Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by arenaria »

Tot mijn verbazing lees ik op de website dat Avifauna de Grutto gaat beschermen in samenwerking met de wildbeheereenheden!
<BR>
<BR>Dit zijn volgens mij jagers!
<BR>
<BR>Dit kan toch niet waar zijn?
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
henkvdbrink
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 24 Feb 2003, 00:00

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by henkvdbrink »

Gruttoplan en jagers: reactie bestuur Avifauna
<BR>
<BR>Avifauna en jagers: een gevoelig onderwerp. Vandaar dat het bestuur in dit geval een reactie op zijn plaats acht. De Groningse wildbeheereenheden vormen inderdaad één van de vele partijen die het reddingsplan voor de grutto in Groningen steunen. Wildbeheereenheden (afgekort wbe’s) bestaan inderdaad uit jagers. Wat hebben die met de grutto en werkt Avifauna nu met hen samen?
<BR>Samen met de Milieufederatie en Landschapsbeheer heeft Avifauna een jaar geleden het initiatief genomen om het provinciale reddingsplan op te stellen. Toen het plan in concept klaar was, meldden de wbe’s ons – de opstellers van het rapport – uit eigen beweging dat zij het plan graag wilden ondersteunen. Wij zagen geen reden om dat af te wijzen: hoe zouden we redelijkerwijs organisaties die graag mee willen doen kunnen weigeren, enkel vanwege hun signatuur, zonder inhoudelijke redenen? Voor de duidelijkheid: de wbe’s hebben geen voorwaarden aan hun steun voor het plan verbonden. Enkele Groningse wbe’s zijn zeer actief in vrijwillige weidevogelbescherming.
<BR>In hoeverre betekent dit nu dat Avifauna gaat samenwerken met jagers? Er zal jaarlijks een soort provinciaal overlegplatform bijeenkomen om de voortgang van het actieplan te bewaken. Wat het bestuur betreft zal Avifauna daar aan meedoen, met onder andere Staatsbosbeheer, Groninger Landschap, Landschapsbeheer, Milieufederatie, Vogelbescherming en vele anderen, waaronder dus ook de wbe’s.
<BR>Het is zeer wel mogelijk dat in dat overlegplatform discussies zullen worden gevoerd over predatie en jacht. Wat het bestuur betreft is Avifauna bereid die discussies aan te gaan, met alle partijen, en deze te voeren op basis van argumenten. Onze argumenten zullen wij deels halen uit het onderzoek naar de effecten van predatie op weidevogels dat momenteel door o.a. SOVON wordt verricht.
<BR>
<BR>Namens het bestuur, Henk van den Brink
<BR>
User avatar
Guest

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by Guest »

Zodra er ergens met jagers wordt samengewerkt draait het op de een of ander manier uit op de dood van dieren. In dit geval zal de Vos aan het kortste eind trekken. Jagers zien graag een samenwerking met organisaties als Avifauna Groningen om hun activiteiten (doden van dieren) een legitiem karakter te geven en vooral een stuk onduidelijkheid te creeeren. Als mensen lezen dat Avifauna Groningen met jagers samenwerkt om de Grutto van de ondergang te redden dan is daar al gauw het beeld "Oh, dat zal wel goed zitten dan!". Met deze samenwerking zet Avifauna Groningen hun onafhankelijkheid en geloofwaardigheid op het spel. Dit is het zoveelste voorbeeld van een organisatie die zich laat gebruiken voor jagerspropaganda.
<BR>Avifauna Groningen is bereid de discussie aan te gaan over predatie maar iedereen weet wel waar dat op uit draait.
<BR>Zo langzamerhand zoekt iedereen een compromis met de jagers maar zal resulteren in de dood van onschuldige dieren. De Vos worden opgeofferd om weidevogels te redden, het zal niet lang meer duren voordat de discussie over regulatie van andere predatoren zal beginnen (roofvogels en marterachtigen).
<BR>Jammer dat Avifauna Groningen niet de kont in de kribbe gooit en pertinent weigert om aan dit soort samenwerkingen NIET mee te doen. Met recht een treurige zaak!
<BR>
<BR>Albert Hidding
<BR>Coevorden
User avatar
Guest

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by Guest »

De enige reden dat jagers het over weidevogels hebben is dat zij dan een (in hun ogen) legitieme reden hebben om op vossen te jagen.
<BR>Avifauna doe dit niet
<BR>
<BR>Rob Gordijn
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by arenaria »

Helaas is de Vos niet de enige reden: ik noem - naast alle andere roofzoogdieren en Hazen, Konijnen - alle roofvogels, alle kraaiachtigen (inclusief Ransluien in de oude nesten), alles wat eetbaar is (eenden, ganzen, partrijzen) en uiteindelijk alles wat leeft (zie Italie, Noorwergen, Malta, Cyprus).
<BR>
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
Guest

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by Guest »

Opzich is er geen reden voor Avifauna Groningen om mee te doen aan het platform. Wie niet mee doet, heeft ook geen invloed op de plannen. Die staat alleen maar aan de zijkant te schreuwen zoals Jan Alex en andere stijle rechtlijnige Faunabeschermers. Dat je samen wat gaat doen aan de bescherming van weidevogels hoeft nog niet te betekenen dat je het op alle punten eens bent met de deelnemrs aan het Platform. Zo doet Vogelbescherming ook mee, die een toch niet al te helder standpunt hebben t.o.v. kokkelvisserij en eierrapen in friesland.
<BR>Bovendien denkt niet iedereen als deze fanatieke Faunabeschermers. Er zijn een heleboel vogelaars die de Grutto een zeer fraaie vogel vinden en die graag behouden zien voor de Nederlandse avifauna.
<BR>
<BR>Jeroen Bredenbeek
<BR>Hasselt (Ov)
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by arenaria »

Ik heet Jan Allex.
<BR>
<BR>Voor de beeldvorming (en wellicht ter voorbereiding van een vruchtbare discussie over dit onderwerp tijdens de ALV van Avifauna Groningen, binnenkort): De WAD - Werkgroep Avifauna Drenthe - heeft zich uit het overleg Grutto teruggetrokken, inderdaad omdat de WBE´s meededen. Zo heb ik tenminste vernomen.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
Guest

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by Guest »

Even wat rechtzetten: de WAD (Werkgroep Avifauna Drenthe) is uit de vrijwillige weidevogelbescherming gestapt omdat de doelstelling van de weidevogelbescherming is: het beschermen van weidevogellegsels tegen agrarische werkzaamheden en niet zoals jagers wilden bewerkstelligen: het bejagen van de vos als onderdeel van de bescherming. Daar kon de WAD niet aan meedoen.
<BR>
<BR>Verder schrijft Jeroen Bredenbeek dat sommige Faunabeschermers aan de zijlijn staan te schreeuwen en dat het beter is om wel mee te doen om in ieder geval invloed te hebben op de gang van zaken. Dat, Jeroen is een utopie. Jagers zitten in dit soort organen om juist zoveel mogelijk invloed te hebben op maatregelen zoals het schieten van vossen. Het is naief om te denken dat je enig postief invloed hebt. Als jagers hun zin niet krijgen, en dat is het schieten van vossen, kraaiachtigen en als het even kan ook andere predatoren, dan worden ze vervelend en gaan de zaak boycotten met allerelei vervelende maatregelen zoals in Drenthe is gebleken. 95% van de jagers zegt openlijk niet meer aan beheer mee te doen als het geweer in de kast moet blijven. Duidelijke en eerlijke taal waaruit blijkt dat het de jager te doen is om het schieten. En daar gebruiken ze allerlei organen voor als deze samenwerking met Avifauna Groningen.
<BR>
<BR>Trouwens, stijlige en rechtlijnige benadering is per definitie niet verkeerd. Het poldermodel, waarmee grote delen natuur om zeep zijn geholpen is nauwlijks werkbaar in natuurbeheer.
<BR>Nogmaals: zodra je jagers de kans geeft om ergens invloed op te hebben ben je gedoemd om zinloze discussies te voeren over het doden van dieren voor welk doel dan ook. Want daar gaat dit overlegorgaan ook op uitdraaien.
<BR>
<BR>Albert Hidding
<BR>Coevorden
User avatar
Guest

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by Guest »

Het blijft me toch verbazen hoe mensen zich kunnen ingraven in standpunten en niet bereid zijn om eens even met elkaar te gaan bekijken waar de overeenkomsten zitten. Ik ben zo´n verfoeilijke jager en ik schaam mij daar absoluut niet voor. Toch respecteer ik de mening van mensen die daar anders over denken.
<BR>Ik heb zelf al een aantal malen in gezamelijkheid met andere organisaties als de vogelbescherming en avifauna aan diverse overleggen deelgenomen en over het algemeen denken we over een groot aantal zaken het zelfde. Deze samenwerking heeft onder meer geleid tot een gedoogbeleid voor knobbelzwanen waarbij van jagerszijde aangedrongen werd op reductie van de zinloze wijze waarop het afschotplaats moest vinden. Helaas heeft de provincie Groningen geen vervolg aan de proef gegeven.
<BR>
<BR>Ook op het gebied van het grutto-overleg is er goed met elkaar gesproken en zijn we het in grote lijnen ook met elkaar eens geworden. Hoofdoorzaken en bijzaken zijn goed uit elkaar gehaald door de opstellers van het plan. Maar het belangrijkste was dat alles bespreekbaar bleef zonder elkaar direct voor rotte vis uit te maken al lagen de standpunten soms behoorlijk uit elkaar.
<BR>
<BR>Ik ben er van overtuigd dat extreme standpunten of ze nu van jagers of van faunabeschermers komen leiden tot meer afstand en niet tot de samenwerkingsverbanden waar met begrip voor elkaars standpunten hele mooie resultaten behaald zijn en worden.
<BR>
<BR>Als laatste wil ik toch nog even stellen dat ik al zo´n 24 jaar aan weidevogelbescherming doe. En weidevogelbescherming is meer dan het beschermen van legsels tegen alleen boerenactiviteiten. Het is een combinatie van actief beschermen, voorlichting geven, beschermen van leefomgeving, promotie van agrarisch natuurbeheer en wat mij betreft ook predatorenbeheer maar dan wel in die volgorde.
<BR>
<BR>Hopende op voortzetting van een prettige en vruchtbare samenwerking.
<BR>
<BR>Met vriendelijke groeten,
<BR>
<BR>Eddie van Marum (coordinator Gruttokring Stad en Ommeland)
User avatar
lutiena
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 21 Nov 2002, 00:00
Contact:

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by lutiena »

<BR>
<BR>
<BR>Een mening uit een andere hoek, dit is wat Nico de Haan op zijn website meld over predatiebeheer:
<BR>
<BR>DE VOS ALS ZONDEBOK.
<BR>Ook de provincie Gelderland heeft nu de vos vogelvrij verklaard. De jacht op de vos is nog maar een blauwe maandag gesloten geweest, of Reintje krijgt de schuld van de totale achteruitgang van de weidevogelstand van de afgelopen halve eeuw! Dat die weidevogelstand nu al decennia achteruit gaat, ook toen er nog volop op de vos mocht worden gejaagd, schijnen de politici te zijn vergeten. Ontwatering, super snelle maaimachines en een ernstig gebrek aan wormen in het vroeg voorjaar zijn de oorzaken. Maar als er nog maar een paar weidevogels over zijn, zal de vos de laatste misschien wel komen halen, zo is het dan toch nog de schuld van de vos!
<BR>
<BR>Mijn conclusie in deze is dat het afschieten omdat het evenwicht niet juist is niet de oplossing is. Ik zie liever vogels in een evennwichtige omgeving waar naast weide vogels ook natuurlijke vijanden (zowel gevleugeld als ongevleugeld) aanwezig zijn. Voor het op een verstandige manier beheren van het buitengebied is geen plezier jacht nodig. Er zijn nu nog te weinig predatoren getuige de nog immer gestage groei van het aantal vossen.
<BR>
<BR>Ik ben ook niet echt blij met de opmerking dat SOVON onderzoek moet uitmaken of weidevogels te lijden hebben onder de predatie van de vos. Het zou me verbazen als het niet zo is maar heeft dat deze soorten ook niet gemaakt tot wat ze nu zijn. Zij leven al duizenden jaren onder deze predatie. Waarschijnlijk hebben de soorten daar ook baat bij gehad. Dat wij mensen het de weidevogels bijna onmogelijk maken om te overleven kunnen wij niet afschuiven op de vos ook al blijkt uit onderzoek dat de vos een wezenlijke bijdrage levert. Uiteindelijk is onze invloed vele malen groter.
<BR>
<BR>Ik deel de angst uit de eerdere reacties dat het deelnemen van de jagers aan deze werkgroep de jagers meer argumenten zal geven om meer te gaan schieten in het buitengebied. Ik raad avifauna dan ook aan hier geen medewerking aan te geven.
<BR>
<BR>met vriendelijke groet,
<BR>Jan de Lange.
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Avifauna samen met de Jagersvereniging?!

Post by martin »

Aanvulling op laatste bericht: dat vogelvrij verklaren is inmiddels teruggedraaid door rechter. De vogelvrijverklaring hield in dat er door enkele provincies een ´aanwijzing´ was afgegeven voor het schieten van vossen. Dit omdat ´ontheffingen´ moeilijk zijn vanwege de vereiste onderbouwing en een algemene ´vrijstelling´ voor het doden van vossen wettelijk onmogelijk is. Onze goede vrienden van de Faunabescherming hebben bij de rechtbank Assen geprocedeerd tegen de Drentse aanwijzing en... glansrijk gewonnen. Zie www.faunabescherming.nl. Deze uitspraak zal uiteraard ook gevolgen hebben voor andere provincies.
<BR>
<BR>Martin Haan
<BR>
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 32 guests