laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
seahawk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2006, 00:00
Location: WARFHUIZEN

laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum

Post by seahawk »

laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum (Roodehaan).

Op vrijdag 10 maart j.l. om ongeveer 17.00 uur vond het volgende voorval plaats.

Wij vernamen dat nabij de gaslokatie Saaksum een auto stopte waaruit 2 personen stapten en die hun geweer aan het laden waren, in het perseel voor hun bevonden zich op dat moment een 20 tal knobbelzwanen, ze reden om het perseel heen om dichter bij de zwanen te geraken en ik had het vermoeden dat ze zouden gaan afschieten dit bleek ook het geval want er klonk al snel een enkel schot.
Ik ben in mijn auto gestapt en heb de jagers geblokt en hun gevraagd waar ze mee bezig waren, op een afstand van ongeveer 50 meter liep een zwaargewonde zwaan( een goede jager richt zodanig dat 1 schot voldoende is dus zo goed waren ze nou ook weer niet), ze zijden een vergunning te hebben om 4 zwanen af te schieten en ik verzocht hun om inzage van de vergunning wat ook werd toegestaan. in de genoemde vergunning werd ook duidelijk omschreven dat eerst moest worden geprobeerd dmv akoestische en visuele maatregelen geprobeerd moest zijn om de zwanen te verjagen,ik heb hun er op gewezen dat deze middelen niet gebruikt waren in de afgelopen weken dat de zwanen zich daar bevinden en dat ze dus ten onrechte met het afschieten bezig waren en hun aangegeven dat de politie reeds gebeld was en in aantocht was. ze vroegen mij de blokkade op te heffen zodat ze konden vertrekken wat ik geweigerd heb en nogmaals aangegeven dat ik aangifte tegen hun doen zou en dus zou blijven staan tot de politie hiervan rapport op zou maken.
De agenten die ter plaatse kwamen wisten eigenlijk eerst niet wat ze er mee moesten doen en ik heb dus aangegeven dat ik aangifte deed van dieren mishandeling,tevens heb ik gevraagd om op de hoogte gehouden zou worden van het vervolg van de aangifte, ik kreeg hierop het antwoord dat dat zo in Nederland niet werkte, maar heb wel aangegeven dat ik dan andere maatregelen zou nemen waaronder dus deze.
Even voor de duidelijkheid ik woon op ongeveer 100 meter vanaf het bedoelde perseel en heb er dagelijks het zicht op. de eigenaar of pachter van het perseel heeft alleen 2 maal per dag geprobeerd de zwanen te verjagen door het perseel op te lopen wat natuurlijk niet werkte want de zwanen keerden na ongeveer 10 minuten nadat hij vertrokken was alweer op hun stek terug.
De gewonde zwaan hebben we overgedragen aan de dierenambulance, deze is later op de avond helaas toch bezweken aan zijn verwondingen.

Graag reaktie

Met vriendelijk groet,
Henk Jonkman

henk.jonkman@raketnet.nl
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Moedig op treden, Henk, hulde.

Wat ik niet begrijp is dat er in deze tijd van verspreidende pluimveegriep (waar zwanen erg gevoelig voor zijn) kennelijk nog wel gesold mag worden met geschoten zwanen - afblijven, zou ik zeggen ...

Verder hoop ik toch niet dat er iemand is die de jager gelooft als hij vertelt dat al zijn schoten raak zijn en het dier altijd in één keer pijnloos dood. In werkelijkheid zijn de meeste schoten uiteraard mis of half raak, en dat laatste is voor mij persoonlijk het meest kwalijke aspect van die hele jacht.

Jan Allex
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by manon »

Wat een idioten! Begrijp niet dat ze zo weinig gevoel hebben; een zwaargewonde zwaan dus maar gewoon dood laten bloeden?

Hele goede actie Henk! Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij. Daar zouden er meer van moeten zijn!

Houd je ons op de hoogte?
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Goed optreden van je Henk!!
Had ik ook gedaan (als ik een auto had!! whaha :lol: )
Jammer van die zwaan zeg, onnodig zwanen afknallen... :?
Goed gedaan van de aangifte van dierenmishandeling, ik kan niet anders zeggen :wink:


Willem
User avatar
seahawk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2006, 00:00
Location: WARFHUIZEN

Post by seahawk »

De pachter heeft nu ondertussen na onze aktie de volgende dag vlaggen geplaatst, en reed vanmorgen luid toeterend over het perseel
Verder is er een klacht ingediend bij de provincie tegen fauna beheer.
Ook hebben we een persbericht uit laten gaan, afwachten hoe het nu verder loopt.
Wordt vervolgd.
User avatar
tommie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 24 May 2003, 23:00
Location: stedum
Contact:

Post by tommie »

Prima werk Henk, maar worden de vervolg acties nu acties van jou als individu of als groep Avifauna!
Houd ons op de hoogte svp.
groet
Tineke :!:
User avatar
seahawk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2006, 00:00
Location: WARFHUIZEN

Post by seahawk »

tommie wrote:Prima werk Henk, maar worden de vervolg acties nu acties van jou als individu of als groep Avifauna!
Houd ons op de hoogte svp.
groet
Tineke :!:
Hallo Tineke,
De door mij genomen actie is in eerste lijn spontaan geweest en dus vanuit mijn gedachten gang over wat ik zag gebeuren, het zou natuurlijk meer helpen als er meerdere personen of groepen hier ook tegen op zouden treden en de druk daardoor op de verantwoordelijke instanties te vergroten,zodat dit gewoon niet meer kan en mag gebeuren.
Ik heb op dit moment nog geen tegen reaktie gehad van de instanties waar ik de klachten heb ingediend.
We wachten nog even af en als het mij te lang gaat duren trek ik wel aan de bel.
Ik hou jullie in elk geval op de hoogte.

Groet,
Henk
User avatar
lutiena
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 21 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum

Post by lutiena »

Wat ik niet begrijp is dat er vergunningen uitgaan voor het afschieten van zwanen, kunnen we hier geen bezwaar tegen maken. Ik zie een zwaan niet als een plaag dier of zo. Wie verleend deze vergunningen en is dit te stoppen.

Even een reactie op het voorval:
Wat denk je als we een jager de gelegenheid geven te schieten, dan doet hij dat.
User avatar
seahawk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2006, 00:00
Location: WARFHUIZEN

Re: laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum

Post by seahawk »

lutiena wrote:Wat ik niet begrijp is dat er vergunningen uitgaan voor het afschieten van zwanen, kunnen we hier geen bezwaar tegen maken. Ik zie een zwaan niet als een plaag dier of zo. Wie verleend deze vergunningen en is dit te stoppen.

Even een reactie op het voorval:
Wat denk je als we een jager de gelegenheid geven te schieten, dan doet hij dat.
Even een antwoord hierop:Zoals duidelijk blijkt uit de omschrijving zijn we het ook niet eens met de gang van zaken zoals ze gegaan zijn vandaar ook ons optreden hier tegen, wat wel blijft staan is dat de pachter werkelijk overlast en schade ondervind van de aanwezigheid van de zwanen, na telling vandaag blijkt dat het op dit moment niet meer een 30 tal is maar ongeveer 60, dus de aanwas en hiermee de overlast neemt daadwerkelijk toe. het probleem is dus niet opgelost met onze aktie en wat er in de toekomst gaat plaatsvinden kun je je voorstellen, met andere woorden je kunt het met de gang van zaken niet eens wezen, maar laten we dan met zijn allen ook proberen hier een oplossing voor te vinden, zodat in elk geval de zwanen niet door afschot verwijderd worden.
Wie hier een afdoende oplossing voor weet, hou het niet voor je maar kom er mee, zodat ik dit met de verantwoordelijke instantie op kan nemen, en hiermee afschot kan voorkomen.
Het contact is ondertussen gelegd en heeft alle aandacht.

Groet Henk en Els
respect is een gevoel
User avatar
lutiena
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 21 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: laf afschieten Knobbelzwaan nabij gaslokatie Saaksum

Post by lutiena »

Ik vraag me af hoeveel schade 60 zwanen geven en de vervolg vraag is dan of deze schade ingrijpen noodzakelijk maakt.
User avatar
seahawk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2006, 00:00
Location: WARFHUIZEN

Stand van zaken knobbelzwanen Roodehaan

Post by seahawk »

Het is vanaf onze kant een poosje stil geweest, maar ondertussen is er wel het een en ander gebeurd.
Een week na onze eerste aktie is er contact met ons opgenomen door de regio politie, en deze hebben ons aangegeven dat er bij de provincie mensen mee bezig zijn, echter wij hebben persoonlijk hier nog niets van gehoord, wel worden er nu geen zwanen meer afgeschoten, dus wat dat aangaat heeft onze aktie het gewenste resultaat opgeleverd.
De pachter van het land heeft tot aan vrijdag j.l elke dag de zwanen op zijn gebruikelijke wijze verjaagd, en heeft afgelopen vrijdag een knalapperaat geplaatst, dus de zwanen zijn nu niet meer op zijn land maar op het aangrenzende land.
We blijven dus gewoon opletten.

Groet,
Henk en Els
respect is een gevoel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests