Vogelen in Zweden

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Vogelen in Zweden

Post by Aaldrik »

Beste mensen,

Wij willen volgend jaar in de eerste twee weken van juli naar Zweden op vakantie. Ik ken Zweden totaal niet, maar heb er wel veel goede berichten over gehoord. Naast het bezoeken van een vriendin van Tanja die in Goteborg woont, willen we ook zoveel mogelijk leuke vogels zien. Wie heeft Zweden-ervaring en kan ons een aantal goede vogelgebieden aan de hand doen in het gebied tussen Vanern en Vattern. Wie een leuk vakantiehuisje weet in die omgeving mag zich ook melden.

Alvast bedankt.

Groet Aaldrik
http://www.putorius.nl
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hoi Aaldrik,

Ben zelf wel eens in de zomer in Zweden geweest, het is daar net als hier in de zomer ook wat rustiger met vogels, je hebt hier en daar wel kans op het zien van Kraanvogels, vaak maar enkele.
Ook op de meren wil je dan nog wel eens een Visarend aantreffen.

Het volgende gebied:Hornborgasjön is zeker ook de moeite waard om te bezoeken, het ligt links van het "Vänern" meer op de kaart gezien.
Ik weet nog goed toen wij er waren, ook ergens in juli, ik vroeg wanneer zo ongeveer de eerste groepen Kraanvogels aankwamen, dat was volgens hen nog te vroeg, zou in augustus wezen, en wat denk je we waren aan het rondlopen en wat hoor ik Kraanvogels, er kwam zeker een groep van 30 vogels over die een heel eind verderop neerstreken, ik heb ze echter niet kunnen vinden.

Ik had toen in het echt ook nog nooit 1 Kraanvogels gezien of gehoord, dus mijn dag was goed.

Hierbij de link naar dat gebied:http://www2.hornborga.com/eng/eng_stor_frame.html

Een ander leuk meer waar toen zeker een paar honderd Kraanvogels zaten was bij een natuurreservaat Takern aan de rechter kant van het "Vättern" meer.

Hoop dat dit wat leuke tips zijn en dat andere mensen nog aanvullingen hebben.

Groeten,

Henk

P.S. mooie site heb je trouwens.
:rendeer:
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Beste Aaldrik e.a.,


Ik ben het met Henk eens dat je in die periode goed moet zoeken naar de vogels. Maar er is volop te zien.

Naast de twee gebieden die Henk al noemde weet ik nog wel een paar in het zuiden van Zweden:

Omgeving Varnamo (ten zuiden Jongkoping):
Store Mosse: een hoogveen reservaat waar o.a. kraanvogels maar ook nog veel andere leuke soorten. Uitkijktorens met een mooi overzicht en een erg mooie wandelroute van 14 kilometer (aanrader!)
Draven: een openmoeras gebied waar ze weer hoogveen willen laten groeien. Hier slapen ´s avonds Kraansvogels. Ik had er zelf op 24-7-03 60 ex. en op 1-8-02 120 ex. Deze zijn vanuit de observatietoren aan de zuidoost kant van het gebied goed te bekijken.

Veel andere leuke gebieden zijn te vinden op het eiland Oland. Dit ligt aan de oostkant van Zweden.

In het algemeen geldt dat de Zweden heel goed foldermateriaal hebben in verschillende talen. Van veel gebieden hebben ze zo´n folder gemaakt en deze zijn overal te krijgen.

Succes ermee,

Rene
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Post by Aaldrik »

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. De plannen zijn echter gewijzigd. We willen onze hond graag meenemen en het blijkt dat ze daar in Zweden niet zo dol op zijn. Allerlei formulieren invullen, quarantaine-toestanden enzvoort. We hebben besloten om naar Zwitserland te gaan. Begint ook met een Z.

Hartelijke gegroet,

Aaldrik
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests