Was het nu herfst of lente?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Was het nu herfst of lente?

Post by hdelange »

Hallo allen,

mij viel gisteren iets vreemds op.

Op zondagmiddag reed in vanuit de stad over de A28 en daar vloog me vlak voor de auto een Houtduif langs met een tak in de bek.

De vogel zou toch niet meer nog een nest maken in dit jaargetijde of gebeurd dat nog wel eens?

Heeft iemand anders dat ook wel eens gezien zo laat in het seizoen nog met takjes aan het slepen?

groeten,

Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by meeuwiss »

Hoi Henk,
Voor een houtduif is dit heel gewoon. Houtduiven baltsen, koeren en broeden het hele jaar door. Ook in de herfst brengen houtduiven nog jongen groot, dit in afwijking van veel andere vogelsoorten.
Guido
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by hdelange »

Hoi Guido,

ja dat baltsen en koeren hoor ik nog wel inderdaad, ook die baltvluchten , maar of er dan nog jongen groot worden als de bomen al kaal gaan worden.

Ze mogen wel uit kijken dat ze er niet uitwaaien bij een beste storm.

maar goed als dat bij die vogels in de genen zit dan is de drang toch groot genoeg om er aan te beginnen.

groeten,

Henk
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by martijn »

Hoi,

Sterker nog, de beste broedresultaten hebben houtduiven in het najaar. Peter alblas heeft een leuk stuk geschreven over houtduiven in "sovon broednieuws nr. 23 " geloof ik.

Groet Martijn Bakker
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by hdelange »

dank je Martijn,

ik zal het eens lezen.

hierbij de link naar de pdf: http://www.sovon.nl/pdf/broednieuws23.pdf

Henk
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by zwaluw23 »

Beste lezers hierbij een foto van een broedende houtduif op 16 september 2007 in onze tuin.
Het is wel zo dat Houtduiven een voorkeur hebben voor hun nesten in conifeerachtigen, dus beter beschermt ook tegen de herftstormen denk ik dan maar.
Helaas zijn de twee eieren geroofd.

Vr. groet
Gerda.
IMG_1117 broedende houtduif 16-09-2007 Lageland.jpg
IMG_1117 broedende houtduif 16-09-2007 Lageland.jpg (178.36 KiB) Viewed 8383 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by arenaria »

Ik weet niet meer waar ik het las, maar ik heb onthouden dat Houtduiven pas een jong vliegvlug krijgen als met name jonge Haviken niet meer op het nest gevoerd worden. Heel laat in het seizoen broeden is dus voor een Houtduif juist erg gunstig.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by meeuwiss »

Predatie van jonge vogels komt erg veel voor bij houtduiven, zoals Jan Allex schrijft.
Daar komt nog bij dat ook predatie van eireren door zowel ekster als zwarte kraai veel broedsels doet sneuvelen. Houtduiven zoeken dan bij voorkeur coniferen in tuinen op om hun nest goed te verstoppen. Maar ook die nesten weet de Zwarte kraai soms goed te vinden. Voor een houtduif is broeden in parken met veel predatoren, zoals zwarte kraaien vragen om problemen.
De Houtduif heeft hier het volgende op gevonden: ga broeden waar amper Zwarte kraaien voorkomen. Dus dicht bij menselijke bewoning en in de stad. Uit onderzoek is gebleken dat Houtduiven ook in de herfst jongen grootbrengen langs doorgaande wegen, zoals de Helperzoom en zo dicht mogelijk bij de stad. In de bomenl langs de Helperzoom vindt je heel wat Houtduifbroedsels, die slagen ook! Ze broeden nog net niet op de Grote Markt, bij wijze van spreken. Vooral deze nesten, met weinig Zwarte kraaien- territoria zijn zeer succesvol en inderdaad zo laat mogelijk. Als gevolg hiervan zie je soms bedelende jonge Houtduiven in de sneeuw.
Guido
Last edited by meeuwiss on 20 Sep 2011, 16:02, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by meeuwiss »

Sorry, Jan Allex natuurlijk.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by jhvenema »

Hallo,

Het hierboven aangehaalde artikel goed gelezen hebbende heeft de migratie van de Houtduif naar de stad met name te maken met de gewijzigde voedselvoorziening door veranderingen in de landbouw. Het broedsucces van de Houtduif in late zomer en vroege herfst heeft ook domweg te maken met ruime(re) beschikbaarheid van zaden/vruchten waardoor ouders hun kroost minder lang alleen hoeven te laten. Dit in toevoeging op alle reacties over predatiedruk.

Groet, Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 21 Sep 2011, 14:34, edited 2 times in total.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Was het nu herfst of lente?

Post by martijn »

Hoi,

Guido, je hebt het over een onderzoek. Vindt dit altijd zeer interresant. Waar kan ik die vinden?

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests