Havik jaagt als Visarend

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Havik jaagt als Visarend

Post by Aart »

Vanmorgen was ik even bij de Piccardthofplas. De meeste watervogels zaten dichtbij in een wak en lieten zich mooi bekijken. Mijn aandacht werd getrokken door plotselinge onrust aan de overkant van de plas. Ik zette mijn scoop erop en zag tot mijn verbazing een onvolwassen vrouwtje Havik die vanuit de bomen vluchten op de plas ondernam. In dat gedeelte van de plas zaten een stuk of zes zeven Meerkoeten. De Havik liet zich telkens vanuit een boom naar beneden glijden en ging boven de Meerkoeten staan bidden. Zo nu en dan liet hij zich vallen in een poging een Meerkoet te grijpen. Helaas voor de Havik waren de koeten hem telkens te vlug af door onder te duiken.
Dit herhaalde zich een keer of vijftien waarbij een keer de Havik zelfs in het water zakte.
Op een gegeven moment kwam een Kraai de jachtpartij verstoren. Toen gaf de Havik het maar op.
Is jullie zulk Visarendachtig gedrag van Haviken bekend? Ik ben benieuwd?

Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Havik jaagt als Visarend

Post by meeuwiss »

Hoi Aart,
Dit heb ik ook een keer mogen zien. Een wijfjeshavik heb ik zien bidden, ook boven een wak met eenden, bij een verzwakte Smient. Vanuit de bomen rond de natuurplas in de Oosterpolder kwam ze geregeld aanstormen om de Smient te grijpen. Deze was slim genoeg om steeds onder water te duiken. Af en toe rende de Havik over het ijs, rond het wak, achter de Smient aan, die wanhopig in het wakje bleef rondduiken. Jammer dat ze geen succes had!
Paartje kraaien kwam later de boel verstoren, maar de Havik bleef vanuit de bomen de Smient in de gaten houden.
Zie je inderdaad niet vaak, een biddende Havik.
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests