Determinatie op geluid.... (opgelost)

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
TheoR
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 06 Nov 2006, 00:00
Contact:

Determinatie op geluid.... (opgelost)

Post by TheoR »

Vanavond zag ik een voor mij onbekende vogel vliegen, die een heel specifiek geluid maakte. Aangezien ik de kijker niet bij me had, kon ik 'm niet goed bekijken. Maar wellicht dat jullie me kunnen helpen aan de hand van mijn beschrijving.

Het was langs het Afwateringskanaal van Duurswold bij Tjuchem en de vogel vloog een bosje in.

Vogel was donker van kleur en voor zover ik kon zien zonder lichte vlekken. Grootte ongeveer groene specht, maar voller. Ook een golvende vlucht als een specht. Vrij korte gedrongen staart. En dan het geluid tijdens de vlucht: klonk als een kort prrrrrrrt, prrrrrrrrt. En dat geluid heb ik een groene (of grote bonte) specht nog nooit horen maken, dus lijkt me uitgezonderd.

Misschien dat iemand van jullie enig idee heeft welke vogel dit was. Het is het proberen waard.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Last edited by TheoR on 03 Jun 2009, 07:26, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Determinatie op geluid....

Post by arenaria »

Ik stem op Grote Lijster.

Jan Allex
User avatar
TheoR
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 06 Nov 2006, 00:00
Contact:

Re: Determinatie op geluid....

Post by TheoR »

Ik had al een vermoeden dat het een Grote Lijster zou kunnen zijn, gezien het formaat en de vlucht. Maar het geluid kwam me niet direct voor. Had wel al even geluiden beluisterd op Vogelvisie maar daar staat alleen de zang op. Na jouw suggestie nog eens even in het grote vogelboek gekeken en tuurlijk: een grote lijster. Stom dat ik niet verder gekeken heb, had ik het meteen gezien. :oops: :oops: :oops:

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests