (30 mei) op eieren zit en dus niet al te opvallend is?

Met andere woorden, ik weet het uiteraard ook niet (heb wel grote aantallen Slobben in bv de Ezumakeeg zien dobberen, dit voorjaar) maar ik vraag me wel af of 'de natuur' wel echt zo heel erg van slag is.

Groet,

Jan Allex de Roos
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: Waar zijn de slobeenden?

Post by schup »

De aantallen slobeenden van de laatste jaren op het Paterswoldse Meer
opgezocht.

Dit jaar, vanaf januari, tot nu toe in totaal 20 ex.
In 2009:48 ex in 2008:40 ex. in 2007:50 ex in 2006:14 ex in 2005:16 ex
in 2004:9 ex in 2003:38 ex in 2002:54 ex in 2001:31 ex en in 2000:7 ex

Conclusie:behoorlijke schommelingen.

Schup
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Waar zijn de slobeenden?

Post by martijn »

Hallo,

Slobeend valt toch onder de categorie "weidevogels" Nou, daar gaat het slecht mee.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests