Teltrekpost

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

en trekt het wat? :?:
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Het trekt behoorlijk goed Henk, althans vanmorgen (maandag).
Maar ik ervaar wel een probleem dat ik eerder niet had: ik tel niet. Ik kijk alleen maar. Ik zeg zo nu en dan 'oef', of 'verrek', of er komt een laag soort grommen uit me, maar tellen, ho maar. Tellen gaat me niet goed af, ik moet vaak opnieuw beginnen en dan zijn de vogels alweer voorbij. En dus heb ik het tellen maar opgegeven. Maar ondertussen zit ik wel achter het raam trek waar te nemen. Ik ben dus op mijn post, ik neem trek waar. En dus, zeg ik, heb ik thuis een trekpost.
Stel nu dat er langs mijn voordeur, waar ik een papiertje heb opgehangen met het woord Trekpost, een vogelaar langs komt die er wel trek in heeft om bij mij te komen tellen. Dan verandert mijn trekpost toch in een teltrekpost?
Zou Leon hier misschien nog even op willen reageren?

Renze
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Een trektelpost is een post (een plek) waar trekvogels worden geteld. Een teltrekpost is een post waar gekeken wordt hoe vaak iemand zich aftrekt. Hier heb je weer andere site's voor.

Groet Martijn Bakker
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Martijn,

Mag ik je verzoeken je redenering consequent te houden? Oftewel voor beide gevallen dezelfde regels te laten gelden?
Als je een post waar trek wordt geteld een trektelpost wilt noemen, dan is ook in jouw tweede voorbeeld gewoon sprake van een trektelpost.
Ik kan me voorstellen dat het je tegen de borst stuit om voor het tellen van trekbewegingen van geheel verschillende aard hetzelfde woord te gebruiken, maar helaas, willen we een beetje logisch blijven redeneren, dan moet dat toch.
Dank zij jouw gegoochel met de logica heb ik trouwens wel een sterk argument aangereikt gekregen om mijn post thuis een trekpost te blijven noemen. Maar ik tel dan ook niet. Tellen geeft problemen.

Dat brengt me trouwens op het volgende: kan dat, dit soort zorgeloosheid? Ik bedoel, is dat eigenlijk toegestaan in de vogelarij, een post inrichten waar trek wordt bekeken zonder dat er wordt geteld? Ik zou dit namelijk wel wat meer willen promoten, maar misschien is het not done?

met groet,

Renze
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Beste Renze e.a.,

In jouw laatste alinea schets je een oud probleem. Op trektelposten heb je nl. altijd kijkers en tellers. De kijkers kijken en genieten. De tellers kijken ook, maar ze tellen ook. De kijker zal thuiskomen en vertellen “ Een leuke dag: klapekster, visarend en graspieper” De teller komt thuis en zegt “ Een leuke dag: 1 klapekster, 1 visarend en 12.434 graspiepers” Eigenlijk weinig verschil. Wat is dan het probleem? Het volgende: kijkers praten te veel. Ze zeggen tegen elkaar “Kijk een vlucht regenwulken”. Dat stoort de tellers, want die zijn nog bezig de wulken te tellen.
Kijkers en tellers moeten daarom zich een beetje gescheiden van elkaar opstellen en dan mag je kijken zonder te tellen. Zorgeloos!

Groet Aart
User avatar
Leon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 27 Oct 2005, 23:00

Post by Leon »

Renze,

Je vroeg me in je bijdrage van 17 oktober om een reactie. In het kader van de fijnslijperij, die ik overigens op prijs stel, bij dezen dan mijn potje mierenneuken.

Helaas is jouw redenering om te komen tot een teltrekpost wel interessant, maar niet volledig, en wel om twee redenen.

Ten eerste staat het je natuurlijk weliswaar vrij om je achter het raam gelegen post waar af en toe grommen te beluisteren zijn een trekpost te noemen, en daarvan kond te doen middels een al dan niet papieren bordje naast de deur, maar dat neemt niet weg dat de gemiddelde vogelaar zich bij dit begrip iets anders zal voorstellen (ja precies: een trektelpost!) en dat dit ook zal afwijken van een eventuele definitie in een nieuwe Van Dale (staat 'ie er al in?).

Ten tweede, als die vogelaar, aangetrokken door dat briefje met Trekpost, mocht besluiten het grommen te negeren en daadwerkelijk op regelmatige basis de langstrekkende vogels te gaan tellen in Huize Trekpost, dan zal de logische benaming voor deze post toch Trekteltrekpost worden, of beter nog Vogeltrekteltrekpost! Het begrip teltrekpost laat namelijk open wát er dan precies geteld gaat worden vanaf de trekpost: langswandelende mieren, schapen over de dam of misschien wel mooie meisjes...

Maar nu nog zo wat: bij trektellen kan iedereen zich wat voorstellen; hoe zit dat dan met het werkwoord teltrekken? Iemand recentelijk nog lekker telgetrokken/geteltrekt?

Groet,
Leon Peters

P.S. Afgelopen zondag zowel trekkijker als trekteller, en probeerde me dan ook uit alle macht gescheiden van mezelf op te stellen...
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Aart, Martijn, Leon,

Ik zie het probleem, nou en of!
Aart, je beschrijving is glashelder herkenbaar. Ik wil zeker geen bijdrage leveren aan verstoring door vermenging. Mijn voorgenomen promotie van het trekposten trek ik met onmiddellijke ingang in. Met kletstrekposten wil ik niets te maken hebben!
Martijn, Leon, jullie dringen aan op een conventioneel gebruik van het woord. En of je gelijk hebt. Vandaag binnen 2 uur drie types aan de deur gehad, 2 mannen, 1 vrouw. Vanwege het briefje, en of ze me van dienst konden zijn, dan wel of ik hun van dienst kon zijn. Zeer verdacht, totaal geen vogelaarstypes!
Ik ben dus om. Op de voordeur zit een nieuw briefje: vogeltrek(tel)post. Niet gek vind ik zelf.

groet,

Renze
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

De postbode! Nooit aan gedacht. Straks krijg ik alleen nog maar post over vogels, ik moet er niet aan denken.
En dan heb je ook nog de postvogels, waar de stad Groningen hartstikke vol mee zit, die mogelijk bij mij een goed heenkomen komen zoeken als er straks een vanger of verdelger wordt aangesteld. Slaaphuis Duif, hoepel op zeg.
Ronald, dank. Ik haal mijn briefje weg.

Iedereen trouwens dank. Niets ter wereld heeft me tot nu toe zo voor dwalingen behoedt als dit forum.

Renze
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Yo,

Renze schreef:
Iedereen trouwens dank. Niets ter wereld heeft me tot nu toe zo voor dwalingen behoedt als dit forum.

Wat voor hem geen beletsel is vandaag op zijn post al trektellend een Bladkoning waar te nemen. Gefeliciteerd Renze. Vandaag mag je je post Bladkoningentrek-telpost noemen.

Aart
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Ook het tellen ging me verrassend goed af.

Renze
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests