Roofvogels massaal gedood

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Roofvogels massaal gedood

Post by meeuwiss »

Toen ik deze kop las in de zaterdagkrant van het Dagblad van het Noorden was mijn eerste gedachte: er wordt weer massaal gejaagd in de zuidelijke landen. Niets is minder waar, de massaslachting vindt gewoon plaats in eigen land en ook dicht bij huis.
Friesland, Groningen en Drente spannen de kroon als het gaat om vervolging van roofvogels. Uit onderzoek van de Werkgroep Roofvogels Nederland blijkt o.m. dat zeker 635 van de 4000 gecontroleerde nesten van roofvogels vorig jaar zijn vernietigd.
Roofvogels worden vergiftigd, afgeschoten, afgemaakt met klemmen of in kraaienvangkooien.
Roofvogels worden ook in deze eeuw nog steeds vervolgd door zgn natuurbeschermers, bepaald soort jagers en zelfs weidevogelbeschermers, die menen dat zij predatortje moeten spelen en de boel moeten "kort" houden, zoals dat heet in jagerstermen. Ik ken zelfs een jager in zuid-groningen die trots is op de rijke vogelstand in zijn jachtgebied! Maar ja, hij bepaalt wat rijk is en wat daar dan voor moet wijken; haviken, sperwers, buizerds enz.
Strafbaar uiteraard, maar er is te weinig toezicht.
De grutto wordt bijvoorbeeld "beschermd" door bij kuikens van de Bruine Kiekendief de kop af te knippen.
Alsof roofvogels de oorzaak zijn van de verdwijning van de Grutto en niet de intensieve veehouderij en akkerbouwteelt.
Nu de zaken er zo slecht voorstaan volgens het WRN-onderzoek moeten we volgens mij nog voorzichtiger zijn met meldingen van broedparen van Kiekendieven, Haviken of Sperwers, want lieden met een ongezonde belangstelling liggen op de loer!
En let ook op verdacht gedrag bij roofvogelnesten. Van Haviken rond de stad en Haren zie ik jaar in jaar uit vrijwel nooit jongen, zo gek!
Guido Meeuwissen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests