Luchtmachtoefening boven Nederland

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Luchtmachtoefening boven Nederland

Post by fredvandernoord »

Beste Mensen,

In het Dagblad van het Noorden van zaterdag 24 maart 2007, staat voor volgende week een Luchtmachtoefening boven Nederland aangekondigd.
De gebieden waar ondermeer zal worden gevlogen, zijn de Marnewaard en Noord-Friesland. Er zal worden gevlogen met vliegtuigen en helicopters van diverse vliegbasis. Wat ik mij afvraag is, of Avifauna Groningen daartegen, mogelijk met steun van andere Natuurorganisaties ook stelling moet nemen.
Ik vraag me namelijk af wat de effecten zullen zijn op vroeg broedende vogels, zoals Roerdomp, Lepelaar, Dodaars, enkele roofvogelsoorten etc. en in het algemeen voor al die soorten die in voorjaarstemming zijn.
En niet te vergeten de overwinterende soorten, die nog niet naar hun broedgebieden zijn vertrokken.
De defensie-medewerkster bij de Waddenvereniging heb ik in het kader van de actie: "STOP DE HERRIE OP DE WADDEN" reeds ingelicht.
Met vriendelijke groet, Fred van der Noord.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo Fred,

Ik meen mij te herinneren dat vorig jaar ook vlak voor een oefening op het forum hierover werd gediscuseerd en dat je er na de oefening eigenlijk niets meer over hoort. De effecten van zo'n dergelijke oefening zijn namelijk moeilijk te onderzoeken. Een groep steltlopers vliegt op na het passeren van een straaljager. Dit doen ze ook als een zeilboot voorbij vaart en ook als een slechtvalk langs vliegt. Volgens mij valt het met de verstoring wel mee. Neem nou schiphol, één van de grootste luchthavens. Dit is één van de weinige gebieden in Nederland waar nog Velduilen broeden. Om nog een paar voorbeelden te noemen, La crau in zuid- frankrijk, hier broeden Kleine trappen, kalanderleeuweriken en Witbuikzandhoenders rondom een militair vliegveld. Cape canaveral in Florida, de visarenden reageren niet eens als de shuttle de lucht in gaat. En het millitair oefenterrein bij Elsenborn in België. Hier broedt nog Klapekster, Ruigpootuil en Zwarte ooievaar. En het gekke is dat juist deze soorten buiten deze oefenterreinen zeer schaars zijn. Wat ik wil zeggen is dat vogels snel wennen aan geluid bijv. dat van een straaljager. De eerste keer zullen ze misschien even schrikken, maar ze hebben snel door dat er geen gevaar is. Je kunt toch ook het beste vogels fotograferen vanuit de auto? Zodra je uitstapt vliegen ze weg. Ik denk dat de visserij en pleziervaart meer negatief efect zullen hebben.

Groet Martijn Bakker
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Luchtmachtoefeningen boven Nederland

Post by fredvandernoord »

Bedankt voor je reactie Martijn.
Ik stel het op prijs nog meer gefundeerde meningen te horen.
Het item is op dit moment 60x gelezen.
Er moeten toch meer Avifaunaleden zijn, die over dit onderwerp iets zinnigs te zeggen hebben?
Groet, FRED.
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Speciale Beschermingszone

Post by Bauke »

Volgens mij valt het Lauwersmeer binnen de SBZ (Speciale Beschermingszone) dat weer een uitvloeisel is van de inmiddels nationale Habitatrichtlijnen. Een luchtmachtoefening zou inderdaad een verstorend effect kunnen hebben op het gebied. Mogelijk dat defensie de laatste week van maart uitkiest om trek- en broedseizoen voor te zijn.
Hoe de wetgeving precies in elkaar steekt kun je lezen op www.minlnv.nl klik op 'soortenbescherming'.
User avatar
lutiena
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 21 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by lutiena »

In aanvulling op Martijn Bakker: is het niet zo relevant welke succesen verstoring oplevert, ik ben benieuwd welke slachtoffers vallen. Van snelwegen is bekend dat qua vogelpopulatie er een zone van vogelsoorten aanwezig is. Vogels schijnen een spanningsboog te kennen. Sommigen kunnen veel verstoring aan anderen pakken meteen hun koffers. Ik heb geen flauw idee of tussen de waddenvogels soorten zitten met extreem lage spanningsboog maar ik kan me voorstellen dat dit moet worden onderzocht, en tot die tijd kunne we activiteiten die "noodzakelijk" zijn niet weren maar ik vraag me af of een militaire oefening hier toe behoort.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Ik noemde ook de Klapekster als broedvogel op het schietterrein Elsenborn, als er één vogel is met een extreem lage spanningsboog (zeer gevoelig voor verstoring) dan is het wel de Klapekster. De bijna meest succesvolle kolonies van Dwergsterns bevinden zich op Texel, op een paar kilometers verwijderd van het schietterrein Vliehors. Ik heb het nu voornamelijk over broedvogels, maar wat het effect op de trekkende steltlopers zal zijn weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is ook niet zo bij zo'n oefening dat er om de 5 minuten een straaljager voorbij knalt. Als ik eerlijk ben denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen komende week.

Groet Martijn Bakker
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Luchtmachtoefening boven Nederland

Post by fredvandernoord »

In antwoord op Bauke, Lutiena en Martijn:
Het Waddengebied is zeker aangemerkt als "speciale beschermingszône".
Bij het houden van Vliegoefeningen vraagt de Afd. Defensie van de Waddenvereniging bij herhaling om handhaving van de regels.
N.a.v. de inbreng van Lutiena, heb ik de ecologische Atlas van de Wadvogels er eens op nageslagen. Daar worden enkele hoofdstukken aan verstoring gewijd. Deze zijn echter meer gericht op touristische activiteiten en jacht. Vogels worden bij verstoring wel steeds gestoord bij hun voedselopname. Zoals je weet, is de tijd daarvoor beperkt en kunnen er gevolgen zijn als energieschuld en afnemend gewicht. Eén regel in de Atlas is me speciaal opgevallen n.l. "Booreilanden en Straaljagers horen in een Natuurgebied niet thuis".
Ik hoop, dat Martijn gelijk krijgt en dat het mee zal vallen deze week.
Ik zou het wel waarderen als er nog enige kennis en ervaring van biologen en wetlandwachten over dit ondewerp binnen zou komen.
Mvrgr. Fred van der Noord.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Ik was benieuwd hoe de week van de luchtmachtoefeningen zijn verlopen. Is er al nieuws?

Groet Martijn Bakker
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Luchtmachtoefening boven Nederland

Post by fredvandernoord »

Namens Ellen Kuipers van de Waddenvereniging deel ik het volgende mee:
Defensie heeft de laatste maand in de media veel laagvliegoefeningen in de Marnewaard aangekondigd. In de aankondiging wordt gemeld dat gedurende een periode van meerdere dagen zal worden laag gevlogen, maar de praktijk leert dat hier zeer wisselend gebruik van wordt gemaakt. Soms wordt slechts een halve dag laag gevlogen, terwijl er een hele week is aangekondigd. Het is de Waddenvereniging nog niet gelukt om van te voren precies te achterhalen op welke momenten daadwerkelijk wordt laag gevlogen, daardoor worden we ook belemmerd om echt structureel te kunnen waarnemen tijdens dergelijke oefeningen. We zijn dan ook blij dat Defensie heeft toegezegd om in de toekomst de effecten van de oefeningen op de natuur te laten onderzoeken. ( Dit in het kader van de Natuurbeschermingswet en Flora- en Faunawet). Hierdoor zal een beter beeld ontstaan van de daadwerkelijke effecten van verstoring, aangezien ook niet alle effecten zijn waar te nemen. Mogelijk zijn er soms effecten door gewenning, zie betoog van Martijn Bakker. De Waddenvereniging vindt wel dat ook bij defensie-activiteiten dit netjes moet worden afgewogen, zoals in de Nederlandse wetgeving is vastgelegd.

Hieronder som ik enkele eigen waarnemingen op van de afgelopen maand:
Geen laagvliegoefeningen waargenomen op 27 februari en 21 maart.
Wel laagvliegoefeningen 's ochtends op 2 maart. Opvliegen van Brandganzen waargenomen. Verder weinig verstoring waargenomen door toen aanwezige laaghangende bewolking en regen.

Op 2 maart melding gekregen van veel paniek onder foeragerende Rotganzen iets ten noordwesten van Ee door 2 Tornado's die zich op redelijke hoogte bevonden.

Op vrijdagmiddag 16 maart j.l. om 14.30 uur werd er veelvuldig laag gevlogen boven het gebied van Zuurdijk en Leens. Blijkbaar maakt men een lus boven dit gebied om op deze manier weer terug te kunnen keren naar de Marnewaard. Het ging gepaard met oorverdovend lawaai en ik heb vele vogels in dit gebied zien opvliegen in reactie op de straaljagers.

Voor de Waddenvereniging blijft het belangrijk om zoveel mogelijk meldingen van "laagvlieg-waarnemingen"te ontvangen. Dit kan bijdragen aan een goede onderzoeksopzet en mogelijk voor de toekomst aan het verminderen van verstoringen.

Gr.
Ellen Kuipers
0517-493651
kuipers@waddenvereniging.nl
Waddenvereniging.

Kijk ook op onze website www.waddenvereniging.nl
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 50 guests