Info digitale camera

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Info digitale camera

Post by willemwind »

Hallo allemaal,

Ik heb in Januari een telescoop gekocht: een Swarovski 65 HD
Nu heb ik bij meerdere vogelaars gezien dat ze hiermee ook aan het digiscopen waren, dit lijkt mij ook erg leuk om af en toe te doen of als ik toevallig ergens een bijzondere soort zie.
Ik ben dus op zoek naar een kleine, simpele, digitale camera (prijs maakt niet erg veel uit als het maar geen honderden euro's zijn).

Weet iemand iets over zulke camera's en kan iemand mij daar informatie over geven, ook waar ik zoiets kan krijgen ed?
Alvast bedankt,

Willem Wind


P.S. (Ik wil een gewone, kleine digitale camera; ik heb dus geen dikke telelens van een meter ofzo nodig... :wink: )
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

compactcamera

Post by meeuwiss »

Dag Willem,
Op Birdpix maar vooral op Digiscooppix kan je alles vinden over digitale compactcamera's die momenteel gebruikt worden bij digiscoping. Ga op Digiscooppix naar forum en typ dan in bijv. digitale camera. Met de Swarovski 65 HT heb je een hele goede telescoop voor digiscoping.
Ik kan nu wel een opsomming gaan geven van alle camera's die geschikt zijn, maar dat kan je beter vinden op die sites. Canon, Sony (W17) en Fuji E 900 worden momenteel vaak toegepast. Maar ook dat veroudert weer. Kijk naar de allernieuwste combinaties!
Zelf gebruik ik een Nikon Coolpix 4500. maar die is allang weer achterhaald. Tegenwoordig zijn er compactcamera's met wel 10 megapixels, maar de sensor is even belangrijk!
Verder mag de compactcamera geen vignetering veroorzaken bij digiscoping. Altijd uitproberen voor aankoop!
Bedenk dat je ook een adapter nodig hebt, bij de 65 is die weer anders als bij de 80, dacht ik.
Groeten, succes
Guido
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Hoi Guido,

ik weet erg weinig (vrijwel niks) over camera's ed. Ik weet bijvoorbeeld wel wat megapixels en adapter zijn, maar ik heb geen idee wat je met sensor en 'vignetering' bedoeld... :?
Op digiscooppix heb ik het een en ander gezien en informatie opgedaan maar ook daar is een wel erg grote diversiteit aan toestellen, is er niet gewoon 1 merk dat het best is? Ik heb nu gehoord van Canon, Fuji, Sony, Nikon, Olympus enz. Met zo weinig verstand van camera's heb ik geen idee waar ik nu uit moet kiezen.
Ook ken ik diverse mensen die fotograferen uit de hand, zonder adapter ed. Kan dit ook of is het beeld dan te trillerig enzo?

Groeten Willem
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by manon »

Bij de vogelbescherming of een goede fotozaak die telescopen en camera's verkoopt, kun je misschien goede informatie krijgen welke combinatie goede resltaten oplevert.

http://www.fotokonijnenberg.nl
http://www.combigroningen.nl
http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=1930

Neem je telescoop mee om te testen!

p.s. uit de hand wordt niet mooi, hoor ik vaak.
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Hoi Manon,

nog bedankt voor de (vrij late) reactie maar ik heb intussen al een camera gekocht: Fuji F30

Groeten Willem Wind
User avatar
manon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2003, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by manon »

Hoi,

Hoe bevalt het?

Groetjes,
Manon
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests