Spot de spotvogel

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Spot de spotvogel

Post by RLindeboom »

Op mijn fietsrondjes in de (wijde) omgeving van Groningen heb ik nog geen enkele spotvogel waargenomen. Wel grasmussen, kleine karekieten en bosrietzangers op te verwachten plaatsen, maar nog geen enkele spotvogel. Volgens mij zijn er weinig teruggekomen?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Spot de spotvogel

Post by arenaria »

Atlasblok:
Spotvogel 1 27-5-2012 Haren - Oosterhaar Zorgboerderij, zit nu dagelijks te zingen -----
Spotvogel 1 25-5-2012 Hoornse Dijk Gehoord -----
Spotvogel 1 16-5-2012 Oosterpolder Zorgboerderij luid zingend -----
Spotvogel 1 15-5-2012 Oosterpolder Zorgboerderij luid zingend -----
Spotvogel 1 10-5-2012 Onnerpolder Felland, in boomwal bij Noordlandsdrift, waar deze vorig jaar ook zat. Contactroep. -----
Spotvogel 1 05-5-2012 Haren - Oosterhaar zingend -----
Spotvogel 1 03-5-2012 Ezinge (zie 1e zang/ 1e waarneming) rond 7:00 uur zingend, Allersma

En in Oost-Polen zaten ze volop.

Jan Allex
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Spot de spotvogel

Post by martijn »

Hallo,

Qua zangertjes is het inderdaad een stuk minder. Ik denk grasmus, snor, braamsluiper, spotvogel en rietzanger wel één derde minder als vorig jaar. Misschien nog wel minder. Nachtegaal, bosrietrietzanger en kleine karekiet daarintegen lijkt normaal.

Groet Martijn.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Spot de spotvogel

Post by anaburen »

Vandaag nog 2 Spotvogels gehoord, in de buurt van Lauwersoog. Keihard zingend.

Ana
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: Spot de spotvogel

Post by roel »

In Noordholland bij Medemblik afgelopen weekend op de camping 1ex.
Ze zijn er dus wel...
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Spot de spotvogel

Post by martijn »

Hallo,

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn Roel, alleen minder als vorig jaar! En Ana....het maakt niet uit hoe hard ze zingen hoor. Het blijft minder.


Martijn.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Spot de spotvogel

Post by martijn »

Hallo,

Nog even een kleine verglijking. In 2011 is de spotvogel de gehele maand mei 21 keer doorgegeven bij de waarnemingen (inc. de dubbeltellingen). Dit jaar 2012 de gehele maand mei 11 keer doorgegeven (inc. de dubbeltellingen). Naar mijn idee de helft minder dus. Bekijk de braamsluiper maar eens op deze manier.......schokkend!

Groet
Martijn
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Spot de spotvogel

Post by anaburen »

martijn wrote: En Ana....het maakt niet uit hoe hard ze zingen hoor. Het blijft minder.
Jawel, Martijn, dat maakt heel erg veel uit. Ik heb nog nooit een Spotvogel gemeld; ik heb ze misschien niet eens waargenomen omdat ze zo zacht zongen. Maar deze riepen echt zo keihard dat het zelfs mij niet kon ontgaan. Als het ware: meld mij, meld mij! We zijn er echt wel! Misschien roepen ze het ene jaar harder dan het andere.
Of afhankelijk van de omstandigheden decibelsgewijs.

Ana
Last edited by anaburen on 31 May 2012, 00:33, edited 2 times in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Spot de spotvogel

Post by jhvenema »

Hallo,

In die dubbeltellingen zit nu juist de kruks Martijn:

In 2011 zijn de 2 Spotvogels in de Oosterpolder/bij zorgboerderij Haren vele malen gemeld (21-9=12!).
Corrigeren we beide jaren wel voor dubbeltellingen komen we uit op 9:9, 2011:2012.

2011: Zorgboerderij/Oosterpolder 2, Felland 1, Paddepoel 1, Zuidlaardermeer 1, Nuis 1, Eemspoort 1, Schildwolde 1, Hoogezand 1 (9)

2012: Zorgboerderij 1, Felland 1, Onnerpolder-Maart'ns Bossie 1, Oostpolder'-Palingboer 1, Woldendorp 1, Nuis 1, Lauwersoog 2, Ezinge 1 (9)

Kortom, de waarnemingen onderschrijven jouw gevoel dus niet: niets dramatisch dus met de Spotvogel dit jaar in Grunn.
Groet, Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Spot de spotvogel

Post by martijn »

Hallo Jan Henk,

Wat betreft de statestieken van de spotvogel heb ik inderdaad een rekenfoutje gemaakt. Trouwens bij braamsluiper heb ik de maanden april en mei meegenomen, mocht je die nog willen vergelijken ( bij spotvogel alleen de maand mei) Ik wil nog wel even vermelden dat de waarnemingen die doorgegeven worden per soort per jaar ontzettend verschillen. Bosrietzanger is vorig jaar nauwlijks gemeld, terwijl het vorig jaar een topjaar was voor bosrietzangers. Dit maakt dergelijke berekeningen ook zeer onbetrouwbaar. Het heeft echter ook te maken met hoe bijzonder een soort is. Bijv. Heggemus, Roodborst, zwartkop en tuinfluiter worden bijna nooit gemeld. Terwijl dit bijna toch de algemeenste soorten zijn. De doorgegeven waarnemingen zijn zeer selectief op soort. En tuurlijk, je meld liever een grote karekiet als een kleine. Maar voor mij zijn ze even belangrijk.

Groet
Martijn.
willem hartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jun 2008, 14:25

Re: Spot de spotvogel

Post by willem hartholt »

dag mensen,

Bij mijn wandelingen door Beijum en langs het Boterdiep heb ik minimaal 2 en vermoedelijk 3 spotvogels meermalen, minstens drie dagen van de vorige week met de warme dagen, luid horen zingen gewoon in de bosschages langs het fietspad richting Zuidwolde, tussen de ringweg en de Hornbach.

met vriendelijke groet,

Willem Hartholt
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Spot de spotvogel

Post by arenaria »

Geen Spotvogels maar wel iets wat ik opvallend vind. Het is nu 3 juni en sinds een kleine week zingt er een Kleine Karekiet in een lullig rietplasje, tussen de woonhuizen, tegenover de loopbrug Aankoopcentrale, Reitdiep.
Ook ineens een Kleine Karekiet in een lullig slootje bij de examenzaal Appel van de Hanzehogeschool.
Op deze plekken heb ik deze soort niet eerder gehoord.

Zijn dit vogels die de droogte in het oosten zijn ontvlucht, naar het westen zijn gevlogen en nu de minder aantrekkelijke plekken bezetten omdat ze te laat waren?

Jan Allex de Roos
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Spot de spotvogel

Post by martijn »

Hoi Jan Allex,

Met rietsoorten is het elk jaar weer anders. Er is geen touw aan vast te knopen. Laten sommige soorten wat minder zijn is kleine karekiet goed bedeeld dit jaar. Ik weet niet hoe die plekjes eruit zien maar stel dat het riet daar vorig jaar niet mee gemaaid/geschoond is, dan staan er dit jaar dooie stengels doorheen. Iets wat kleine karekiet erg belangrijk vind. Bij harde wind waait en buigt jong riet mee. Maar staan er dooie stengels tussen dan veel minder. Het zelfde geldt voor Bosrietzanger. Deze zoekt juist als nestplaats brandnetels waar dooie stengels door heen staan. Daarom is het ook zo belangrijk dat het waterschap nu eindelijk eens door een nieuwe lens gaat kijken en niet meer gaat klepelen, schonen en maaien in het broedseizoen. Zogenaamd voor onze veiligheid. Hoeveel geld zou Nederland kunnen besparen als wij niet zo "bekrompen" waren (miljoenen). Jaarlijks een petitie voor Malta waar geen donder veranderd! Het vogelleed ligt dichter bij huis als je zou denken. Sorry....ik wijk af van de bestaande discussie. Is het dan zo droog in het oosten?

Groet
Martijn.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Spot de spotvogel

Post by arenaria »

hoi Martijn,

ja, die twee plekken met zingende KK zijn zoals jij ze beschrijft!

En ja, het schijnt nogal (of zelfs heel ) droog te zijn in Oost-Europa.

Kun je vandaag voor Groningen weer niet zeggen ...

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests