Insecten(eters)

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Insecten(eters)

Post by arenaria »

Moesten jullie ook zo triest lachen bij de berichten uit Duitsland? 80% van de insecten is verdwenen. Dit komt als resultaat van 27 jaar studie op een CES.

Ha. Dat wisten vogelaars toch al lang? Ziet u nog wel eens Bonte Vliegenvangers op trek? Ik denk dat ik de laatste 5 jaar op plekken waar altijd aantallen zaten (Noordpolderzijl, Kroonspolders Vlieland) geen enkele meer heb aangetroffen.
En in mijn tuintje, ongeveer de enige plek in de straat die niet compleet is betegeld, zie ik de laatste jaren bijna niks meer - ik had in de hele zomer nog geen 10 bijen, nauwelijks vlinders (alleen Atalanta's, dat zijn trekvlinders), nauwelijks wespen en ook haast geen steekmuggen. De aantallen Huis- en Boerenzwaluwen zijn sinds ik hier woon (2002) met zeker 70% afgenomen.
Gelukkig hadden we een Hommelnest in de spouw, maar de Gemeente Groningen heeft de hele zomer alles op alles gezet om hun foerageergebied (een prachtig veldje rolklaver) tot op de gele wortels af te maaien - wat prima gelukt is, want elke keer als de zon maar even scheen, verscheen er een motormaaier, gevolgd door een meneer met een kantjesmaaier die ook de laatste sprieten nog neerhaalde.

Op het tv-journaal werd de vraag gesteld hoe het in Nederland met de insecten zou zijn gesteld. Nou, die vraag durf ik wel aan: nog veel erger dan in Duitsland.

Jan Allex de Roos
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Insecten(eters)

Post by Wilster »

Het wordt tijd dat er wat wordt gedaan aan neonicotinoiden en andere bestrijdingsmiddelen waarvan op zijn minst een sterk vermoeden bestaat dat ze schadelijk zijn voor veel insecten waaronder bijen en vlinders.
Zie bv. het volgende youtune-filmpje van een lezing van Dave Goulson:
https://www.youtube.com/watch?v=16Y33t9VCEE

"Europa" wil nu weer onder de lobby-druk van producenten en een deel van de agrarische sector glyfosaat (bestanddeel van o.a. Round-Up) toch weer voor 15 jaar toestaan.
Dit voorjaar heeft o.a. Nederland zich uitgesproken tegen zo'n verlenging, maar het is maar de vraag of de nieuwe Nederlandse regering aan dit standpunt blijft vasthouden.
Daarom een oproep om de online petitie te tekenen:
https://actions.sumofus.org/a/netherlan ... source=mlt

Minder insecten betekent inderdaad o.a. minder vogels: ondersteun daarom deze petitie!

Arjo Bunskoeke
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests