Graag geen nestplaatsen roofvogels vermelden

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Graag geen nestplaatsen roofvogels vermelden

Post by jhvenema »

Hallo allen,

Wij als bestuur van Avifauna ontvingen onlangs een telefonisch verzoek van een Havik onderzoeker om terughoudend te zijn met het aangeven van nestplaatsen op waarneming.nl
De onderzoeker ervaart dat wanneer nestplaatsen op waarneming.nl staan vermeld, deze nesten bovengemiddeld doelwit worden van verstoring.
Dus ten overvloede nogmaals het verzoek: geen nestplaatsen van roofvogels vermelden op waarneming.nl of andere waarneming sites. Er wordt meegekeken door mensen met kwade bedoelingen... :(

Het bestuur.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Graag geen nestplaatsen roofvogels vermelden

Post by MaartenJansen »

Belangrijk bericht, Jan Henk. Jammer dat dat gebeurt. En we wonen niet eens in zuid-west Friesland... Weet je ook of waarneming.nl daar zelf nog iets mee doet? Of stel ik mijn vraag wellicht op het verkeerde forum?
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Graag geen nestplaatsen roofvogels vermelden

Post by Wilster »

Bij het invoeren van een waarneming op waarneming.nl kun je kiezen om een waarneming tot een bepaalde datum verborgen te houden (en/)of KM-hokvervaging aan te klikken. Dat is juist voor dit soort gevallen, waarbij je wel de waarneming wilt registreren, maar voorkomen dat bv. een nestplaats wordt verstoord.
Die mogelijkheid zou inderdaad in sommige gevallen best eens vaker mogen worden gebruikt. Er lopen helaas nog te veel idioten rond.

Arjo
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Graag geen nestplaatsen roofvogels vermelden

Post by MaartenJansen »

Hoi Arjo',

Uiteraard ken ik die functie, maar je zou verwachten dat er een automatisch embargo op de combinatie van bijvoorbeeld Havik en bezet nest komt, waar dan ook. Ik zie dat dat nu niet gebeurt. Maar ik kan die vraag beter aan wn.nl stellen.

Groeten.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests