Kauwen en kraaien vogelvrij in Groningen!

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Kauwen en kraaien vogelvrij in Groningen!

Post by hdelange »

Hallo,
Ik kreeg volgend bericht door:

Vanochtend stond in het AD dat nu ook de provincie Groningen het groene licht heeft gegeven en dat nu overal in ons land weer vrij op kraaien en kauwtjes mag worden gejaagd.

Ik ken verder dit artikel niet, is er ook iemand lid van het AD, wil die dan vanaf de site van het AD, hier de volledige tekst plaatsen a.u.b.

Lijkt me een belangrijke mededeling.

groeten,

Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Kraaiachtigen vogelvrij

Post by meeuwiss »

Hoi Henk,
Het is helaas waar dat de zinloze jacht op kauwtjes en kraaien nu ook in Groningen wordt heropend! Kamer- en statenleden zijn kennelijk gebaat bij deze heropening omdat ze zelf fanatieke jagers zijn!
Het artikel staat in de rubriek Binnenland van vrijdag 7 november en omvat 312 woorden.Het is voor 1.15 euro te downloaden van de AD site.
Guido
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Post by martin »

Voor de goede orde: de provincie is bezig met een evaluatie van de uitvoering van de Flora- en faunawet. In dat kader hebben Gedeputeerde Staten (= de provinciale regering) onder meer voorgesteld om het doden van zwarte kraai en kauw bij vrijstelling mogelijk te maken. Dit betekent dat elke boer op zijn eigen land zwarte kraaien en kauwen mag schieten. Het voorstel van GS moet echter nog wel worden aangenomen door Provinciale Staten (= de provinciale tweede kamer)! PS zal hierover binnenkort beslissen, eerst wachten ze nog de inspraakreacties af.

Zie binnenkort de site voor de inspraakreactie van Avifauna. We besteden behalve aan kraaien en kauwen ook aandacht aan knobbelzwanen en (zeer belangrijk) de nieuwe ganzenregeling waar iedereen vast al wel over heeft gehoord. Zoals gezegd: binnenkort op de site!

Martin Haan
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Re: Kauwen en kraaien vogelvrij in Groningen!

Post by chatman »

Hallo Henk,
hdelange wrote:Hallo,
Ik kreeg volgend bericht door:

Vanochtend stond in het AD dat nu ook de provincie Groningen het groene licht heeft gegeven en dat nu overal in ons land weer vrij op kraaien en kauwtjes mag worden gejaagd.

Ik ken verder dit artikel niet, is er ook iemand lid van het AD, wil die dan vanaf de site van het AD, hier de volledige tekst plaatsen a.u.b.

Lijkt me een belangrijke mededeling.

groeten,

Henk
Via De Site van de Provincie Groningen kun je het volgende vinden in PDF formaat:

http://live.provinciegroningen.nl/infor ... earch=true

Ik denk niet dat boeren het verschil zien tussen kraaien, roeken en raven. Dus ik vrees het ergste voor die vogels die gemakkelijk (voor leken) zijn te verwarren zijn met kraaien.

mvg, Jos
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Bedankt Jos,

je kunt hem ook hier downloaden in PDF (80kb) via:
<a href="http://www.avifaunagroningen.nl/modules ... wnloads</a>

Henk
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Post by martin »

Wat betreft de verwarring tussen verschillende kraaiachtigen: iedereen die met een geweer op dieren schiet (dus ook de boer waar ik het over had) moet een jachtakte hebben. Daarvoor moet je een examen afleggen en word je o.a. getest op kennis van de Nederlandse fauna. Dus zonder het schietend volk ook maar enigzins in bescherming te nemen: men zal het verschil tussen Roek, Raaf en Zwarte kraai en Kauw donders goed weten. En ja, zich af en toe 'vergissen'...

Martin
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Post by chatman »

martin wrote:Wat betreft de verwarring tussen verschillende kraaiachtigen: iedereen die met een geweer op dieren schiet (dus ook de boer waar ik het over had) moet een jachtakte hebben. Daarvoor moet je een examen afleggen en word je o.a. getest op kennis van de Nederlandse fauna. Dus zonder het schietend volk ook maar enigzins in bescherming te nemen: men zal het verschil tussen Roek, Raaf en Zwarte kraai en Kauw donders goed weten. En ja, zich af en toe 'vergissen'...

Martin
Ik hoop het. Het verschil tussen raven en zwarte kraaien kan voor ervaren vogelaars ook lastig zijn.

mvg, Jos
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

GRONINGEN - Kraaien en kauwen mogen sinds deze week zonder vergunning worden afgeschoten.

De provincie Groningen heeft hier toestemming voor gegeven.

De vogels mogen echter alleen worden afgeschoten als ze schade toebrengen aan gewassen.

Bron:RTV-Noord

:x
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Kraaiachtigen vogelvrij!!

Post by meeuwiss »

Aan alle vogelliefhebbers,
Deze week dus weer een stap terug in de tijd. Het schiet niet op in Nederland nu vanaf deze week weer zonder vergunning op Zwarte kraaien en Kauwen mag worden geschoten. Onder de voorwaarde dat de vogels schade toebrengen aan de gewassen. Wie gaat dit dan wel controleren?
Ik kan me voorstellen dat een land- of tuinbouwer de pest krijgt aan kauwen en kraaien, die z'n zaaigoed opeten. In die situatie kan ik me indenken dat er dan geschoten wordt.
Maar gaat het niet opnieuw uit de hand lopen en zien we weer binnen de kortste keren Kraaienkadavers aan stokken in het veld hangen? Alsof dit helpt! Een zwarte lap is even (on-)efficient.
Het is jammer dat je nooit hoort dat er eens een eind moet komen aan de verstoring van havikbroedsels. Een kraaienpredator bij uitstek.
Jammer dat het kraaienprobleem alleen met het geweer wordt bestreden.
Het ziet er nu ook slecht uit voor de Roek, amper te onderscheiden van de Kraai en de herintroductie van de Raaf kunnen we voorlopig wel weer vergeten.
Zoals er ook Rijksrattenvangers zijn zouden er ook Rijksvalkeniers aangesteld kunnen worden, die op afroep van de boer de kraaien verjagen met hun valken. Kortom, er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests