soepganzenbeleid in het Groningse

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

soepganzenbeleid in het Groningse

Post by anaburen »

Misschien heeft u er mij eerder over gehoord: over de soepganzen in het Noorderplantsoen.
De gemeente heeft gemeend een aantal van hen naar de Ostadevijver te moeten ontvoeren, zonder aanziens des suboriginens.
Ze kregen dus ruzie en een aantal van hen nam de benen naar het Alfa-College.
Daar waren zij buiten bereik van de eierenschuddende gemeenteambtenaren en kregen geheel ongehinderd 6 jonkies.

Nu kwam ik vandaag onverwacht op het kruispunt van de Eendrachtskade en het Abel Tasmanplein.
Dat is een druk verkeersknooppunt.

Hoe groot was mijn vreugde toen ineens 10 ganzen hoera op mij
afvlogen!
2005-10-08alfaganzen1.jpg
2005-10-08alfaganzen1.jpg (92.25 KiB) Viewed 3067 times
De Noorderplantsoenganzen verwelkomden mij van harte, maar de dominante Ostadegent beet mij meteen in mijn been.
Nu ben ik overdreven tolerant wat de Anser unox betreft, maar ik vraag mij af hoelang de gemeente Groningen haar struisvogelpolitiek wil voortzetten en niet wil zien dat er midden in het stadscentrum door haar eigen stomme schuld een nieuwe florerende kudde soepganzen is ontstaan die zonder ingrijpen geweldig van het leven gaat genieten.

En dan moeten ze ook niet jaloers zijn, die gemeenteambtenaren.

Ana
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Ik zou zeggen "opruimen die beesten" maar dat is persoonlijk. Tuurlijk is het leuk voor mensen, met name die met kinderen om die beesten vol te stouwen met brood. Alleen dezelfde problemen zijn al ontstaan als die met de wilde eend. Echte wilde grauwe ganzen in natuurgebieden zijn al gepaard met soepganzen! De jongen die hier uit voortkomen zijn biologisch en genetisch gezien waardeloos. Op deze manier komen inheemse soorten ernstig in gevaar. En onderschat dit probleem niet. Want het lijkt nu allemaal wel mee te vallen, maar hoe lijkt het over tien jaar. Dan heeft elke wilde eend of grauwe gans wel ergens een wit vlekje. En wat is het dan? Een soepeend of een soepgans of is het toch echt een wilde.

Groet Martijn Bakker
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik zal het je nog gekker vertellen: ik zag onlangs op het Paterwoldse meer een soepgans samen met een Canadees en 3 jonkies:
2005-08-18hybride1.jpg
2005-08-18hybride1.jpg (127.77 KiB) Viewed 3066 times
Geen gezicht. Ik vraag me af hoe het verdergaat. Trekt die Canadees dan verder in de herfst of blijft ie? En de jonkies?

Ana
User avatar
Jan S.

Post by Jan S. »

Die Canadese gans lijkt mij ook al niet helemaal helder in de hals
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests