Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by meeuwiss »

Gezien de reacties, ook van Waterschapszijde, leek het mij goed deze tekst aan te passen. Door een vergissing van het waterschap Hunze en Aa is een deel van de Onnerpolder vroegtijdig leeggepompt. Mogelijk zijn door het droogvallen nesten verloren gegaan van bodembroeders. Zelf vind ik het, als beverliefhebber, jammer dat de wilgen rond het gemaal zijn omgezaagd. Aan de knaagsporen te zien waren deze wilgen heel aantrekkelijk voor bevers.
Misschien is het mogelijk in overleg te gaan met natuurorganisaties, zoals Avifauna Groningen, als er werkzaamheden gepland worden.
Als vogelliefhebbers profiteren wij natuurlijk ook van de kades, die onderhouden worden door het Waterschap en genieten wij van het uitzicht op het Onnergemaal. Als het Waterschap ernaar streeft steeds meer rekening te houden met het welzijn van vogels en zoogdieren, kunnen wij natuurlijk ook ons steentje bijdragen!
Groet
Guido
Last edited by meeuwiss on 02 Jun 2014, 13:33, edited 2 times in total.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by martijn »

Hoi Guido,

Drama, drama en nog eens drama.........ze leren het nooit!!!! Nederland moet netjes blijven, strakke slootjes, gemaaide bloemloze bermen en vooral geen overhangende takken boven het water.

Martijn Bakker
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by martijn »

Hallo allen,

Nog een verzoekje mijnerzijds, zouden jullie foto's kunnen maken van alle misstanden die jullie aantreffen in het veld? Ik heb al een behoorlijke collectie bij elkaar. Met nog meer foto's staan we sterker mocht de bom een keer barsten.......en het duurt niet lang meer voordat ik de krant benader voor een artikel.

Mvg
Martijn Bakker.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by jhvenema »

Hallo Martijn,

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met hoe je de waterschappen bejegend in dit soort gevallen. Het is al vrij bijzonder dat ze meewerken aan verhoging van het waterpeil zoals in de Zuidlaardermeerpolders. Te veel rompslomp en negatieve publiciteit rondom dit soort goodwill zou wel eens negatief kunnen uitpakken en de samenwerking tussen natuurbeheerders en waterschappen danig kunnen bemoeilijken in de toekomst.
Beter is (eerst) diplomatiek te werk te gaan door bijv. een mailtje te sturen naar iemand van het dagelijks bestuur (Hunze en AA: http://www.hunzeenaas.nl/about/bestuur/ ... stuur.aspx) van een Waterschap die de portefeuille Natuur voor zijn rekening neemt om tekst en uitleg te vragen over bepaalde gang van zaken.
Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 31 May 2014, 22:23, edited 3 times in total.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by wimvanboekel »

Hoi allen,

laat ik jullie eerst even uit de droom helpen (mocht je die hebben). De portefeuille Natuur bestaat niet in waterschapsland.
Verder ben ik het met jullie eens dat er (vanuit natuurbelangen gezien) regelmatig nog ondoordacht gehandeld wordt in de waterschapspraktijk. Dat heeft deels te maken met (te) strikt naleven van de veiligheidsnormen die vastgesteld zijn (geen bomen op dijken, bijvoorbeeld) en deels met ingesleten patronen die maar moeizaam veranderen. En soms kan het niet anders, juist vanwege die veiligheid.
Toch heb ik als bestuurder bij waterschap Noorderzijlvest de afgelopen 10 jaar gemerkt dat die veranderingen in denken en doen wel degelijk gaande zijn. Gelukkig maar. De mooie natuur- en waterbergingsgebieden die rondom de stad Groningen ontstaan zijn, zijn daar goede voorbeelden van. Dat neemt niet weg dat het nog veel beter kan, mét behoud van de noodzakelijke (zie zuid-Drenthe de afgelopen week) veiligheidsnormen.
Het is goed om medewerkers en bestuurders van waterschappen aan te spreken (op normale toon) als je meent dat zaken vanwege natuurbelangen anders moeten. De agrarische sector bijv. doet dit ook als het om hun belangen gaat. Het liefst gaat dat aanspreken dan via een overkoepelende (vertegenwoordigende) organisatie met een grote, betrokken achterban. Dat legt het meeste gewicht in de schaal. De terreinbeheerders lijken het eerst in beeld voor die rol, maar de vereniging Avifauna Groningen zou die rol ook kunnen hebben. Ik ben dan ook nog steeds benieuwd naar de uitkomst van het gesprek dat jullie zouden hebben met waterschap Noorderzijlvest.
Een hoop stampei maken en de krant erbij slepen werkt meestal alleen averechts en speelt de partijen binnen het waterschap die niets moeten hebben van natuur in de kaart. Stille diplomatie dus, maar wel door de juiste partij(en).

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by Wilster »

Ik heb de indruk dat sommigen menen dat er een soort rechtbanktribunaal op bezoek moet bij Noordpolderzijlvest. Dat gaat dus niet gebeuren.Wat dat betreft schaar ik mij achter de berichten van Jan Henk en Wim.
Grootste probleem momenteel is nog een datum te vinden voor het gesprek....

Arjo
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by jhvenema »

Hallo,

In dit kader is het wel leuk om ook te zien hoe de diverse partijen het gereedkomen van de Onner- en Oostpolder -30 mei jl. officieel- naar buiten toe communiceren. Zo wordt bij Hunze en Aa's niet gerept over natuurwaarden, slechts het woord "bijzonderheden" wordt gebruikt om aan te geven wat er op de nieuw geplaatste infopanelen op het gemaal te zien is. Ook op de bijgaande foto valt niet af te lezen wat er nu op deze infopanelen te zien is. Tsja...

GLS http://www.groningerlandschap.nl/actuee ... olderklaar
Hunze en Aa's http://www.hunzeenaas.nl/actueel/nieuws ... haren.aspx
Pers http://www.harenerweekblad.nl/infopanel ... ostpolder/

Of tijdens deze feestelijke (verregende) opening in het bijzijn van de pers ook de vergissing van het Waterschap dit voorjaar aan de orde is gekomen waar ik te betwijfelen.
Jan Henk.
ubels
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 06 May 2014, 21:09

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by ubels »

Wouw! Ik heb het forum een tijdje niet gelezen en was in de veronderstelling dat het onderwerp niet zo leefde (in de eerste week weinig reactie) maar ben blij verrast dat er een enorme discussie is rond dit onderwerp. Ik ben blij dat het Waterschap om de tafel wil met Avifauna Groningen. Ook gemeenten, boeren en particulieren doen vrolijk mee aan de kaalslag, soms kan ik me dat uit oogpunt van verkeersveiligheid wel voorstellen maar waarom moet er langs een fietspad dwars door het weiland een strook van 3 meter gemaaid worden? Waarom maaien boeren steeds vaker ook de wegberm van hun perceel tot aan hun huis (soms tot aan het wateroppervlak van de sloot)? Vaak blijft het gemaaide gras gewoon liggen (ook bij fietspaden hier in de gemeente), ik kan me niet voorstellen dat mensen dood gras en bloemen mooier vinden dan bloeiende grassen en bloemen. In het Lauwersmeer gebied heb je prachtige bermen met veel bloeiende planten (ook elders wel trouwens), dat kan toch op andere plekken ook?
Als het vernielen van nesten volgens de flora- en faunawet niet mag, waarom komen boeren daar dan massaal mee weg? Of geldt dat alleen in toegewezen gebieden?
Nogmaals ik ben blij dat het Waterschap zich welwillend toont, eventueel wil ik daar wel bij zijn al ben ik absoluut geen expert in dit soort zaken (ik stoor me net als Martijn nogal aan de opruimdrang in dit land en denk dat er met minder maaien ook nog wel wat te besparen valt).

Groet,
Richard
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by wimvanboekel »

Het is al een hele tijd stil rond dit onderwerp. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ooit wat gekomen is van een gesprek tussen een afvaardiging van Avifauna Groningen en het waterschap? Waarschijnlijk niet (wat jammer zou zijn), maar voor de zekerheid toch nog even vragen. Hierbij dus.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by Wilster »

Ah, ja dat stond nog steeds ergens op mijn lijst: een kort verslag van het bezoek aan Noorderzijlvest.

Het kostte enige moeite om een afspraak te maken op een moment dat iedereen kon, maar via datumprikker werd het uiteindelijk 22 juli jl.
Desondanks kwamen twee heren zonder opgave van reden niet opdagen (was blijkbaar toch niet zo belangrijk voor ze), dus de Avifauna-delegatie bestond uit ondergetekende en Rob Lindeboom.
Van het waterschap waren aanwezig Menno van der Meer (verantwoordelijk voor beheer en onderhoud) en Jasper Schut (ecoloog).
Het standpunt dat werkzaamheden in principe buiten het broedseizoen moeten plaastsvinden wordt gedeeld door het waterschap, maar het valt niet altijd te vermijden dat er ook in het broedseizoen werkzaamheden moeten plaatsvinden. Met behulp van foto's werd duidelijk gemaakt dat in het geval van Kardingermaar er gekeken is naar broedvogels, maar dat die niet zijn aangetroffen. Gezien de situatie zoals aangegeven op de foto's is het ook onwaarschijnlijk dat er broedvogels over het hoofd konden worden gezien. De uitvoerenden waren ook nadrukkelijk geïnstrueerd om te letten op aanwezigheid van mogelijke broedvogels. Dit laatste heeft ook te maken met een betre implementatie van de Flora- en Faunawet (FFw) en de Gedragscode voor Waterschappen. Zo werkt Noorderzijlvest met aannemers die gecertificeerd zijn op het gebied van de FFw. In het gesprek werd vervolgens op diverse zaken ingegaan, zoals harde overbeschoeiingen. Het waterschap streeft wel naar verbetering van de natuurbelangen, maar heeft ook te maken met andere belangegroepen. Binnen het waterschap worden de mensen nu wel geschoold om de kennis over de FFw en het Convenant te verspreiden, maar dat betekent uiteraard niet dat alles nu goed zal gaan. Er wordt echter de nadrukkelijke wens uitgesproken dat mensen (vermeende) misstanden binnen het beheergebied van Noorderzijlvest melden. Er is voor het contact met het waterschap een speciaal emailadres daarvoor:
floraenfaunawet@noorderzijlvest.nl

Zowel dhr.Schut als dhr.Van der Meer geven aan graag in gesprek te blijven. Ondergetekende geeft daarop aan dat er ook nog wat zaken spelen aan de Waddenkust. Er zal hierover een gesprek worden geregeld met de Wadvogelwerkgroep.

Ongetwijfeld zijn er mensen die nog steeds ontevreden zijn na bovenstaande (wantrouwen tegen instanties zit er bij sommigen diep ingebakken). Mijn persoonlijke indruk is echter dat het wel degelijk de bedoeling is binnen Noorderzijlvest om meer dan in het verleden rekening te houden met natuurbelangen, hoewel dat, maar dat in de aard van een waterschap, niet altijd zal lukken. Belangrijkste vind ik is dat er bij uitvoerende werkzaamheden en in het beleid de natuurbelangen actief worden meegewogen. De toekomst zal uitwijzen wat dit in de praktijk gaat betekenen.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, dan zal Rob Lindeboom mij wel aanvullen.

Arjo Bunskoeke
secretaris Avifauna Groningen
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Nieuwe beschoeiing Kardingermaar

Post by wimvanboekel »

Hoi Arjo,

bedankt voor het uitgebreide verslag. Goed dat dit gesprek plaats heeft gevonden en dat het blijkbaar een positieve indruk heeft achter gelaten.
Ook mijn indruk, als bestuurder, is dat de medewerkers van het waterschap zo goed mogelijk rekening proberen te houden met de natuur waarin ze werken. Wat dat betreft is er, zoals al eerder gezegd, al heel veel verbeterd de afgelopen 10 jaar. Ik merk wel dat de kennis van die natuur niet altijd zo groot is als je graag zou willen. Het is daarom goed om in gesprek te blijven met de (beleids)medewerkers en ze, waar nodig, te wijzen op dingen die beter kunnen. Fouten signaleren en doorgeven is daarbij belangrijk, maar dan a.u.b. niet op de negatieve manier die eerder in dit forumonderwerp gebruikt is. Dat werkt alleen maar averechts.

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests