Teltrekpost

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Leon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 27 Oct 2005, 23:00

Teltrekpost

Post by Leon »

Al een tijdje vraag ik me af waar het woord teltrekpost vandaan komt, dat ik nu regelmatig zie opduiken in de waarnemingenrubriek. Bij mijn weten hoort het te zijn: trektelpost, een post waar men trek telt. Is het een geintje, of Zuidvelds dialect?

Ik blijf me het hoofd breken over wat ik me moet voorstellen bij een post voor teltrekkers. Even googelen dan maar. Google zegt: bedoelde u teletekst (nee!) en geeft zes hits, waarvan vier van Avifaunagroningen, en twee van Waarneming.nl. Lijkt me dus geen algemeen taalgebruik...

Maar verder wens ik de Zuidvelders veel succes met het teltrekken! :wink:

Groet,
Leon Peters
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

trektelpost

Post by meeuwiss »

Trektellen of teltrekken?
Het is mij niet eerder opgevallen, de term teltrekpost.
Volgens mij is het ook trektelpost: trektellen op een telpost of telpunt, zie de Sovon-uitgave Vogeltrek over Nederland.
What is in a name? Er wordt heel hard gewerkt door trektellers en het is nog leuk ook!
Veel succes dit seizoen!
Guido Meeuwissen
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

goed mensen, ik heb er verder ook niet zo bij nagedacht, maar goed ik heb de naam dan maar even gewijzigd in Trektelpost.
:salut:

Inderdaad wordt Trektellen meer gebruikt, alleen wel jammer dat we het woord nu wel moeten delen met meer dan 24.000 hits in google, kwamen we met 6 hits toch beter naar voren!

:wink: :lol:

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nou, dit hebben we met verkrachte eenden toch maar mooi weer voor elkaar!

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Yo,

In Beijum wordt de term telpost gehanteerd. Daar staat het vrij om ook andere dingen te tellen.
In ieder geval moet je blijkbaar goed op je tellen passen om aan je trekken te komen.

Groet, Aart - Vogelaar (dat oorspronkelijke betekent: Iemand die vogels, maar ook vrouwen probeert te vangen)
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

nou vooruit ik wil niet miere**** doen, pas ik dat toch ook even aan.

U zegt het maar, als het redelijk is pas ik het aan.
Maar we moeten niet op alle slakken zout leggen, om er maar even bij aan te sluiten.

Beter 10 vogels in de lucht dan 1 in de hand.

Henk
:rr:
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

He Henk,

Trek het je niet aan, raak de tel niet kwijt en blijf gewoon op je post zonder miere**** te doen.
Deze verscheidenheid in taal en beleving maken het juist zo leuk. Dus gewoon alles laten staan!

Gr. Aart
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Doe ik ook niet Aart, ik vindt het ook allemaal prima, maar ik ben zelf ook wel voor eenheid, vandaar dat ik het ook maar gelijk getrokken heb.

ik vindt het ook goed dat iedereen mee denkt en suggesties heeft!

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Eth si oko la lang webezne tad the tein tiumkaat oeh oorwned ni nee inz
aastn - eth si ohct lew te elzen!

Ajn Exlla
User avatar
Honnehok

Post by Honnehok »

Het duurt alleen wat langer :shaking2:
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Zonder gekheid, dat valt wel mee. Als je een heel boek zo zou spellen, dan zou je het na één hoofdstuk al niet meer merken.

Taulfy Owerst
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

(trek)telpost Beijum

Post by IpeWeeber »

Als Beijumer ben ik nieuwsgierig naar de locatie van de telpost Beijum.
Kan iemand mij daar duidelijkheid over verschaffen?
Als ik moet gokken zeg ik: vanuit het huis en de tuin van "die jongen van Bosma of zoiets" aan de Bekemaheerd (voornaam ben ik even kwijt).
Maar het blijft een gok.

groeten, Ipe
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Ipe,

dat is een goede gok, Het is Jacob bosma zijn telplek, ik weet niet of hij nog vanuit zijn tuin telt,deed hij altijd wel, en volgens mij nog steeds.

Ipe woon jij ook in het verlengde van de Bekemaheerd, ik woon aan de andere kant, en hier langs trekt bijna niets.

groeten,

Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Yo,

Op www.trektellen.nl staan veel telposten. Bij contacten kun je naam en e-mail adres van de (hoofd)teller vinden.
Als je denkt dat over je huis niets trekt dan denk ik dat je het mis hebt. Wel moet je veel uren maken om een leuk lijstje te kunnen maken.

Aart
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Vanwege Leons waarschuwing heb ik een paar dagen geleden mijn trekpost aan de Anna Paulownastraat in Groningen maar eens omgezet in een telpost. Het gaat nu inderdaad een stukje beter!

Renze
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests