Exoot in de tuin

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
TonBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 09 Nov 2005, 00:00

Exoot in de tuin

Post by TonBot »

Afgelopen zaterdag (27 juni)hoorde ik rond 7 uur 's ochtends een bijzondere zang in de tuinen van 't |Zuden in Leek. Hard, welluidend en melodieus, nogal tropisch..(Vgl. een vertraagd afgedraaide zang van een merel). De maker, die ik slechts kort gezien heb leek me duidelijk een exoot. Desalniettemin zou ik toch graag willen weten welke.
Hoofdkleur: Asgrijs/ zwartgrijs
Grootte: Kleine gaai/
Voorkomen: Gaaiachig/ spreeuwachtig
Opvallendste kenmerk: grote witte (wat 'afgezakte') wangvlekken. Verder boven de forse snavel na een zwarte streep een opvallende witte streepje.
Vrij hoog op stevige donkere poten. Ook snavel en ogen donker
Staart vrij lang met een brede zwarte eindband.
Het beest was ongeringd en maakte een zeer fitte indruk. Vreemd genoeg was hij net zo snel weer vertrokken als hij gekomen was (na ca. een kwartier), waardoor ik geen foto heb kunnen maken.
Omdat ik hem maar kort gezien heb en de herinnering inmiddels wat begint te vervagen, kunnen sommige kenmerken iets afwijken van de werkelijkheid. Maar voor kenners lijkt me dit toch te doen.
Ton Bot
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Exoot in de tuin

Post by arenaria »

Helaas niet meteen duidelijk. Google es bij Roodoorbuulbuul (die heb ik ook eenmaal vrijvliegend in NL waargenomen).

Of eoa beosoort?

Rijstvogel was het niet?

Wij horen het graag.


Jan Allex
User avatar
TonBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 09 Nov 2005, 00:00

Re: Exoot in de tuin

Post by TonBot »

Dag Jan Allex,

Bedankt voor je reactie. Ik ben even aan het zoeken geweest. En dit was hem: de Garrulax Chinensis oftewel the Black-throathed laughingtrush
Mooi beestje. In het wild dan, niet in een kooi natuurlijk...

Ton


Image
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Exoot in de tuin

Post by arenaria »

Ah, staat niet in mijn vertrouwde ELSEVIERS KOOIVOGELGIDS :)

Wel lees ik op blz 222 deze belangwekkende zin: 'Het wijdverspreide geslacht Garrulax is spaarzaam vertegenwoordigd in voliéres, omdat ze vaak niet verkrijgbaar zijn, wat een schande is.'

Waarvan akte.

Jan Allex
User avatar
TonBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 09 Nov 2005, 00:00

Re: Exoot in de tuin

Post by TonBot »

Da's zeker een grote schande! Zal dan wel een duur vogeltje geweest zijn in mijn tuin (of een wel heel erg verdwaalde natuurlijk).


Ton
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Exoot in de tuin

Post by arenaria »

De prijs van dit soort vogels is helemaal niet moeilijk te bepalen, nadat iemand een jaar of 20 geleden het Internet heeft uitgevonden en we nu marktplaats.nl hebben.

Even zoeken op Witwanggaailijster levert een bod op van 225 euro (voor 1 vogel), maar dat is waarschijnlijk te laag. Over de Zwartwanggaailijster, een familielid van de vogel in jouw tuin, lezen wij:

"Mijn man zwartwang gaailijster is dood gegaan en was een fantastische zanger, ik ben bereid tot 600 euro te betalen voor een nieuwe gesexte man of ruilen tegen een koppel EK 2009 geringde witwanggaaien, heeft u een pop hier wil ik ook een goede prijs voor betalen."

Uit bovenstaande kom ik tot een prijs van 300 euro voor jouw vogel. Vangen was dus wel de moeite geweest! En begrijpen we nu waarom we nooit, nooit de locatie van nesten enz van zeldzame vogels moeten doorgeven op Internet? De kooivogelhouderij is wereldwijd wel honderd keer groter dan de vogelkijkerij.

Overigens, als ik mijn pet als vertaler even opzet, denk ik dat er in het oorspronkelijke Engels heeft gestaan ', which is a shame'. Als ik dat moest vertalen had er gestaan ' wat jammer is'.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests