4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by randomeda »

Beste allen,

Ik sloeg een en ander al met verbazing gaande, maar het wordt steeds meer een circus in de Onlanden:

http://www.dvhn.nl/groningen/De-Groene- ... 46531.html

en dat met actieve rol van Naturmonumenten. Ik weet uit eigen ervaring hoe journalisten zijn, dus het kan zijn dat het beeld wat vertekend is, maar SBB gaat er wel met gestrekt been in lijkt het hier (met kulargumenten overigens). Het liefst moet alles een grote Disney attractie worden lijkt het wel! Maar goed, wie weet is een en ander vertekend door de krant....kan AvifaunaGroningen hier nog een rol in spelen? het lijkt mij dat het prima is dat het gebied (beperkt) toegankelijk is, maar om er grote evenementen te organiseren, is dan weer een heel ander niveau.

groet

Michel (doet broedvogelinventarisaties in de Onlanden)
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by Wilster »

Helaas, geen rol voor Avifauna Groningen. Ten eerste omdat we de menskracht missen om actief bezig te zijn met vogelbescherming (zie daartoe de jaarverslagen van de afgelopen jaren), maar vooral ook (ten tweede) omdat de Onlanden niet in Groningen ligt. Juridisch zijn wij dus geen partij.

Maar uiteraard kunnen individuele leden wel actie ondernemen in deze. Zeker als ze ook nog lid zijn van Natuurmonumenten.
Ik vrees dat er nog wel meer zaken komen zoals die verstorende 4-mijlsloop in de Onlanden of het reduceren van de Oostvaardersplassen tot een veredelde kinderboerderij. Mijn voorspelling is dat milieu en natuur de komende tijd meer uit de politieke en maatschappelijke gratie zal raken. En dat zal ruimte geven aan aan mensen die natuur toch vooral of alleen met een economische blik bekijken, zowel bij provinciale besturen (die sinds 1 januari, helaas, meer zeggenschap hebben over natuurbeleid) als bij bv. Natuurmonumenten. Natuur is iets waar je natuurlijk wel wat aan moet hebben: je hond lekker vrij uitlaten, survivalkampen organiseren, kanoën, doorheen crossen met je mountain bike, quad of motor. Je kunt ook prachtig van die vliegerwedstrijden houden in bv. de onlanden. Of je drone uitproberen. En nu ik er over nadenk: die hoge kijktoren die men wil bouwen in de Onlanden is ook heel geschikt voor absailen. En als we toch bezig zijn: een paar van die talrijke ganzen zijn heel geschikt voor op het menu van lokale restaurants. Streekgerechten doen het publicitair goed. Er zijn genoeg van die ganzen en ze anders zitten ze toch ook alleen maar wat kostbare vegetatie weg te eten of te vertrappen en bevuilen. De Onlanden is ook geen pakkende naam. Laten we het gebied omdopen in een echt Drents Wildlands Adventure Park.
Hmmm, dat klinkt toch ergens wel bekend in de oren....

Arjo
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by jhvenema »

In aanvulling op Arjo's reactie: er bestaat een speciale stichting die over de Onlanden waakt: Stichting Natuur in de Onlanden: http://www.natuurindeonlanden.nl/.
Hierin zitten zeer capabele mensen die de natuurwaarden van de Onlanden prima verdedigen, zoals ook uit het NvhN stuk blijkt.

Iedereen kan zelf een bijdrage leveren door het lidmaatschap van Natuurmonumenten op te zeggen en in plaats daarvan deze stichting te steunen. Ga in discussie met boswachters en bestuurders en druk ze op het hart dat natuurorganisaties niet bedoeld zijn als recreatieclubs. Ik zou zeggen: 'Nature first and only'.
Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by Marco_Glastra »

Het is voor een belangrijk deel aan Natuurmonumenten te danken dat De Onlanden zich als natuurgebied heeft ontwikkeld en we kunnen genieten van roerdompen, snorren, steppekiekendief etc etc op een steenworp afstand van de stad Groningen. Dat NM ook ruimte biedt aan mensen die willen hardlopen in de natuur doet daar niets aan af. Ik denk dat vogelaars en vooral fotografen meer verstoring opleveren dan de hardlopers die zich aan wegen en paden houden. Dus ik zou van allebei lid worden/blijven.
Groet, Marco
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by randomeda »

Nou, dan zijn we het allen in ieder geval gedeeltelijk eens. Wat mij betreft moet de natuur rust krijgen. Nu er een bijna ecologische hoofdstructuur is, lijkt alles daarbuiten gedoemd. De natuurgebieden daarbinnen mogen wat mij betreft helemaal worden afgesloten, zeker voor evenementen maar ook voor al die malloten met hun toeterlenzen en twitchers (geen natuurliefhebbers, maar postzegelverzamelaars) maar ook voor gewone vogelaars.
Een disneyficering van al die gebieden is gewoon extra niet leuk. Maar behalve dat, was ik gewoon extra verbaasd/geraakt door het gestrekte been waarmee NM er in dat interview blijkbaar in moet gaan. Je zou namelijk denken, maar ik ben blijkbaar erg naïef, dat je er ook wel op een normale en volwassen toon over kunt praten.

groet

Michel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by arenaria »

Waarom moet er een schop uitgedeeld worden aan vogelaars? Ik kijk zelf een halve dag per week vogels in de Onlanden. Meest met het fietsje, altijd vanaf de weg. Wat is daar mis mee? Wat doe ik fout? Ik hou van vogels. Dat mag toch bij deze vereniging?

Ook ben ik ervan overtuigd dat de belangstelling van vogelaars een gebied als dit extra beschermt, puur door duidelijk te maken dat het er voor een bepaalde groep mensen toe doet.

En ik zie er veel fotografen, eenzame, zwijgzwame en geduldige types. Nooit een daarvan in het veld gezien, meestal met eindeloos geduld vanuit de auto in de berm ... en prachtige foto's, die ook weer aantonen dat dit gebied iets geweldigs is.

En die hobby twitchen ... vergelijk dat es met motorcross, drones vliegen, autoracen? Twichers maken duidelijk dat vogels moeten bestaan.

Groet,

Jan Allex
Last edited by arenaria on 30 Jan 2017, 20:38, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by anaburen »

Natuurorganisaties mogen in hun handen knijpen als hun gebied door vogelaars en vogelfotografen wordt bezocht. Dit zijn de mensen die de bescherming van het gebied bewaken en de waarde ervan publiek maken. Dat een enkeling de regels overtreedt is jammer, maar geen reden om een hele groep te diskwalificeren.

Ana
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by randomeda »

Nou, ok, sorry aan alle brave vogelaars/fotografen en andere soorten. Ik wil mensen van goede wil niet diskwalificeren, maar er blijft wel en erg belangrijke vraag staan: MOETEN alle gebieden toegankelijk zijn? Zijn gebieden alleen het beschermen waard als er vogelaars kunnen komen? Dart is toch behoorlijk antropocentrisch geredeneerd, lijkt me. Er zijn genoeg plaatsen waar je vogels kunt kijken in de niet-beschermde, soms zelf bebouwde, gebieden. Een selectie van de afgelopen tijd: de gorzen bij zuidbroek, de pestvogels op het zernike, maar ook de roodkeelduiker in Lauwersoog. Of die vage roodkeelnachtegaal in iemands achtertuin, of die lijster door de poes gepakt in Beijum..... Allemaal toegankelijk in openbaar gebied, voor alles en iedereen. Kunnen we dan in ruil daarvoor niet ook stukjes onaangeroerd, onbekoekeloerd laten?

groet,

michel
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by MaartenJansen »

Ik was die dag in de Onlanden samen met een ander Avifauna lid, en niet om aan het evenement mee te doen, maar om rustig van vogels te genieten met de fiets op de paden. Ik vind de reactie van de woordvoerder van NM niet correct

Ten eerste begaven de bezoekers van het evenement zich die dag wel degelijk van de paden af in het gebied tot ver daarin; dit kwam omdat het ijs op bepaalde plekken bevroren was. Men begaf zich tot aan de bomen in het Eelderdiep waar de dagen daarvoor nog Zeearenden te bewonderen waren. Veel vogels die normaal langs het Eelderdiep vliegen op mooie dagen waren niet te zien; zoals de Steppekiekendief en Havik.

Wat mij stoort aan de reactie van Zwiers van Natuurmonumenten is hoe hij omgaat met oprechte bezorgdheid van mensen die de belangen van de natuur in deOnlanden op de voorgrond zetten. Dat je het er niet mee eens bent en het beleid uitlegt, prima, maar een karakituur maken van deze mensen als intolerante figuren ("donkergroenen" - mooie geuzenaam?) is niet op zijn plaats. Bovendien gaat het vaak over mensen die op de een andere manier verbonden zijn aan het gebied als vrijwilliger voor dezelfde organisatie en uren vrije tijd opgeven voor onderzoek en andere werkzaamheden zonder tegenprestatie.

Marco's reactie, op persoonlijke titel, interpreteer ik als een oproep tot een zelf-kritische blik bij iedere vogelaar/fotograaf om verstoring zoveel mogelijk te beperken, want ook vogelaars op de fiets hebben een impact; al is mijn vermoeden dat deze impact een stukje lager is dan evenementen waarbij veel mensen in een natuurgebied samenkomen om te sporten/aan te moedigen.

Er is wel onderzoek gedaan naar de effecten van recreatiedruk, volgens mij door Bijlsma, waarin hij terecht stelt dat het vreemd is dat het verschijnsel niet vaker wordt bestudeerd in een dichtbevolkt land. Ik ben zelf bang mede door de reactie en de inrichting van Natuurmonumenten dat de moderne natuurbeheerder daar ook niet nieuwsgierig naar is.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by jhvenema »

Er bestaan wel degelijk -zeer lijvige- rapporten over effecten recreatiedruk op natuur, echter, vaak weinig toegespitst op specifieke gebieden.
Voor de echte 'donkergroenen' onder ons hier even een verwijzing:
https://www.noordzeeloket.nl/images/rec ... n_1163.pdf
Daarnaast bestaan er natuurlijk de nodige MERs waarin aandacht is voor recreatiedruk, maar hiervoor moet je de vaak ontoegankelijke bureaulades van beleidsmakers gaan napluizen.
JH
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by MaartenJansen »

Bedankt JH en groeten van een donkergroen persoon. Volgens mij was het onderzoek van Bijlsma gedaan in het gebied Planken Wambuis.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: 4 mijl in de Onlanden en Natuurmonumenten

Post by arenaria »

Ik hoorde uit zeer betrouwbare bron dat er zeer concrete plannen zijn om binnen een jaar of twee te komen met een boek over de vogels en hun ecologie in het Veluwse Planken Wambuis.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests