H5N1

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

H5N1

Post by anaburen »

Wat ik mij afvraag: wat vindt u van het oprukken van het H5N1-virus naar onze contreien?
De afgelopen tijd zie ik wel eens een bioloog op de TV verkondigen dat het niet bewezen is dat het virus zich verspreidt via de trekvogels, maar dat het eerder op het conto te schrijven is van reizigers uit de besmette gebieden. Dat lijkt mij niet erg houdbaar.
Gister las ik dat we vooral wat te duchten hebben van drie eendensoorten die uit de besmette gebieden naar ons toekomen: de Slobeend, de Zomertaling en de Pijlstaart. We worden geadviseerd contact met watervogels te mijden.
En vandaag las ik dat er in Duitsland dode Knobbelzwanen met het H5N1-virus zijn gevonden en dat er een algemene ophokplicht ingaat.
Avifauna: wat vindt u hiervan en wat voor consequenties heeft dit voor ons vogelen?

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi

Consequenties voor vogelen: geen.

Ik voel wel iets voor de zienswijze dat deze zwanen (alle Knobbels) besmet zijn door eenden die resistent zijn. Die eenden zijn dan weer besmet door pluimvee, waar de besmetting waarschijnlijk al lang heerst maar waar het stil wordt gehouden door de bioboeren. Met vogeltrek en trekvogels heeft het m.i. niets te maken.

Maar wie het echt weet mag het zeggen.

Jan allex
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Vogelpest

Post by martin »

Hoi,

Het vogelen met een kijker lijkt me niet zo'n probleem.
Maar het ringen, braakballen pluizen en illegaal vangen - oftewel het vogelen met je blote handen - is misschien toch niet meer zo'n goed idee.


Martin Haan
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Aviornis heeft meegewerkt aan klein onderzoek bij fazanten en eenden. Er werden goudfazanten en roodschoudertalingen onder proefopstelling al dan niet gevaccineerd en besmet. Hier zijn opzienbarende resultaten uit gekomen.
Ik weet niet meer precies maar iets in de trand van: fazanten worden ziek en geven virus door en de eenden worden niet ziek maar geven virus wel door. Ik geloof dat voor beiden vaccineren helpt (daar draaide het onderzoek om)

Ik zal artikel er eens bijhalen en kort samenvatten.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

En hier nog een link van een BBC-artikel
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4721598.stm
waarin wordt gesteld dat er gewezen wordt naar de trekvogels als boosdoener om de aandacht af te leiden van de de pluimveeindustrie en -handel als veroorzaker van de verspreiding van het virus.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hier is een filmpje te zien waarbij ze vanuit een helicopter 10-tallen dode zwanen langs de randen van het ijs in Rugen zien liggen.

Hierbij doen zich meeuwen en Roofvogels te goed!

Er is al opgeroepen het gebied hermetisch af te sluiten.

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/inhalt/0 ... sl,00.html

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Laatste nieuws van het vogeltrekstation:
http://www.vogeltrekstation.nl/laatste_nieuws.htm
"Verder is er nu een eerste wetenschappelijke studie* die zeer aannemelijk maakt dat de gevaarlijke vogelgriepvariant, althans in Azië door wilde trekvogels is overgebracht. Verder maakt dit artikel duidelijk dat deze griepvariant al 10 jaar rondwaart, maar vooral ook dat dit virus voorkomt bij gezonde wilde vogels en ook op markten in Azië gevonden is bij gezonde kippen."

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik ben blij met het besluit vandaag van de EC dat hobbydieren mogen worden ingeent. Het kan veel leed verzachten.
Via mijn mallotige website http://www.anaburen.nl/noorderplantsoen/ kreeg ik een aantal e-mails van hobbyisten die ten einde raad waren en erg verontwaardigd waren dat plantstoenganzen en -eenden kennlijk buiten de wet vallen.
Dat valt niet uit te leggen.
Ik heb een e-mail gestuurd naar Wout Veldstra, stadsecoloog van Groningen, met een verzoek om uitleg.
Het mooist zou zijn als hij die voor TV-Noord of -OOG zou geven.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests