ijsvogel

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

ijsvogel

Post by martijn »

Ik las vandaag in de krant een artikel over ijsvogels. De ijsvogels in Groningen zouden doodvriezen. Mensen werden opgeroepen om wakken te slaan (bij een temperatuur van 6 graden). Er zouden nog nul ijsvogels in Groningen zijn. Maar gelukkig, er zijn jonge ijsvogels vanuit het zuiden groningen ingevlogen, volgens milieufederatie Groningen. Waar komt deze informatie vandaan? Waarom zijn het jonge ijsvogels uit het zuiden? En waneer worden er nu eens echt maatregelingen getroffen wat betreft ijsvogel? De mensen (de burgers ) moeten wakken slaan en moeten wat doen. Nee! Waneer wordt het nu eens tijd dat de verantwoordelijkheid bij degene wordt gelegd die de meeste invloed heeft op het welzijn van de ijsvogel "De Waterschappen!". Ga met hun aan tafel en bespreek met hun wat de beste plekken zijn in de winter ( De beste wakplekken volgens het artikel) voor ijsvogels en laat op die plekken wat wilgen of elzen staan in de oever. De takken die in het water hangen en door de wind worden bewogen zorgen ervoor dat waneer het vriest het water minder snel dichtvriest en zo zorgt voor foerageerplekken voor ijsvogel, roerdomp, blauwe reiger en grote zilverreiger. Voor de waterdoorgang heeft dit geen negatieve consequenties. De oever wordt alleen maar steviger door de wortelvorming van de bomen er zorgt op die manier weer voor beschutting onderwater voor bijv. een zeer zeldzame soort als de kwabaal. Zoals jullie misschien merken neem ik dit soort onderwerpen zeer hoog op. Ik ben van mening dat beken en rivieren en zelfs licht stromende kanalen de levensaders zijn voor het hele gebied wat er omheen ligt en de basis is voor het leven verder landopwaarts. Vergeleken met het buitenland gaat Nederland zeer slecht om met de waterwegen. Maar dat is ook wel terug te zien in het voorkomen van bepaalde kwetsbare soorten.

Martijn Bakker
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: ijsvogel

Post by wimvanboekel »

Hoi Martijn,

als groene waterschapsbestuurder word ik natuurlijk getriggerd door jouw oproep aan de waterschappen. daarom maar even een reactie.
Ten eerste: uit de gegevens van waarneming.nl blijkt niet dat het in de provincie Groningen slechter gaat met de IJsvogel dan bijv. in Friesland. Waar het verhaal dat er nul over zijn in Groningen vandaan komt weet ik ook niet. Overigens waren er nooit veel IJsvogels in Groningen en kun je op de verspreidingskaart van waarneming.nl zien dat de IJsvogel landelijk in vlakke, relatief kale gebieden niet of weinig voorkomt. Dat zal niet alleen te maken hebben met gebrek aan open water in ijsperiodes, maar ook met bijv. nestgelegenheid, voedselaanbod en waterdoorzicht. Je kunt hem dan met veel kunstgrepen in deze gebieden willen brengen, maar dat lijkt me niet erg natuurlijk.

Dan je oproep aan de waterschappen. Waarschijnlijk weet je niet dat het denken over onderhoud aan watergangen en oevers bij de waterschappen (in ieder geval bij Noorderzijlvest) de afgelopen jaren al een behoorlijke verandering ten goede heeft doorgemaakt. Dit heeft te maken met de eisen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW), maar ook met het (waar mogelijk) minder rigide (lees kostenefficiënter) toe willen passen van de regels voor het onderhoud. Vraag maar eens aan de stichting Wierde en Dijk (www.wierde-en-dijk.nl) wat het veranderde onderhoud aan de watergangen in noord-Groningen opgeleverd heeft aan broedvogels, waaronder IJsvogel. In Drenthe worden de bovenlopen van de beken op een meer natuurlijke wijze ingericht, om water vast te houden, maar ook om de waterkwaliteit en natuurwaarden te verbeteren.
Als het aan ons (de Water Natuurlijk fractie in het bestuur) lag, zou ook in de provincie Groningen het watersysteem op een veel natuurlijker manier worden ingericht, met meer natuurlijke peilfluctuaties (waardoor ook meer stroming ontstaat) en veel bredere oeverzones. Hiertegen is echter nog veel weerstand, vooral vanwege economische motieven, maar ook uit veiligheidsoverwegingen. Toch gebeurt er al het één en ander, zoals het aanleggen van natuurvriendelijke oevers langs sommige maren en de herinrichting van delen van het stroomdal van het Reitdiep.

Kortom, de waterschappen doen langzaam stapjes in de goede richting, maar of de IJsvogel daarmee een algemene Groningse broedvogel zal of moet worden, is, wat mij betreft, maar de vraag.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: ijsvogel

Post by martijn »

Hoi Wim,

Ten eerste, blij met je reactie. Ten tweede de ijsvogel zal nooit een algemene vogel worden in Provincie Groningen. Trouwens in 2006 had ik bijna 15 broedparen rondom de stad. Na een paar milde winters kan het bestand ook weer enorm toenemen. En toen zag je ijsvogels nestelen op de gekste plekken. Voornamelijk in kluiten van omgewaaide bomen, soms honderden meters ver verwijderd van het water. En zelfs in een oude uitlaatpijp van een woonboot. Qua broeden red de ijsvogel zich wel maar in de winter is het een ander verhaal. Ook al zouden we de maatregelingen treffen met bomen laten staan op de oevers, bij strenge vorst vriezen deze plekken ook dicht. We moeten accepteren dat bij strenge vorst ijsvogels sneuvelen. Wat we wel kunnen doen is hun biotoop verbeteren. De broedparen die ik volgde in 2006 zaten allen op plekken waar menselijk ingrijpen aan oevers en buiten bereik van het waterschap van invloed was. Je kunt wel wakken slaan maar er moet natuurlijk wel vis zitten. Anders heeft het natuurlijk weinig zin. Indien nodig kun je RAVON raadplegen of een inventarisatie laten doen over het voorkomen van vissen in bepaalde gebieden.

Hopen op een milde winter
groet Martijn
Rutgerbus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 11 May 2011, 10:41

Re: ijsvogel

Post by Rutgerbus »

Ik ben het met de plaatser van het bericht eens. Een betere communicatie tussen het waterschap en gemeente kunnen soms wonderen doen. Zo zaten er voor een aantal jaren terug redelijk wat ijsvogels langs de leekstervaart. Genoeg vismogelijkheden vanwege het opschot langs de vaart. Op een gegeven moment werdt al dit opschot gesnoeid. Gevolg, de ijsvogel verdween uit dit deel van de vaart.mijns inziens had er beter op minder drastische wijze gesnoeid kunnen worden.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: ijsvogel

Post by wimvanboekel »

Hoi Rutger,

je vergeet even dat de hele beschoeiing langs de Leeksterhoofdvaart vervangen is, waarbij ook de boompjes verwijderd zijn. Dit was noodzakelijk onderhoud voor dit boezemwater.
Ook vind ik het vreemd dat de 'klagers' blijkbaar vergeten zijn dat we al 3 winters achter elkaar lange periodes met ijs gehad hebben. Het is een bekend fenomeen dat IJsvogels te lijden hebben van dergelijke winters. Uiteraard helpt het dan als er wakken open blijven, maar om nu het waterschap de verantwoordelijkheid hiervoor in de schoenen te schuiven, vind ik wat al te makkelijk.
Zoals al eerder gezegd: het lijkt mij dat IJsvogel van nature niet een vogel is van vlakke, kale landschappen.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: ijsvogel

Post by martijn »

Hoi Wim,

Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop! Laat dan wat bomen langs de oevers staan! En onderhoud, Ok, maar de boompjes zijn wel weg. En dat is dus ook het probleem. Onder het mom van veiligheid worden dit soort akties uitgevoerdt, maar volgens mij heeft het meer te maken met economische redenen, wat je zelf al een beetje aangaf. Het is voor een klepel of maaimachine natuurlijk veel makkelijker om in één keer door te rijden dan om elk boompje heen te moeten maaien. En om die winters hier de schuld in de schoenen te schuiven vind ik een beetje makkelijk. Maar hoe belangrijk bomen en takken langs de oevers zijn heb ik al uitgelegd. Het is gewoon een feit dat door het beleid wat in Nederland gevoerd wordt, zowel door de waterschappen als rijkswaterstaat veel soorten zeer zeldzaam zijn geworden. Nederland is een maailand en dat heeft grote gevolgen voor vlinders, bijen, sprinkhanen en natuurlijk de planten zelf. Net over de grens bij Ter Apel vliegen al keizermantels. Het verschil? De bermen langs de weg. Daar kan Nederland nog wat van leren.

Groet
Martijn
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: ijsvogel

Post by wimvanboekel »

Tja Martijn,

als je de situatie langs het Leeksterhoofddiep kende, dan wist je dat er meer dan genoeg bomen en struiken langs het diep staan die vaak met de takken in het water hangen en waar IJsvogels plenty plek hebben om vanuit te vissen. Blijkbaar heeft ze dat niet geholpen tijdens de afgelopen winters.
En blijkbaar heb je nog niet de moeite genomen om de website van Wierde en Dijk te bekijken, zoals ik aangeraden had. Daar had je kunnen lezen dat het waterschap, waar mogelijk, heel soepel om gaat met maaien en schonen van sloten.
In plaats van 'Nederland is een maailand', zou je beter kunnen zeggen: Nederland is een klaagland (je geeft daar zelf het voorbeeld van). Als bermen niet gemaaid worden, krijgt de gemeente al snel een telefoontje over de broek of jas die vies wordt van de planten langs het fietspad. Of iemand vindt dat de verkeersveiligheid in gevaar komt. Of dat het niet netjes is, al dat onkruid. Het is dan weer erg makkelijk om de schuld bij de overheid te leggen, die het automatisch nooit goed doet.
Ik ben het met je eens dat er veel te verbeteren valt als het gaat om de inrichting van de openbare ruimte (zoals dat zo mooi heet), maar het lijkt me sterk dat de achteruitgang van de natuur in Nederland verholpen is door de bermen niet meer te maaien. De twijfelachtige eer om daarvoor verantwoordelijk te zijn, komt types als Bleker, Wilders en Verhagen toe, lijkt me zo.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
Rutgerbus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 11 May 2011, 10:41

Re: ijsvogel

Post by Rutgerbus »

Kijk wim, dat van de aanpak van de gehele beschoeiing was mij ontgaan. Had klaarblijkelijk mijn oordeel ietwat te vroeg klaarliggen. Verder ben ik het eens met wat je schrijft over "Nederland is een klaagland". Hoelaat heeft de natuur al moeten wijken voor het menselijk gemak. Mijns inziens te vaak, maar laat ik daar niet over uitwijden voordat ik half Nederland tegen me in het harnas jaag. Denk inderdaad dat een ijsvogel meer heeft aan zachtere winters dan aan extra bosjes langs de vaart. Beide zou in dit geval ideaal kunnen zijn. Gelukkig blijft het een vogel die je zo nu en dan tegen het lijf loopt. Zo zag ik er vorig jaar tijdens de strenge winter nog één vliegen op de kwelders bij moddergat. :-D.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: ijsvogel

Post by martijn »

Beste Wim,

Ik ben zelf betrokken geweest bij een van de projecten van wierde en dijk, dus ik weet er iets van. En die zijn inderdaad op de goeie weg. En als je de schuld niet bij de overheid mag leggen bij wie dan wel? Dat zijn toch de beleidsmakers. En volgens mij waren Bleker, verhagen en wilders toen overheid. En het zal je nog verbazen wat er zou gebeuren met de flora en fauna in Nederland als er niet meer overal gemaaid zou worden. Vorig jaar stonden bij de afrit Hoogezand (vanaf Groningen) in een schraal stuk berm overal zandblauwtjes(jasione montana) Het zag er werkelijk schitterend uit. Ik dacht toen nog "zal ik een foto maken voordat alles weer weg is" maar ik kon me niet voorstellen dat ze dat zouden maaien. Twee dagen later was alles afgemaaid!!! Langs het fietspad rijksweg oost vorig jaar in de zomer. Door de economische crisis was één maaibeurt overgeslagen (het kan dus wel) Overal hoorde je verschillende soorten sprinkhanen zoemen, krassen en tjirpen. Bonte zandoogjes, Blauwtjes en zelf vuurvlindertjes vlogen rond. Totdat er toch nog gemaaid werd. Het was doodstil langs het fietspad. Het was gewoon eng. Maar deze insekten zijn wel de voedselbron voor vele vogels die juist door ons beleid uit Nederland bijna of zijn verdwenen. Denk aan Klapekster, Grauwe klauwier en Hop. Deze vogels hebben grote insekten nodig. En dan heb je nog de zaadeters die in de winter graszaden nodig hebben om te overleven, denk aan grauwe gors. Het is niet voor niets dat deze soorten in omringende landen nog wel voorkomen. Deze doen minder aan vertrutting van het landschap.

Groet
Martijn
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: ijsvogel

Post by wimvanboekel »

Hoi Martijn,

Bermen vol bloemen, vlinders en ander leven zijn prachtig en mogen van mij ook blijven staan. Als jij denkt dat natuur in Nederland serieus gebaat is bij schaamgroen langs wegen en sloten en dat je daarmee soorten als Klapekster en Hop terug krijgt, dan is dat je goed recht. Maar je gaat de resterende natuur in Nederland zo niet redden.
Zelf denk ik dat de natuur alleen echt gebaat is bij het terug geven van grote oppervlakken aaneengesloten gebied aan die natuur. Gebieden die dan ook mensarm worden gehouden en die niet, zoals de beheerders nu meestal doen, recreatief uitgebuit moeten worden. Maar voor zo'n plan zijn de tegenwerkende belangen van landbouw (Bleker), bedrijven (Verhagen) en domme mensen (Wilders) te groot. Daar kan geen overheid tegenwicht aan bieden, zelfs al zou ze dat willen. Die drive zou uit de bevolking (die paar overgebleven groene mensen) zelf moeten komen. Weinig kans dus.
De voorbeelden van over de grens ken ik ook uiteraard, maar daar is het (nu nog) vaak zo dat de mens in of tussen de natuur woont, in plaats van dat de 'natuur' ingeklemd zit tussen de mensen. Er zijn daar trouwens ook veel plekken waar het net zo beroerd is als in Nederland.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests