Kruisbekken en Lariksen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Kruisbekken en Lariksen

Post by meeuwiss »

Kruisbekken en Lariksen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden! Ook in deze herfst en winter met opnieuw een invasie van Kruisbekken zijn ze, zoals gebruikelijk bij andere invasies, weer te vinden in de Larikspercelen van o.m. de Strubben en het Noordlaarderbos. De lange aanwezigheid van de zeldzame Witbandkruisbek tussen gewone Kruisbekken in het Noordlaarderbos heeft geleid tot een bezoek van honderden vogelaars uit heel Nederland en Belgie. Momenteel is deze ene Witbandkruisbek uniek voor heel Nederland!
De laatste jaren is er bij de bosbeheerders, zowel Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer het plan ontstaan bossen op te schonen, kapvlaktes te maken en exoten te verwijderen. Met als achtergrondgedachte dat we weer terug moeten naar de inheemse boomsoorten.Terug naar het oerbos gaat niet meer lukken. Het Beekbergerwoud was ons aller-allerlaatste oerbos in de 19-e eeuw. De Veluwe heeft zelfs 150 jaar de kans gehad naar een oerbos te groeien. Door regelmatige ingrepen toch mislukt, een gemiste kans!
Oerbossen bestaan al lang niet meer in Nederland en zullen er met dit beheer, alsmaar ingrijpen, nooit komen.
Jammer genoeg zijn de Larikspercelen in het Noordlaarderbos enorm uitgedund en zijn er vergaande plannen voor uitgebreide kap van Lariksen en Sparren in de Strubben en de Vosbergen.
Na kap van deze bomen zullen foerageer- en nestelgelegenheden van de Kruisbekken verloren gaan, zowel in Groningen als in Drenthe.
Om Kruisbekken te behouden voor onze provincie pleit ik ervoor de laatste Lariksen en Sparren te laten staan en opnieuw zelfs wat Larikspercelen aan te planten. Bijvoorbeeld op de ontstane kapvlaktes die na zo vele jaren, nog steeds er kaal bij liggen.
Groet
Guido Meeuwissen
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by martijn »

Hallo,

Lariksbossen zijn over het algemeen niet bepaald vogelrijk. En het kappen van deze bossen heeft niet zoveel te maken om er weer oerbossen van te maken, want dat is een kwestie van tijd maar meer om de biodiversiteit te verhogen. En ik ben van mening dat je je beheer niet voor één soort moet aanpassen. En zeker niet voor een soort die hier kan overleven omdat die afhankelijk is van exoten.


Martijn Bakker.
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by emoklunder »

Hallo Martijn,

Zeker in de winter zijn Larikspercelen beslist vogelrijk. Grote groepen mezen, Sijzen, in invasiejaren Barmsijzen en Kruisbekken maken volop gebruik van deze bomen.

Emo
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by alcovanklinken »

Vanuit kringen van paddestoelenkenners wordt al lang hartstochtelijk gepleit voor het behoud van naaldbossen in Nederland. Buiten vogels zijn er dus ook andere ecologische redenen om naaldhoutbossen te laten staan.

Groeten,


Alco
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by martijn »

Hallo,

Dit onderwerp wordt geregeerd door persoonlijke emoties. De één vind dit leuk de ander dat. Maar daar moet je je beheer niet op instellen. We willen allemaal wel wat. Of het nu gaat om paddestoelen, mezen of soorten vinken. Die redden zich best met berken en elzen. Maar Emo... inventariseer eens een perceel lariksen in het voorjaar. Volgens mij tel je alleen zwarte mees ( roofvogels niet mee geteld) Ook de ondergroei in lariksbossen is niet best. De grond is veel te zuur!! Wat ook weer invloed heeft op de omgeving.

Martijn.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by meeuwiss »

Vandaag prachtige Kruisbekfoto's van Gerrit Kiekenbos op deze site. Met name de foto's van de inmiddels in binnen- en buitenland bekende Witbandkruisbek is formidabel. Zelfs de kenmerkende, witte vlekken op de tertials zijn hierop te zien.
Als Gerrit zijn toestemming verleent zou het een prima idee zijn de foto van de Witband als omslag te gebruiken voor de nieuwe Grauwe Gors. Een rapportage over het lange verblijf van de (Witband-)Kruisbek in het Noordlaarderbos in deze winter lijkt mij een goed idee.
Hierin zou nog eens onderstreept kunnen worden hoe belangrijk Lariksen en Sparren, met hun zaden, zijn voor grote groepen overwinterende Sijzen, Barmsijzen en Kruisbekken.
Groet en een gelukkig Nieuwjaar!
Guido
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by emoklunder »

Hallo allemaal,
Vandaag heb ik heel veel vogels in Ter Apel gezien.
80% van deze vogels foerageerde in Lariksen.
De soorten, die ik aantrof in deze bomen waren: Kepen, Grote Barmsijzen, Kruisbekken,
Sijzen, Kuifmezen, Zwarte Mezen, Matkoppen en Glanskoppen, Koolmezen en Pimpelmezen.
Het is toch ondenkbaar, dat Lariksen uit onze bossen moeten verdwijnen, omdat er weinig broedvogels in voorkomen?
Dan kunnen we onze wintervoedselveldjes in de akkers ook wel omploegen!

Emo
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by martijn »

Hallo,

Wel grappig Emo. Ik had vandaag ook alle genoemde soorten, op kruisbek na. En dat allemaal in loofbos. En waarom moeten we de wintervoedselveldjes dan maar omploegen? Die snap ik niet helemaal.

Martijn.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by jhvenema »

Hallo Noordlaarderbos bezoekers,
Afgelopen weekend eens goed gekeken naar twee vlaktes in het Noordlaarderbos waar jaren geleden alweer grondig is gekapt. Wat mij opviel is dat hier op dit moment voornamelijk jonge opstand is van spar, den en lariks. Loofbomen (beuk en eik) hebben het kennelijk moeilijk om zich te vestigen. Dit komt waarschijnlijk door vraat van de hier aanwezige reeën en/of door ongunstige bodemstructuur en/of aanwezigheid dikke zure humuslaag.

Daar gaat Natuurmonumenten wat aan veranderen is de bedoeling. Zo zullen er dit voorjaar zo'n vier Krulhaarvarkens in het NLB geïntroduceerd worden die de bodem eens lekker moeten omwoelen waardoor (loof)bomen en andere planten zich sneller en massaler gaan vestigen. Wilde varkens zijn geen optie daar die in Drenthe niet los mogen lopen.
https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/ ... laarderbos

Dat het veranderen van een monotoon productiebos in een meer gevarieerd natuurlijk bos geen eenvoudige zaak is via natuurlijke weg, is al veel langer bekend en kan ook geen verrassing zijn voor de beheerders van het Noordlaarderbos.
http://edepot.wur.nl/32087
http://edepot.wur.nl/42562

Ook uit een recentere studie van de WUR kwam naar voren dat verjonging van een monoculture Douglasbos door middel van groepenkap, na aanvankelijke verjonging met berk, lariks, spar en den, op de lange duur (>25 jaar) uiteindelijk toch grotendeels weer zal bestaan uit een bos met Douglassparren wanneer natuurvolgend bosbeheer wordt toegepast.
http://edepot.wur.nl/42

Kortom: ik zou niet al te pessimistisch zijn over het verdwijnen van uitheemse naaldbomen zoals de Japanse lariks uit het Noordlaarderbos. Bovendien hebben SBB en Natuurmonumenten volgens mij al lang hun bosbeleid versoepeld en ervaren dat boomsoorten die van oorsprong niet in het Nederlandse bos thuishoren wel degelijk een belangrijk natuur- en belevingswaarde hebben.
Misschien is het mogelijk dat een boswachter van het NLB hier een reactie over kan geven?
Groet Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by martijn »

Hallo,

Ook logisch ja..........Beuk en Eik groeien tien keer langzamer als die exoten. Vandaar dat die exoten ook gebruikt worden als Productiebos. En groepenkap heeft dan weinig zin. Alles eraf!!! Of niet aan beginnen. Een beetje weldenkend mens weet ook dat deze discussie nergens op slaat. Deze discussie is puur gebaseerd op emotie maar heeft niets te maken met waar het echt om gaat, ik ga het ook niet uitleggen..............

Martijn.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by alcovanklinken »

in de discussie over wat je met natuur wilt, bestaan geen objectieve doelen. Wat je als maatschappij met de natuur om je heen wilt doen, heeft altijd een subjectief keuzemoment in zich. Emoties mogen daar ook een onderdeel van zijn; hoewel ik in bovenstaande discussie het emotionele gehalte best vind meevallen....
Zelf vind ik het merkwaardig dat we in Nederland enerzijds steeds meer omringd raken met onuitroeibare exoten (recente nieuwkomers: allerlei grondelsoorten, kreeftachtigen, reuzenspringbalsemien e.d.) en dat we die noodgedwongen accepteren. Anderzijds waait er soms opeens een puriteinse wind, die terug wil naar een ''pure'' natuursituatie van ooit. Ook in het bosbeheer heb je zo 'n puriteinse stroming. Maar waarom zou je in het bos geen ruimte geven aan soortenrijke toevoegingen zoals bijvoorbeeld larixen? Die staan er trouwens ook alweer een paar decennia!
Een grappige parellel met deze discussie, zie je bij discussies rond restauraties van bijvoorbeeld middeleeuwse kerken. Daar had je ook een puriteinse stroom , die bij restauraties terug wilde naar de ''zuivere oervorm'' tijdens de bouw. Daardoor is in verschillende gebouwen eeuwenlange historie rigoureus gesloopt. In restauratiekrigen is deze benadering gelukkig al 40 jaar geleden vervangen door een mildere, met een bredere blik (en waardering ook voor recentere onderdelen van een kerkgebouw).
Ik hoop dat deze bredere blik ook bij bosbouwers zal doorbreken. Natuurbeheerders krijgen minder subsidie en zullen meer inkomsten moeten krijgen ut verkoop van hout. Ongetwijfeld een (niet-inhoudelijke) reden om een fors percentage naaldhout te houden in de bossen!

Groeten,

Alco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by jhvenema »

Hallo Martijn,

Zo geheel logisch is dat niet. Het succes van de douglasspar schuilt niet zozeer in de groeisnelheid (deze is aanvankelijk zelfs lager dan soorten als berk en lariks) maar in de capaciteit om ook onder lage lichtcondities zich blijvend te verjongen. Daarnaast is successie (gelukkig) niet altijd een a-b-c-tje van dat de snelste groeier uiteindelijk (alleen) overblijft: ook abiotische en biotische (stress)factoren spelen een sturende rol. Successie laat zich daarom niet altijd even makkelijk voorspellen en daarom wachten bosbeheerders de eerste jaren maar even af (ook lekker goedkoop natuurlijk).

Overigens grappig om te zien dat de douglasspar sinds 2003 is toegelaten tot de Soortenlijst van de Nederlandse Flora http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland.
Dus pas maar op, voordat je het weet staat ook de op dit moment invasieve Sneeuwuil op de Nederlandse Avifaunalijst: afknallen maar voordat de soort zich hier succesvol gaat vestigen! Ben ik nu emotioneel of rationeel aan het denken?

Groet Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Kruisbekken en Lariksen

Post by martijn »

Hallo,

Begrijp mij niet verkeert maar ik ben ook niet tegen de bestanden douglas of lariks. Maar als ze gekapt worden met als doel om natuurlijk bos te verkrijgen hoor je mij niet klagen en zou het niet erg vinden. En de discussie begon volgens mij over dat je een onnatuurlijk bos zou moeten beheren voor Kruisbekken. En daar ben ik wel op tegen. En niemand heeft het hier over iets afknallen volgens mij. Een groot verschil hierin is ook het introduceren van soorten of natuurlijk vesteging, en dit geldt voor boom en dier.

Mvg
Martijn.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 43 guests