waarneming.nl

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

waarneming.nl

Post by draaisma »

De website van waarneming.nl is tegenwoordig gekoppeld aan de SOVON database. Is dat ook iets voor onze website? Onze waarnemingen worden dan nuttig gebruikt; mogelijk meer gebruikers van de site.

Gert Draaisma
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Zou handig zijn, maar dan moeten alle waarnemingen wel kloppen ...

Jan Allex
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

Post by draaisma »

Ik neem aan dat er met fouttolerantie gewerkt wordt. Ik kan me niet voorstellen dat de waarnemingen van waarneming.nl beter zijn dan die van avifaunagroningen. Het gaat volgens mij ook niet om alle waarnemingen slechts om die van niet-broedvogels.

Gert
User avatar
edwin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 05 Dec 2005, 00:00

Post by edwin »

Je kan ook de waarnemingen linken aan Waarneming.nl, de mogelijkheden zijn eindeloos. En inderdaad alle waarnemingen op waarneming.nl worden voor zover mogelijk gecheckt, het verschil is dat via wrn.nl iedereen zijn eigen waarnemingen in kan voeren(en niet alleen vogels), zijn eigen lijstjes bijhouden en ze meteen overzichtelijk bij elkaar heeft (geen exell bestandje op je eigen computer, niet dubbel invoeren, veel eenvoudiger, persoonlijker en sneller, op de avifauna site word het door 1 persoon(?) ingevoerd(meer werk), vaak pas in de avond, en deze moet dan ook de waarnemingen beoordelen.
Groet Edwin.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Edwin,

zo eenvoudig zit dit niet in elkaar, en je moet geen onjuistheden in je bericht zetten als je niet weet hoe het werkt!

Iedereen kan elk moment ook zijn eigen waarnemingen toevoegen en ook zijn eigen lijstje zien, als die dat wil dus daarin zit geen enkel verschil met jullie site!.

En wat betreft de controle wij(3 personen) kennen de meeste mensen in de provincie die de waarnemingen toevoegen en controleren en informeren direct bij onduidelijkheden, wij zitten dicht bij "onze mensen" en daarvan zijn er ook nog eens velen lid van de vereniging die er achter zit.

We zijn zeer te spreken over de doorgevoerde waarnemingen al vanaf 1-1-2000, en er moet gelukkig weinig ingegrepen worden, waarvoor we iedereen dankbaar zijn natuurlijk.

En voor invoeren van paddestoelen of spinnen willen we de mensen dan graag naar jullie door verwijzen, daar doen we op een vogelsite niet zoveel mee, af en toe een bijzondere melding daargelaten.

Bij deze wil ik dan ook zeggen dat alles voorlopig gewoon blijft zoals het is, en dat er geen reden is om dat aan te passen.

Tevens komt er natuurlijk ook bij kijken dat je een van de cruciale zaken waarmee je mensen naar je site trekt, aan een ander over laat.

en wat controle betreft van jullie site, wie is dan degene die dat controleert, ik zie de laatste tijd regelmatig dubbele waarnemingen staan.
Kijk maar eens bij waarnemingen van Groningen en klap de lijst maar eens uit en ga maar eens een aantal dagen terug kijken, dan zie je genoeg dubbele waarnemingen!

groeten,

Henk
User avatar
eelkeschoppers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2002, 23:00
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by eelkeschoppers »

Hallo Henk,

Zo bedoeld Edwin het ook niet.
Het toevoegen kan idd maar eigen lijstjes kan echt niet op deze site omdat je het niet onder je eigen gebruikersnaam kan invoeren.

Er zitten misschien wel dubbele wrn in de database(komt omdat er meerdere mensen dezelfde wrn zien) maar deze worden op het werkgroepen scherm niet dubbel weergegeven.
Dus ook geen foutieve dingen zeggen als je niet weet hoe het werkt :wink:
Ook wordt er consequent omgegaan met de status van de soort.
Hier is de ene soort vet en de andere nog zeldzame soort gewoon niet vet gedrukt.

Bij wrn.nl worden soorten zoals koolmezen niet weergeven om het overzicht te bewaren.
Wel kunnen ze natuurlijk weergegeven worden door op het plusje te zetten.
Kaartje en statistieken zijn er van elke soort, locaties enz enz.
En uiteraard worden alle wrnen voor zo ver nodig en mogelijk gecheckt

Maar Henk ik weet wel dat je dit niet wilt. Dat heb je al eerder laten blijken.
Maar wilde toch ff laten horen hoe het precies zit :wink:

En uiteraard veel succes want iedereen is zeer dankbaar dat je deze mooie site gemaakt hebt.
Dus zie dit niet dat ik wil zeggen dat wrn.nl beter is ofzo.
Dat bepaald iedereen voor zichzelf.

Groeten Eelke
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

lijkt wel politiek, die zeggen ook dingen, waarvan ze later zeggen dat ze het zo niet bedoelen! :oops:

De ene site is de andere niet, met vet geven wij geen status aan zoals jullie dat doen, wij gebruiken het af en toe bij iets bijzonders, en halen het vaak later weer weg.
Het toevoegen kan idd maar eigen lijstjes kan echt niet op deze site omdat je het niet onder je eigen gebruikersnaam kan invoeren.
bijna 150 mensen kunnen zeker hun eigen lijstje zien, en jij zou beter moeten weten, want jij valt daar ook onder!, dit heeft niets met het invoeren te maken, het gaat alleen iets anders dan bij jullie!

IK zeg geen foute dingen, ik zeg alleen wat ik zie, en heb het toch echt niet met mijn ogen 8O , ik snap ook wel dat als je het de lijst van werkgroep A opvraagt, de waarneming via B niet ziet, maar heb het over het totaal overzicht.
Wij filteren die dingen er meetal uit, zodat er op zicht weinig dubbel werk meer inzit, en zonodig voeg ik waarnemingen samen!

Ik denk dat Wrn.nl de pech heeft wat betreft het noorden, dat daar al jaren 2 sites zeer goed draaien en wat dat betreft een grote groep liefhebbers een leuk podium bieden om op "lokaal" niveau dit met anderen te delen.

Trouwens, in de eerste opzet van waarneming.nl heb ik voor jullie nog aardig wat meegedacht! en ideeën aangebracht.

Ik voel het ook niet als aanval of zo, maar jullie weten goed hoe wij er over denken na veel heen en weer gemaild, en daarbij hebben we afspraken wat betreft overname gemaakt en daar wil ik het bij laten.

Eelke ik dank je ook voor de opmerkingen, en waardeer ook jou bijdrage in deze.

En gelukkig bepaald iedereen het voor zichzelf, en dat is ook de vrijheid van internet.

Ieder maakt een site op zijn manier, en ik sta altijd open voor ideeën om als het mogelijk is aanpassingen te verrichten, maar het grootste deel van beheer van de site komt nog steeds voor rekening van mij zelf op de waarnemingen na dan, ik heb al diverse malen toezeggingen gehad dat er bepaalde dingen aangedragen zouden worden, maar het blijft daar meestal bij, helaas :cry: , maar ik doe het nog altijd wel met plezier al hoewel het me aardig wat tijd kost.
Het is natuurlijk altijd makkelijk om commentaar te leveren, daar heb ik ook geen moeite mee, zolang het maar gefundeerd en zinnig is.

groeten,

Henk
User avatar
eelkeschoppers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2002, 23:00
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by eelkeschoppers »

Henk ik weet dat je het niet wilt.

wrn.nl is overigens niet Edwin en mijn site.
Voer alleen wrnen in en onderhoud de Drentse wrn.

Sorry dan maar ik kan echt nergens vinden waar ik me eigen lijsten kan zien. Hoe kan je je eigen lijstjes zien als je ze niet onder je eigen gebruikersnaam invoerd. Dat kan toch niet? Verbeter als ik het verkeerd heb. Met mijn eigen lijstjes bedoel ik dus bijv dat je kan zien welke soorten je in groningen hebt gezien waar als eerste hoeveel enz enz enz.

Oeps :oops: ik zie ze nu rechts boven staan, erg leuk :P
Je kan dan gaan bepaalde selecties maken maar dat hoeft natuurlijk ook niet, is mooi zo.

Ik weet ook niet precies wat voor afspraken je hebt gemaakt en hoeveel en wat je met Hisko(één van de makers) heb gemaild.
Dus dat weet ik allemaal niet.
Ik weet wel dat AG niet samen wil gaan en dat is van mij apart prima.
Maakt me niet zo viel uit, daarmee is het gewoon klaar.. (kijk gewoon voor wrnen van groningen op deze site)

De dubbele wrnen komen niet in het overzicht van een werkgroep.
Wij bedoelen alle twee andere dingen..
Wel in het totaal overzicht maar dat maakt mij niets uit.
Als de wrnen die ik wil zien maar goed zijn, Drenthe dus en voor Groningen en friesland kijk op de avifaunagroningen.nl en lauwersmeer.com :wink:
En ga natuurlijk zo door natuurlijk, ik kijk elke dag.

Groeten Eelke
Last edited by eelkeschoppers on 06 Dec 2005, 20:14, edited 1 time in total.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hoi Eelke,

als je ingelogd bent zie je geheel rechts bovenaan een blokje met je eigen waarnemingen als het goed is, zie je het niet direct, log dan eens uit en weer in, dan moet je het zien.

Over de andere kwestie wil ik het verder niet hebben, ik heb gezegd hoe het zit en daar wil ik het bij laten.

wij doen verder ons best om iedereen zo goed mogelijk te informeren over wat er in Groningen of landelijk maar ook interessant voor Groningen gebeurd.

Mijn roots liggen ook in Drenthe en daar ben ik ook nog lid van de WAD, dus dit volg ik ook wel.

Succes ook met jou eigen site want die wordt ook steeds uitgebreider en mooier!

groeten,

Henk
User avatar
eelkeschoppers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2002, 23:00
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by eelkeschoppers »

Hallo Henk,

Ik zag het net voor dit bericht ook ineens.
Erg leuk!
Mijn excusses. :)
En bedankt voor je complimenten.

Groeten Eelke
User avatar
edwin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 05 Dec 2005, 00:00

Post by edwin »

Blijft de vraag, wat gebeurt er met de waarnemingen van de avifauna site?
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

die blijven gewoon bij Avifauna Groningen en voor iedereen zichtbaar en wel hier op de site!
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

back to basic

Post by draaisma »

De kwaliteit van de Avifaunasite of Waaneming.nl staat helemaal niet ter discussie. Het oorspronkelijke onderwerp was of het een optie is dat Avifauna zijn waarnemingen (niet-broedvogels) ter beschikking stelt aan SOVON via een interface.

Gert Draaisma
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

niet via een interface, maar ze staan wel ter beschikking mocht Sovon gegevens nodig hebben.

Voor broedvogels is daar over sommige waarnemingen wel eens naar gevraagd, en zijn de gegevens verstrekt.

Henk
User avatar
u43hvs
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 13 Apr 2005, 23:00

Post by u43hvs »

Ik zou zeggen laat iedereen zelf even zijn mening vormen over hoe zo`n koppeling er uit zou kunnen zien
http://www.waarneming.nl/werkgroep/inde ... =groningen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 38 guests