Stadsduiven in de stad Groningen.

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Sinds 1993 tel ik broedvogels in een deel van Vinkhuizen. In mijn plotje is zeker geen sprake van een toename van het aantal stadsduiven met een faktor 3 (ook in Vinkhuizen worden duiven bijgevoerd). Er is eerder sprake van een afname.
Dit zegt natuurlijk niets over het aantal duiven in de binnenstad. Misschien zijn er zelfs wel duiven uit Vinkhuizen naar het luilekkerland in de binnenstad getrokken.........
Ik weet zo ook niet hoe men aan het aantal van 6000 duiven komt en hoe betrouwbaar dat getal is. Wellicht dat ik dat als vertegenwoordiger van Avifauna in het Groenplatform van de gemeente wel zou moeten weten.
Het idee van een stadsduiventelling is zo gek nog niet, hoewel eerst eens goed gekeken moet worden hoe een betrouwbare telling kan worden uitgevoerd: hoe mobiel zijn duiven eigenlijk in de stad ?

Het stadsduivenrapport van SOVON moet ik nog lezen.

Arjo 8O
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoeveel duiven er precies zijn weet ik niet - wel denk ik dat er op het Heerenplein (daar bij dat videopaviljoen en het beeld Langs Moeders Graf)elke middag tegen voedertijd wel 1000 rondvliegen. Als er nog een paar van die plekken zijn zitten we snel op 6000. Ook op het Guyotplein zitten er veel.
Zou een aardig onderwerp voor een simultaantelling zijn - kunnen we dat niet es voor de gein organiseren?

Jan Allex
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Jan Allex, je hebt natuurlijk gelijk. Ik denk dat er best wel 6000 duiven in Groningen aanwezig kunnen zijn.
Maar ik heb zo mijn twijfels of het aantal duiven nou zo is toegenomen. Was de schatting van 2200 duiven (aantal territoria maal 2) uit de jaren negentig niet wat te laag/te voorzichtig ?

Het idee voor een duiventelling ondersteun ik.

Arjo
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Leuk, zou het niet in een flinke morgen cq middag fietsen al een heel stuk duidelijker worden? Of is de stad toch te groot? Ik ben niet zo'n teller.

Jan Allex
User avatar
leon bewe

Post by leon bewe »

of het er nu 100, 1000, 5000 of 10.000 zijn, blijkbaar zijn er genoeg om voor sommige mensen overlast te veroorzaken (laat duidelijk zijn niet voor mij hoor).

Aan de andere kant ruimen ze ook wel veel troep op, gevallen friet en brood, en vormen op hun beurt prooi voor slechtvalk en havik in stadse omgeving.
Eerlijk gezegd zouden we ons beter druk kunnen maken om andere vogelsoorten, die het zonder een beetje extra hulp niet redden, want die stadsduif redt het tegen de verdrukking in toch wel. Overigens, als er bestreden gaat worden, ben ik voor bij stadsduiven voor een harde en open manier. Dus geen eitjes schudden of kalkeitjes neerleggen.

leon
User avatar
leon bewe

Post by leon bewe »

Heel begrijpelijk Klaas, voor veel mensen zijn stadsduiven natuur binnen handbereik, voor anderen slechts stadsstoffering.

Misschien een keer 'n simultaantelling waarbij iedereen tegelijkertijd op alle pleinen gaat voeren, hup avifauna- en stadsduivenwerkgroepleden, iedereen een halve kilo graan en tellen maar.

leon
User avatar
Wip

Post by Wip »

In hoeverre zijn stadsduiven nog 'natuur'? Lijkt me niet echt.

Waar ik me vooral aan erger zijn die mensen die steeds graan en mais in steegjes strooien. Wat een kul. Regelmatig ligt het er te verschimmelen en te rotten en wordt het een glibberige bende. Aangezien het op straat ligt lijkt het me ook ratten aan te trekken. Gooi dat spul bij jezelf op het dakterras zou ik zo zeggen! :evil:
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests