Wat voor vleermuis?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
moniqueirene
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 19
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

Wat voor vleermuis?

Post by moniqueirene »

Wie kan mij helpen met de soort vleermuis op de foto's?
Deze vleermuis trof ik vanavond aan bij mijn ouders in de woonkamer, in Winschoten. Zij hebben een zgn. zwevend plafond en hij viel tussen de planken door naar beneden, liep daarna op de grond en vloog af en toe een rondje.
Mijn vader ving hem op den duur in een kartonnen doosje en heeft hem buiten vrij gelaten. Na 2 rondjes vliegen verdween hij tussen de huizen.
Ik heb er ca. 15 foto's van en nu willen we graag weten wat voor soort het is.

Monique Tepper
IMG_3215 - kopie.JPG
IMG_3215 - kopie.JPG (158.73 KiB) Viewed 4997 times
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Wat voor vleermuis?

Post by marnixjonker »

Vleermuizen zijn altijd lastig te determineren. Een eerste gok. Hij lijkt niet heel erg groot gezien de hand die hem vasthoudt: (Ruige) Dwergvleermuis ?
Waarschijnlijk kan Rob Koelman (a.k.a Batman) hier een antwoord op geven?
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Wat voor vleermuis?

Post by batman »

Dit is niet echt een kleine vleermuis. Het gaat om een laatvlieger, dus die handschoen is een goed idee. Laatvliegers kunnen erg hard bijten en dan moet je je laten behandelen i.v.m. het risico op besmetting met European Bat Lyssa Virus (virus van de Rabiës-groep). Kenmerken van de laatvlieger zijn - naast het relatief grote formaat - o.a. de donkere snuit en gezicht, de relatief lange oren (ten opzichte van de gewone dwergvleermuis), de crèmekleurige buikvacht en de haren met lichte top ('coup soleil') van de rugvacht.

Rob Koelman


NB
Met betrekking tot de grootte van vleermuizen:
- Het lichaam van een kleine vleermuissoort als de dwergvleermuis is ongeveer even groot als een duim; je hebt het
idee dat de vleermuis wel in een luciferdoosje zou kunnen passen.
- Het lichaam van een grote vleermuissoort als de laatvlieger is ongeveer zo groot als de wijs- en middelvinger
tezamen. Er zit echter nogal wat variatie in de afmetingen van laatvliegers. Het exemplaar op de foto is een
relatief klein exemplaar.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Wat voor vleermuis?

Post by martijn »

Hallo,

In uitgestrekte toestand (plus staart) is ie bijna twee vingers maar het lichaam van een laatvlieger is één wijsvinger.

Groet Martijn Bakker.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests